Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1178 ggr
Vovisch nr2
0

Elefantsnäckor med Diskus?

Hej! Har länge varit sugen på att skaffa ett par av Elefantsnäckor till mitt Diskusakvarium. Karet är på 200 liter och är hörnakvarium. Nu till mina frågor: Passar "elefanterna" med Diskusarnas värde och temperatur?, kommer Diskusarna börja käka på snäckorna så att de blir skadade (diskarna är ganska glupska ;)), tål snäckorna salt? Tror det var alla frågor! Skriv gärna egna erfarenheter! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

guppytjej
0

Snäckor gillar inte salt, det är frätande på dem.. Diskus ska ha ett rätt surt vatten vilket snäckorna mår dåligt av.

[Jens]
0

Jag får hoppa in här lite. Det finns snäckor som lever i saltvatten utan problem men just i det här fallet med Tylomelania sp. så funkar de inte så bra med Diskus.

De vill gärna ha hög temperatur och inte mindre än 25 grader och PH-värdet ska helst ligga på 7.0 och dessa gillar inte salt. De är väldigt känsliga för salt och kan till och med dö av det och då tänker jag på om man häller i gnutta salt i karet för några fiskars skull.

Jag har väldigt många elefantsnäckor i mitt kar och de är charmerande att titta på. De gillar sand som botten och inte grus. De elefantsnäckor som har grön kropp kläckar ungar då och då och jag tror jag har fått 10-15 st sen jag fick hem dem medan de med gul kropp inte har gjort några ungar. Kan vara så att de har varit av samma kön trots att jag köpte 4 st.

Vovisch nr2
0

Ok! :/ Brukar inte ha i salt men skulle ju vart lite praktiskt att man slapp ta ut dem om man skulle behöva göra det någon gång… Så snäckorna vill alltså inte ha surt vatten?! =)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

alaja
1

#2 Jens, du säljer inte några eller? ;) min är ensam och hittar inga i affärerna här i stan :(

[Jens]
2

Jovisst men det är fel årstid för att skicka snäckor. Jag har försökt men de dog trots heatpack m.m. Får bli framåt vår och då är du välkommen igen.

alaja
0

Det klart! Får se om jag kommer ihåg det då :)

[Jens]
1

Lägg in en påminnelse i mobilen ;)

Anna-Helga
0

Jag vill gärna också ha ett gäng! :)

alaja
0

Får ursäkta att jag lånade tråden lite :) Jo, får nästan göra det ;)

[Jens]
0

Haha, vaddå låna? Du menar fråga om du för köpa så får du klart göra det. =)

alaja
1

Ja precis :) hade ju inte med ämnet från början att göra. Men jag hör av mig lite längre framåt :)