Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1333 ggr
Frida B
0

Vad har hänt!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollade in i ett av skolans akvarium… Det såg ut såhär! Pumpen är rengjord förförra veckan, 90% vb i fredags och så såg det ut igår… Pumpen funkar. Någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Leon1973
0

Övergödning? - För mycket mat
Ljus? - Direkt solljus på karet?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Roxie
4
[raichu]
0

Jag skulle mata snålt nu ett tag, göra ett par större vattenbyten och slänga i snabbväxande växter och någon flytväxt art. :)

Smulan80
1

Ingen surtant i köket som kastat i lite spenat ;) Nä men ush, jag hoppas att skolan lyckas få bukt på eländet. Det där ser verkligen inte kul ut.

Frida B
0

I det karet finns inget gödningsmedel, det övernattas inte och kan inte riktigt lägga i växter då det är ett ciklidkar (dom gräver upp och äter upp växterna, hon har testat några gånger)… Då återstår väl bara mörkläggning… Det roliga är att förra veckan mörkade vi ett kar fullt med cyano på skolan haha… Får väl göra det igen haha

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hell
1

#6 Släng i hornsäv eller vattenpest. Snabbväxande och behöver inte "planteras". Tycker dessutom att det låter som att ni byter extremt mycket vatten. Hur ofta gör ni det? Vet du hur länge det är tänt i vanliga fall? Hur gamla är lysrören? ;)

Skulle låta bli att mata helt ett tag framöver, det där kan vara riktigt jobbigt att bli av med.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Frida B
0

#6 ja vi byter jättemycket vatten, men vet unte riktigt varför… Vi har sagt till henne att det inte är bra. Nu gjorde de en helstädning av pump, inredning och rutor ochdetta hjälpte. Får se, uppdaterar imorn!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Roxie
4

Städa pumpen ska man undvika så gott det går. Den behöver oftast inte göras ren mer än ett par gånger om året. Det är i pumpen alla goda bakterier sitter som ser till att vattenbalansen håller sig bra.
Så vattenbyte OCH pumprengöring på samma gång är inte bra!

Vattenbyten med ca 30% en gång i veckan är lagom, inte mer än så om man inte har fiskar, tex Diskus, som oftast kräver tätare och större vattenbyten än så. 90% i ert kar låter helt galet, så minska på det! ;)

Mörkläggning är nog det enda som hjälper i ert fall.

// Sofia

Hell
1

#7 Hur menar du med helstädning av pump? :/ Jag hoppas de inte tex sköljde ur den ordentligt.

Ofta tror jag att folk tänker att de gör vattenbyten så sällan att när de väl gör dom gör de stora byten - vet inte om så är fallet men precis som #8 säger är 30% absolut lagom. Algblomningen brukar dyka upp vid för mycket ljus/gammalt ljus (lysrör bör bytas 1ggr år annars gynnar de främst algtillväxt) och vid stora rubbningar i akvariets "balans".

Hoppas att det löser sig, hur som. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

emmej62
0

Jag instämmer här med Roxie. jag tror detta beror på intensiv ljusbestrålning vilket måste reduceras och inte på någon sorts övergödning.

Frida B
1

Jag har sagt det till ägaren (vår lärare) av karet, och hon (och även jag) är mycket medveten om att det inte är bra att nyss så mkt vatten, och att det inte är bra att städa pumpen så ofta.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)