"Växtkar" utan CO2?
Skulle det funka att ha ett akvarium med fina växter med följande uppsättning:
Jordbotten med sand ovanpå
Belysning på ca 0,4w/L (2x54w + 2x40w, varav de två 40w är blå marine rör)
+ Reflektorer. (2 reflektorerst, behövs det kan jag köpa 2 till)
PMDD gödning (eller funkar easy varbo bättre?)
Ytterfilter + cirkulationspump med filtermedia
Akvariet ligger på ca 450L, utan inredning.
Det ska alltså inte vara ett rent växtkar, utan ett akvarium med fina växter rent allmänt. En hel del växter vill jag ha iaf ![]()
Tips/förslag på bättre uppsättning? Fokus i karet planeras vara en grupp scalarer)
Blir det inte lite kaka på kaka att köra både jordbotten och pmdd? Jag får känslan av att det kan bli någon form av algbomb där.. Easy carbo och pmdd har två helt olika funktioner, vill du tillsätta någon form av kol men inte ha co2 så kan ju Easy carbo vara ett alternativ :) Vill du inte köra med jord så går det nog utmärkt med pmdd och Easy carbo istället, det blir lite mer som ett high tech bara det att kolen är flytande.
Håller med jordbotten och gödning skulle nog resultera i algbomb. Tycker antingen du kör med enkel sandbotten och PMDD + Easy Carbo eller jordbotten.
Kör du med sandbotten blir filtren bra ,tror jag är egentligen inte insatt i vanliga akvarium. Väljer du däremot jordbotten skulle jag inte ha ytterfilter utan bara cikrkulationspumpar men det är nog en smak sak. Jag hade som mest haft ett innerfilter med skumgummi filter för att få bort vissa partiklar i vattnet.
PS Jordbotten kan behöva gödning av PMDD när den varit igång ett tag och näringen i jorden blir urlakad men det tar låååång tid vi pratar år.
Annars ser belysningen bra ut, jag skulle inte använda så blå rör som blå marien eftersom de inte ger så mycket spektrum för växter men borde funka eftersom de andra två kan var fullspektrum rör på 6500 K blir nog en snygg kombination.
Jag skulle gjort det i holländsk stil om jag hade ett sånt stort växtkar! Symboliseras av massooor av växter i olika nivåer och färger och ingen inredning. Googla på "dutch aquarium" för massor av inspo :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

#3 Nature aquarium FTW!😛
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#4 Schhhh 👻 Nu ville hon ju ha jättemycket växter, jag tycker NA oftast är mossa..och mer mossa.. och mer mossa… 😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Anledningen till att jag vill ha jordbotten är för att det finns växter som tar upp gödningen genom rötterna, sen finns det ju andra växter genom bladen och därav någon flytande gödning. Det blev svårt det här, jag är ju så dålig på den här fronten :/
#3 Ingen aning om vad det är, det ska kollas upp! :)
#4 Ingen aning om vad det är heller, ska också kolla upp! :)
Vad jag har förstått kan man då använda rotnäring och/ eller soil som inte lakar ut näring i vattnet på samma sätt som blomjord.
Då kanske det är bättre att sätta ner lerkulor vid de växterna som tar upp näring via rötterna, alternativt har kattsand under sanden istället. Jord ger så väldigt mycket näring.
#6 Tjusigt! Finns givetvis olika sätt att göra det på, men det är denna bild jag får i huvudet när jag tänker på NA 😃
http://cdn.home-designing.com/wp-content/uploads/2012/01/Nature-style-Aquarium.jpg
Hur skulle ni andra från grunden lägga upp ett akvarium med massa fina växter utan CO2?
Utan att bry er om vad jag skrivit tidigare angående den teknik jag har. :)
Jag håller själv på och funderar ut olika varianter som man kan göra.
Ett alternativ är att köra på soil som bottensubstrat då växterna trivs väldigt bra i det, det går iofs inte om du har mycket livliga fiskar i akvariet som gräver och rör runt. I soil bildas en fin bakteriekultur och skit från akvariet (fiskbajs, växtdelar m.m.) bryts ner till näring åt växterna. Vissa soil innehåller även extra näring åt växterna. Man kan även tillsätta pmdd.
Ett annat alternativ är jordbotten, men då hade jag kört walstad rakt igenom utan filter och med en liten pump. Inget pmdd.
Man kan även köra med kattsand (lera) under fin sand, det ger näring ett tag (har aldrig prövat men beroende på hur mycket man har så ska det nog hålla i 1-2 år iallafall), jag hade eventuellt tillsatt pmdd om jag kände att det skulle behövas.
Sista alternativet, som jag nog kommer satsa på, är bara sand/grus med tillsatt pmdd och ev. easy carbo. Det som jag tycker är jobbigt med easy carbo är att man måste tillsätta det varje dag, annars finns det såvitt jag vet risk för obalans i karet. Man kan inte heller tillsätta easy carbo om man har känsliga fiskar eller räkor.
Belysning hade jag nog kört som det rekommenderade till icke high-tech; 0.3 watt per liter. Eventuellt mer om jag skulle ha kört på det sista alternativet.
Färgtemperatur är jag inte bra på alls, men växter gillar väl rött ljus? Annars hade jag kört på vanliga 6500k (dagsljus)
Mitt dröm kar är just ett 450l och såhär hade jag gjort.
Eftersom jag håller på med endast jordakvarium hade även det här blivit ett sånt. Skulle använda Eldorados blomjord eller eventuellt nån gamal blomjord från sommarblomsplanteringar.
På det Julas blästersand ett ganska tjockt lager och givetvis massa sandsnäckor.
Akvariet skulle vara öppet med hängande aramturer till ca 0.4-0.5 W/l gärna lite blåare ljus än 6500 K men verkar inte gå fixa.
Hade haft ett litet innerfilter som kan ta bort skräp och nån till cirkulationspump.
Växter hade varit massa musselblommor och salvia natans som flytväxt. Snabbväxande växt hade jag använt hornsäv eftersom det är den som har funkats bäst i mina andra low tech kar. Övriga måsteväxter för mitt akvarium hade vari, vallinisera, svärdsplantor (bra för jorden), Cryptocoyrne, nyphaea, anubis mm
Övrgit ät inte besämt…
Easy carbo går att använda till räkor iaf de enklare varianterna.
Jag har körsbär, White Pearl, amano o låggradera Crystals som alla tål ec utan problem (kör ganska hög dos med*max dos*) utan problem. Det räkor är känsliga mot är järn så järngödning får man passa sig för om man har räkor i karet (amanos klarar det dock).

Helt OT från en fd växtakvarist.
Jag älskade också Amanos akvarier, och när jag fick stor trädgård så inrättade jag ett sk. "woodland" (fuktig skugga) enligt hans design. Dvs grenar som sticker upp, mycket ormbunkar (kan nästan jämföras me cryptcyrone, min favoritväxt), rödbladiga växter som kontrast osv. Jag försöker hålla hans avskalade, rena stil i trädgården som han har i sina akvarier.
Fast räkorna får jag skippa… :-)
Hatar cancer och älskar vårlökar.