Lämna tillbaka den till affären. Kampfiskhanar är kända för deras aggressivitet, men givetvis finns det undantag. Man brukar hålla kampfiskhanar ensamma just eftersom de ofta bråkar med de andra fiskarna.
Ancistrusarna vill ha minst 100 liter, men de kanske är jättesmå nu och då funkar det tillfälligt :)
Lita inte på vad personalen i djuraffären säger angående vilka fiskar du kan ha, de vill bara tjäna pengar på dig.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Kampfiskar tycker jag bör gå ensamma. Då dom över lag ger sej på andra fiskar som är färgglada och har långa fenor. Dom bör inte heller gå ihop med Kampfisk honor då dom ger sej på dom med.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Håller med er att dom BÖR gå ensamma, men i många fall fungerar dom med andra fiskar.
I mitt 54L går det 6 kampfiskar, 5 honor och en hane. Går KALAS!
I mitt 240L går en ensam hane tillsammans med bl.a Guppy. Fungerar det med.
Mina hanar är dock väldigt fredliga, nästintill fjantar.
Kampfiskar är väldigt olika, du har fått tag på en aggressiv som inte lär fungera med andra fiskar nånsin. Lämna tillbaka honom eller ge honom eget boende :)
Kan man lämna tillbaka dem till affären alltså? Tar affären emot dem tror ni? Är riktigt besviken på dem faktiskt. Uppenbarligen vill de bara sälja i djuraffären, var VÄLDIGT tydlig med att det var första akvariet och att vi är helt nybörjare och att det är 8-åringen som skall ha det som "sitt" (det är hon som skrivit inläggen här innan om ni tycker det blir olika språk). Jag påpekade flera gånger att de måste säga ifrån om vi (dottern) valde tokigt, fiskar som inte går att ha ihop eller är svåra för nybörjare, men det skulle inte vara några problem. Mitt fel i grunden naturligtvis att jag inte läste på ordentligt innan, men man tror ju att de som säljer vet vad de pratar om och att de är lite serviceminded. Vi var inne idag och pratade med dem om hans beteende mot de andra fiskarna o att en Guppy dött, men fick väldigt dålig respons tycker jag, de svamlade något om speglar och om han såg sig själv skulle han ev lugna ner sig. Vi har spegelglas i akvariet på kortsidorna - som vi köpte från dem så det borde de kanske haft koll på :S Och jag tycker väl mer att det verkar stressa honom. Ska nog ta o ringa in o prata med dem iaf, känns som det kan vara värt att försöka byta bort honom innan fler dör. Men vad skulle NI rekommendera istället som ger lite färgflärd o går bra med de övriga i akvariet?
En Kampfisk som redan är aggressiv blir bara ännu mera aggressiv om man använder speglar, för de fattar inte logiskt att det är dem själva dem er, i deras huvud är det en rival. Vilket stressar sönder dem.
De bör/ska ta tillbaka kampfisken och ersätta för de skador som blivit. En liten grupp guppys skulle jag själv köra med. Vill ni inte ha en massa yngel så välj ett gäng hanar. Vill ni ha möjlighet till yngel så minimum 2 honor per hane.
Tyvärr så ska man aldrig lita på djuraffärers information, jag har hittills inte varit med om kunnig personal, de vill bara en enda sak, sälja! Så oavsett vad ska man alltid läsa på själv innan man införskaffar djur. De kan inte hjälpa var de hamnar, vi som köpare har ansvaret att vara inlästa och veta vad vi vill innan vi ens tar ett steg in i en djurbutik.
Tack för stöd och råd! Herr o fru Kampfisk är åter i affären, jag ringde in o efter viss tveksamhet så fick vi ok att lämna tillbaka dem. De är nu utbytta mot några guppysar istället. Kan redan se att det är "bättre stämning" i akvariet och betydligt mer aktivitet. :) Återkommer säkerligen med fler funderingar/bekymmer framöver. Tack igen för hjälpen. Ska definitivt läsa på bättre i framtiden så vi undviker såna här saker.
Åh vad härligt att det löste sig och ni redan ser förbättring! :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Vad skönt att de gav med sig. De har ju trots allt gett fel information hela tiden. Bra att du inte gav upp. Du ska se att det blir mycket bättre. :)
Gud så härligt! Lycka till med guppysarna :)
Ja, det hör till vanligheterna att butiker vill bara sälja och det är tråkigt men det finns även bra säljare också och det stöter man på om man har möjlighet att gå till flera butiker. Men däremot så ska man ändå läsa på innan vad man köper fisk för man har ju lite ansvar själv. Det är precis som vilket djur som helst och där missar många poängen i det hela. Lämna över ansvaret till andra är inte bra. Skulle själv aldrig lita på att någon säger att den där hundrasen är perfekt till dig! Näe, bra att ta reda på fakta och det är tur att ni inser det nu =) Zoopet är en väldig bra informationssida men det går också bra att fråga här i forumet för det finns många duktiga människor som kan ge goda tips och råd. En Medarbetare påminde er lite om Ancistrus som bör vara i minst 100 L och det bör ni tänka på för det är jobbigt att göra sig av med en som har lärt känna en tid så det är bättre att lämna den redan nu. Det är inte säkert att man får tillbaka pengarna men det känns bra för en själv att den kommer till ett större och bra hem. Man kan dock nämna till expediten att man har ett för litet akvarium för Ancistrus och att de ska vara i minst 100 L akvarium. Lycka till!