Low tech experiment 54 liter
Jag har precis återupptäck akvariehobbyen efter några mysslyckanden i mina tonår. Så nu ska jag starta ett nytt projekt.
Det jag hittade då var de såkallade Low tech karen med väldigt lite teknik och mindre skötsel och då jag är en ganska lat människa kännde jag att det skulle passa mig.
Är också en växtmänniksa i grunden så tycker att få kunna ha ett växtakvarium utan CO2 och andra svåra saker som jag inte har begrepp om känns spännande.
Mitt upplägg är som följer:
- Ett gammalt standards 54 liters akvarium (60X30X30) som är ny siliconat
- Urlakad blomjord från mina balkongplanteringar
- Grus från mitt gamal eremitkräfteterrarium
- Glödlampsramp med 2 X 12 W 6500 K lågenergilampor
- En lite cirkulationspump.
Efter lite efterforskning känns det som om jag har lite koll på växterna ska beställa från akvariplantor.se. Ha hört lite olika från dem men vill ha allt i ett paket och från ett ställe så ska testa.
Ska beställa växterna idag eller imorgon så jag kan plantera nästa vecka. Är jätte peppad och hoppas att det fungerar med low tech :D
Mitt problem är lite populationen. Jag älsakr neontetror och vill ha så många som möjligt men det blir kanske tråkigt med bara sorts fisk? Och kan man ha de till inkörsfisk eller är de för känsliga? Helst hade jag när karet är färdigt villa haft ett par dvärgurami och resten neomtetror blandat med kanske någon älgätande icke fisk typ räkor eller snäckor?
Är det nån annan som har erfarenheter av low tech så kom gärna med tips. Alla tips om allt är också välkomna.

Det finns massa bra läsning om low-tech- och jordakvarier på nätet!
http://www.sudeepmandal.com/hobbies/planted-aquarium/low-tech-planted-tank-guide/
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=99729
Se verkligen till att jorden är ordentligt mineraliserad. Den ska sköljas och torkas i flera omgångar under några veckor. Organiskt material och gödning kan ta kål på fiskar. Om du ska ha fiskar är det nästan säkrast att köpa växtjord för akvarier eller dammar. Med det är bara min åsikt. 🙂Viktigast är dock att ha testkit för nitrit och nitrat så du ser att det är säkert för fiskarna.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Vill man köra med fisk som gillar surt vatten ha i en 2cm torvmull i botten ska va natur utan gödning. Om man vill, ha ett sandlager ovanpå.
Varför inte testa årstidsfiskar går att ha i små akvarium.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#2 Det är torvjord jag har som har stått ute en sommar så tror det kommer att funka finns iaf inte kvar några konstjorda näringsämnen i jorden. Neontetror vill ju ha surt vatten så då borde det vara en bra fisk. Årstidsfiskarna såg intressanta ut. Finns det några sådana man kan ha med neontetror i ett sånt litet akvarium som jag har?
#1 Eftersom det här är lite av ett lågbudget experiment så vill jag testa blomjord istället för att köpa något bottensubstrat för akvarier. Men går det åt skogen har jag ju lärt mig ett och annat:D
Har utgått från den här metoden:
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=819403
Såhär ser akvariumet ut nu och det håller tätt peppar peppar:D

#3 High five för sagan om ringen! 😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har filmerna också på VHS :D

#5 Jag har extended edition på DVD. 😎
Är själv nyfiken på low tech eftersom min sambo inte vill ha pumpar i sovrummet 😕 Så denna tråd skall bli väldigt intressant att följa!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

#7 Diana Walstad har väldigt tydliga instruktioner på low-tech för räkor. Ett sånt skulle vara fint på nattduksbordet! 👍
#8 Vill. Ha. 🤤 Dock är jag intresserad av rätt dyra räkor och dom skulle jag inte våga stoppa ner i ett lowtech, tror inte dom skulle klara sig. Så det blir att forsätta fjäska för sambon 😊
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Det är hon jag har tagit lite inspiration ifrån med blomjorden som man kan använda i Walstadsmetoden men jag tänkte göra lite mer extremt utan ett innerfilter.
Beställde växter igår så nu är det bara och vänta tills de kommer… Jag är rätt bra på att vänta men det är fortfarande tråkigt.

#10 Hon kör ju inte heller med innerfilter utan bara en liten bubblare. 😐
Har för mig att den klassiska Walstadsmetoden är med ett litet innerfilter men har jag fel är det ju bara bra i mitt fall då jag endast tänkt ha en cirkulationspump :D.
Temperaturen verkar vara mellan 21 (natt) och 22 (dag) grader utan värmare när hyresvärden nu äntligen slagit på värmen :D. Så får hoppas att det blir lagmot varmt. Har tagit med en gamal doppvärmare från föräldrarna för säkerhetsskull om det skulle bli för kallt.
