Grinig ancistrushane
Som rubriken antyder så är min ancistrushane grinig mot honan. De är 5-6 cm och jag vet inte när de blir könsmogna. Men varför är han så ilsken och jagar bort henne? Är det kört att de nånsin kommer få yngel om han redan nu inte vill veta av henne?
Jag vet ju att hanarna kan vara sura och vakta sitt revir… hoppas han ändrar sig. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Det är vanligt att dom brukar gnabbas lite, dom blir könsmogna runt 6-7 cm och kan ju vara så att han försöker flörta lite med honan.
Man märker lätt på dom ifall dom slåss.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#2 Tack för ditt svar. Ok, men då får jag vänta och se helt enkelt. När jag fick dem var de lika stora men hanen är ngt större än honan nu. Hoppas hon får mat ordentligt. Jag matar dem alltid i varsin ände av karet och oftast en stund efter att lampan släckts.
Att mata på skilda sidor i karet brukade jag oxå köra med :) du kan försöka mata dom 2gr om dan om du har lust så växer dom snabbare och så kan det börja trigga till lek :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag vågar inte mata så mycket ännu då karet är relativt nystartat… men om ett par veckor kan jag nog våga ge dem lite mer :)
Okej :) kul med ancistrusar! förresten ^^ Känns som en evighet jag hade mina, ska köpa mej ett gäng l144 inom en snar framtid.
Ja de är roliga. Mina är brun-röda. Hade aldrig sett såna förut och tyckte de var jättefina. De är nästan totalt osynliga mot min red moor rot :)
En fråga då angående mat… jag matar dem med broccoli kanske 1-2 ggr/vecka och resten Tropical mini-wafers mix. Om jag sen vill trigga igång lek är det ngn särskild mat som är bra då?
Coolt :) Jag hade matat med dom ca 50/50 så typ varannan dag med grönsaker och varannan med nån alg tablett, huvudsaken är att dom har "mycket" mat och gärna varierad :) typ gurka, ärtor(skalade), morot mm
Hihi vad kul det ska bli :) Tack för råd och tips!
Så lite så ^^ bara kul att hjälpa om man kan.