#12 När man kör med något litet innerfilter i ett low tech-kar så är det utan filtermedia….man kör det alltså bara för att få ytrörelse inte för att få någon sorts filtrering.
Hej igen nu var det ett tag sen men min växtleverans har DRAAAAAAAGIT ut på tiden men idag fick jag min avi och växterna bör anlända imorgon lagomt till helgen och då börjar det stora bygget.
Har dock under min väntan blivi övervänt och starta upp akvariet med två neontetror (start fiskar ska inte behöva vara själv länge) grus (ingen jord) och lite hornsäv (eller va den nu heter). Tror jag har passerat nitrit pukeln eftersom sist jag kolla hade värdet sjunkit så ska försöka bevara vattnet och gruset blött så kanske några av de nyttiga bakterierna som finns där nu kan hjälpa till i starten av mitt jordakvarium :D!
Mycket spännande är det då iaf :D… längtar till imorgon, ska nog ta ut lite komptid så jag kan sluta tidigare :D.
Igår tog hela bygge fart på riktigt. Fick mina växter och eftersom jag var övervänt på ett ställe beställde jag lite till på ett annat och båda paketen kom då på samma dag. Kan därför ha blivit lite mycket växter men ena orden var inte fullständig sån tur var :D.
Jag började med blomjord i botten, sen lite grus på. Efter det planterade jag allt som jag tidigare rensat från döda blad och stenull.
Jag la också i en gammal rot som tog en halvtimma att bestämma vars den skulle ligga men hamnade liggandes i ena hörnet tillslut.
När allt var planterat fyllde jag på med vatten försiktigt ock det gick bra utan att jord virvlade upp.
Såhär såg akvariet ut när allt var färdigt.
Vad snyggt det blir!
Nu blev det ännu ett projekt att tänka på😃
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Så fint! Har du bestämt vilka firrar som ska få lyckan att bo där?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Kom på en sak, att om du får diverse småkryp i karet (nu säger jag inte att det kommer att hända) så kan det bero på att du tagit jorden utifrån balkonglådorna. Hoppas att jag har fel på den punkten :)
Jag ska ha neontetetror och nåttmer kanske dvärgurami, sen förmodligen några räkor som äter alger när värdena har stabiliserat sig.
Jo jag har läst lite om småkryp som kommer från jorden t ex nån slags mask… Blir intressant att se kanske kan man fixa nått som äter upp det!
Hade lite höga nitrit värden imorse så hedde i mer nitrivec hoppas det inte blir allt för mycket värre då kanske jag måste göra lite delvatten byte. men ha hört at nystartade akvarium helst ska vara ifred och fixa balansen själv. Få se hur jag gör.
Får man nitritvärden utan invånare i karet 😮
Är det jorden som gör det?
#24 Skönt att du inte blir rädd för lite mask. En av anledningarna till att jag gillar pansarmalar är för att de bökar runt i hela karet och äter saker jag vill slippa se, om det nu ens finns småkryp där. Tror nog att tetror bra gärna också äter allt som rör sig.
Tror nitritvärdet beror på jorden. Det är ju också organiskt material som ska brytas ned, men amonium/amoniak värdet är helt OK, Ph värdet har sjunkit en halv grad från 7,5 till7. Jag hoppas att det ska sjunka lite till så jag får lite survatten för tetrorna. Kh låg på 4 tror jag och Gh 5 har inte gjor desa test idag.
Vad är gränsen för ett nystarta akvarium när ska man överväga att göra ett vattenbyte för att minska nitritet. Har för mig att man ska ha "is i magen" och vänta tills värdena sjunker av sig själv efter typ 2 v eller ska man byta lite vatten nu?
Det är mitt första akvarium med vattentester och jag tycker det är riktigt roligt att ha koll på vattnet :D, ska nog köpa fler tester så småningom.
Nu tror jag mitt lite förhöjda nitiritvärde är på väg neråt. Testade i lördags innan jag for iväg för några dar och det såg ut som om det sjunkigt. Fast kommer att vara borta från det i 5 dagar så få se hur det serut när jag kommer tillbaka funderar om jag ska instruera sambon att iaf he i lite nitrivec. Annars tror jag snart det kan vara dags för nån liten fisk :D!
Kolla efter min resa och Nitritvärdet fortsätter att vara lågt. Vattnet har nu fått en bärnstensfärg så blir nog lite mot svartvatten kanske (iof vet jag inte riktigt vad svartvatten är men…).
Problemet estetiskt är nu bara gruset det är inte speciellta atteraktivt med brunt vatten och röd brunt grus men det är ju ett experiment så alla uttäckter är värdefulla. Hornsäven växer så det knakar men vattenpesten ser inte lika imponerad ut.
Ska försöka göra en ordentlig växtutvärdering när jag får tid och lägga upp lite bilder :D.
Efter den 29 flyttade tre neontetror in för att se hur det skulle gå med nitritvärdet och det gick bra så tre till fick flytta in för några dar sedan så de stackarna inte känner sig ensamma. Nitritvärdet är fortfarande OK lägsta kategorin på mitt test. Det indikerar att det finns nitrit i vattnet men mellan 0 och 0,3 så det är ju bra.
Ph värdet är stabilt på 7 och det finns inget amonium eller amoniak. Fundera på att skaffa ett nitrattest för att ha koll på hela kväve cykeln men det får vänta :D.
Har satt på en svart bakgrund så nu ser det inte lika sunkigt ut med det bruna vattnet och den bruna sanden. Enda problemet jag har kvar är att det är en massa "damm" på växtbladen från starten eftersom vattnet inte rör sig speciellt mycket och att det blir en massa skräp i pumpens insug, funderar på lösningar för det.
Har aldrig bytt vatten från starten men har fyllt på vatten förra helgen. Övrig skötsel är att matar fiskarna varannan dag och se till att timern fungera som den ska. Har tänt mellan 8:00 till 13:00 och 15:00 till 21:00 inga alger i sikte.
Såhär ser det ut nu
Lite växtutvärdering kanske är på sin plats.
Alternanthera reineckii har tappat lite blad i botten förmodligen pga ljuset men lever och växer på uppåt.
Anubias barteri har fått några nya blad och ser ut att trivas.
Hornsärv växer så det knakar och trivs som handen i handsken.
Cryptocoryne willisii står rätt still i växten men några blad är pågång
Echinodorus bleheri kommer med några nya blad som är lite smalare än de befintliga.
Echinodorus cordifolius står still har kanske ett nytt blad på gång men grön.
Echinodorus magdalenensis trivs dåligt de flesta blad har örsvunnit och jag har plockat bort en del plantor för att det ändå var fullt. De som är kvar har dock börjat skjuta några nya blad så hoppas att den bara håller på att vattenanpassa sig.
Egeria densa förvånande nog växer den inte speciellt mycket och har en del bruna stjälkar hoppas den tar sig.
Hydrocotyle leucocephala växer lite bakom allt annat men av det man ser verkar den trivas och växer mot ytan. Gillar den här växten skarpt.
Microsorum pteropus har fått några nya blad men växer långsamt, är grön och spänstig så tror den trivs.
Rotala wallichii verkligen ett lite test, växer intryckt mellan allt annat och såg riktigt risig ut men har börjat skjuta lite i topparna så vi får se vad som händer_.
_
Vallisneria spiralis växer som bakgrundsväxt men har inte tagit sig så bra som jag hoppats, ser dock några nya blad på gång så hoppas den blir fin tillslut (en av mina favoriter)
Salvinina natans en nybliven favorit fina blad och läckra rötter. Konkurrerar nästan ut andmaten så man kan verkligen säga att ytan är täckt med flytväxter och den trivs. Måste nog rense snart men de är ju så fina …
Andmat växer som andmat gör massor.
Det är alla växter som finns i karet och man kan säga att det är fullt med växter. Men vill testa så mycket som möjligt för att se vad som passar mitt nästa projekt :D
Ser fint ut. Bra jobbat!
Under nyårsledigheten upptäckte jag en spännande sak i mitt akvarium. Det var gasbildningar under sanden i jorden. Först fick jag lite panik och tänkte SUMPGAS NEEEEJJ!! Efter att ha petat runt lite och inte känt någon distinkt äcklig äggdoft så börja jag fundera och googla. Hittade då en tråd på zoopet om gas i jordbotten. Det visade sig att det kunde vara alla möjliga olika gaser och förmodligen inget farligt. Växterna och fiskarna mår iaf fortfarande utmärkt.
Helgen har dock också inneburit en del semi impulsköp. Eftersom mitt 54l har gått så bra har jag ett tag fundera på större. Bestämde dock att avvakat eftersom pengarna rann iväg till jul.
Var till akvarieaffären för att utöka mitt neonstim. De hade då fått in nya endlers och vildguppys så bestämde mig huxflux att skaffa de istället, impulsköp 1. De hade också ett beganat akvarium som passade min mått så slog till på det också, impulsköp 2 det var ett bra pris som gjorde att jag fick allt för en tredjedel av beräknat pris. Så snart kommer low tech tråd 2. Fisk besättning i det nya ska vara alla nuvarande och massa nya neoner och Mosaikgurami samt lite mer genomtänkte inrdening. Guppysarna blir kvar i det lilla och får i framtiden kanske sällskap av någon lekvillig fisk typ killi, dvärgurami, apistograma, Fjärilsciklid eller nått annat par eller gruppbildande fisk som gillar litet utrymme och vill ygla av sig.
Bra julklapp till sig själv :D
Grattis! Låter superbra!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Nu har jag gjort en ordentlig gallring av mina flytväxter som växer super fort men det är kanske bra. Under min gallring upptäckte jag mina första alger har väntat på att de ska komma och de växte på ett blad som inte var skymt av flytväxter så tänkte att belysningen var boven.
Så nu funderar jag på skaffa nått som äter alger. Funderar lite på räkor men är inte säker. Vad passar som algätare av trådalger i ett 54 liters akvarium med ph 7, mjukvatten (har inte testat på länge) och 23 C?
Ska också göra om lite i det karet när det stora kommer igång, flytta lite växter, lägga på ett lager sand i botten, och lägga i lite stenar och en krukgrotta.
Funderar på skaffa Apistogramma i framtiden därför blir det en grotta. Tror ni det kan gå med guppys, annars får det bli nått annat? Tänkte att Apistogramma kunde äta lite Guppy yngel som leade foder men vill ju inte ha bråk med de vuxna fiskarna.
Amanoräkor är toppen! De förökar sig inte heller i sötvatten, så man har stenkoll på beståndet så att det inte blir överbefolkat.
Om du är ute efter att hålla ner fiskbeståndet så är kanske inte apistos att föredra, de brukar kunna yngla av sig ganska rejält de med, så det borde gå jämnt ut med de uppätna guppy-ynglerna. Dvärggurami kanske skulle passa? De är inte lika lättlekta, men kan nog gärna äta lite guppy-yngel nu och då. Det enda man kanske kan vara orolig för är utifall de ger sig på guppyhanarnas fenor, det vet jag inte riktigt.
Fast det är inte fiskbeståndet jag vill hålla nere utan tänkte att de kunde få Guppy yngel som levande foder och då kanske må så bra att jag får yngel av dem :D. Det är lite yngel jag är ute från både Apistogrammaan och Guppy överbefolkning kan jag nog lösa.
Har svårt att ta mig för att mata med annat än flingfoder och då tänkte jag att Guppy yngel skulle vara ett bra tillskot i dieten :D. Låter lite makabert när man skriver det :S!

#37 Naturen är grym..
Skynda långsamt så går det fortare.
Nu har jag påbörjat min akvariehelg med att skörda växter från det lilla akvariet till det som jag ska starta (det går under namnet det stora akvariet).
Jag har också möblerat om i det lilla och bytta bottenmaterial så nu är det sand i botten blev lite grumligt och rörigt ett tag men ska nog bli bra. Tycker själv det är mycket snyggare än förut. Mer plats men ändå lika stor yta planterad så jag hoppas att det inte blir nån algblomning för jag tagi bort en massa växter och virvla upp skit i vattnet.
Kommer nog skaffa ett par Apistogrammaan tycker de skulle passa. Har lagt ner en kruka som de kan ha som grotta :D.
Här kommer en blid på omöbleringen lite reflektioner och disigt vatten.
I det här akvariet är allting stabilt och eftersom 5 neoner flyttat till det större akvariet så blev det lite tomt. Därför har två till guppys fått flytta in en herre med tvestjärt (vet inte om det heter så) och en vildguppy hona. Väntar fortfarande på bäbisar från min tjockis honan men få se när det händer.
Sen har jag bestämt att ett gäng Apistogramma borelli ska få flytta in. Trodde att det skulle gå bra med en kruka som grotta men idag läste jag att de ville ha små ingångar så måste göra om. Nån som har bra förslag på hur man gör grottor till dem?
Har också skaffat 3 amonräkor super roliga och söta. Är helt såld men vad kan jag ge dem för go mat? Har kräftmat som jag använt till eremitkräftan jag hade innan. På förpakningen står det att det är mat till räkor men det verkar lite svårt att äta för dem eller är jag bara nojig de kanske hitta mat när de är ute och röjer på natten?
Ännu en sen uppdatering. Här tuffar allt på!
Borellisarna är superintressanta gruffar lite ibland men till största delen är alla vänner. Guppysarna snor lite mat av borellisarna men jag ser till att alla får mat ändå. Det har dock resulterat i lite tjocka guppys så ska prova en ny strategi i nu.
Har ett yngel på 1 cm och väntar två nya kullar snart. Hoppas det blir många så Borellisarna får mat men också att några blir kvar till mig :D.
Apistogramma borelli är verkligen en fantastisk fin och intressant fisk.