Vita prick!! Help!
Har haft lite problem med temperaturskiftningar i karet. Stabilt nu men såg att båda mina ancistrusar har små vita prickar. Så bedrövligt! Är det protozin som är det mest effektiva botemedlet? Och kan man använda det fast man har sandsnäckor i karet?
Snäckorna tål inte det där medlet. Flytta över dom till en skål eller annat akvarium under behandlingen 👍
Don't know.
Kul, har ca 26 sandsnäckor :(
Glömde säga att snäckorna kan sprida vita prick men inte få den själva, så flytta inte över dom till ett annat akvarium med fisk i.
Sätt dom i karantän eller nått sålänge.
Vet dock inte hur man får bort vita prick om snäckor har den 😮
Don't know.
Ja snäckorna behöver flyttas under behandlingen tyvärr. Men det jag grubblar över är Hur 🤔 De är ju nergrävda i sanden.. Hm, om man tillsätter medlet lär de då krypa upp längs med glaset kanske för att komma upp till ytan? I så fall hade det ju genast varit lättare att flytta dem.
Du bör börja behandla genast också för att fiskarna ska ha någon chans. Som du säkert redan vet så är vita prick en mycket snabb sjukdom😕
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vet inte hur snabbt snäckorna tar skada av medlet, men annars hade det vart ganska smidigt.
Don't know.
Ja jag har ingen aning heller. Men förhoppningsvis ser någon annan snäckkunnig detta och kan reda ut det :)
Jag upptäckte prickarna nu. Tittar ju noga på dem, alltså fiskarna, varje dag, men kan ju inte få tag i medicin förrän imorgon kl 10 då närmsta zoo öppnar.
Frågan är hur göra m snäckorna… fiska upp så många jag ser och låta resten kola vippen…och riskera dålig vattenkvalitet? Finns ju inte en chans att jag ska kunna hitta alla :(
Yeah. Plocka så många du kan. Sen när behandlingen är färdig kan du använda "Aktivt kol" i filtret för att göra vatten kvaliten bättre.
Don't know.
Hittat endast 3 av 26, suck. Får plocka så många jag ser imorgon innan jag häller i medicinen.
Aktivt kol, köper man det i zoo-affär? Häller man det i filterbehållaren bara sen?
Men om snäckor kan smitta, börjar inte eländet om då när jag släpper i dom igen?
Finns att köpa på zoo affär ja. Har du ytterfilter så ligger det i en påse som man lägger i ytterfiltret.
Har du innerfilter så ser dom ut som vanliga filtermattor fast svarta.
Och jag vet dock inte hur man får bort det från snäckorna. Kan googla lite och kolla 🙂
Don't know.
Tack snälla Reven för ditt engagemang! Jag ska också googla lite så får vi se vad vi hittar…
No probelmo.🙂Hittade inget vettigt. Men ha snäckorna i karantän ett tag och sen släpp i dom igen. Gissar på att parasiten som kan finnas på snäckorna stryker med när karet är behandlat och färdigt när du slänger i dom igen.
Och kolfiltrering används efter behandlig för den tar bort allt dåligt som fanns i medecineringen som kan skada snäckorna.
Här finns en länk om Vita Prick: http://www.akvariefisk.com/sot/vitaprick.php
Stod även där att man ska blanda salt och protozin i vattnet, samt höja temperaturen under behandling.
Don't know.
Nä hittade inget jag heller… förutom att man ska ha snäckorna i karantän en månad (!), fast det var nog mest för att medicinen ska hinna gå ur vattnet… Tack igen 🙂
6 av ca 26 snäckor är allt jag kunnat fiska upp :(
Lite fler prickar på ena malen (den andra har jag inte set skymten av idag ännu). Någon prick på 2 av rosentetrorna… jag tror att jag hinner sätta in behandling i tid. Hoppas hoppas!
På vilket sätt har du haft temperaturförändringar? Är det att du inte har haft en doppvärmare eller gjort många vattenbyten?
Jag brukar värma upp vattnet med en doppvärmare i hinken så att det inte bli alltför kraftiga förändringar i temperaturen, speciellt vintertid.
Angående sandsnäckor så tror jag att när du häller i protozin och om de inte gillar det så klättrar de upp till ytan och då kan du plocka dem.
#0: jag skulle rekommendera dig istället för att börja medicinera att Höja temperaturen till cirka 31,5 dom flesta cystor dör då och dom får mycket svårt att föröka sig och cystorna som blir kvar brukar fiskarnas immunsystem klara av att ta hand om. jag har inga erfarenheter av protozin men innehåller det Malakitgrönt eller något annat färgämne är det inte särskilt bra för dina Ancistrus: dom kan samt många andra malar reagera på färgämnen så var mycket försiktig om du blir tvungen att medicinera att veta exakt vad produkterna innehåller.
#15 Har haft doppis hela tiden och kan inte svara på varför det svängt men en teori jag har är att det blev svårt för doppvärmaren att värma hela karet eftersom jag inte hade pump från början (Walstad). Blev bättre när jag satte i en liten pump som blåste runt värmen. Men bara en teori dock…
#16 Gulp. Står på att den inte ska vara skadlig för fiskar (innehåller färgämne iofs), dock blötdjur, snäckor, räkor, elefantnosfoskar, pirayor. Har hällt i första dosen :/ Ska jag höja tempen också tycker du?
#17 om du börjat medicinera så var mycket uppmärksam så att inte dina malar reagerar på färgämnet. lita inte heller så mycket på vad som står på produkten (en del saker kan vara fel där också när dom börjar gå in på Detaljerna att det står på produkten att det kan vara skadligt för snäckor,Räkor och Elefantnosfiskar är vettigt men att dom inte nämner någonting att det kan vara skadligt för malar är dåligt tycker jag. jag förstår inte heller direkt varför dom tog Pirayor som exempel: det är inte särskilt känsliga djur mot färgämnen om dom inte innehåller kväve i Hög Kvantitet. Hursomhelst fortsätt medicinera och höj gärna temperaturen till 31,5 Grader förutsatt att dina andra fiskar klarar av en sådan stor temperatur förhöjning. har du lite mer känsliga arter mot höga temperaturer så höj temperaturen så mycket som det går. gör som det står på Bruksanvisningen och skriv gärna ut sen hur det gått.
#18 Fabrikatet är Waterlife och informationen var överhuvudtaget knapphändig. Stod t ex inte om man ska mata el inte under medicinering och ingenting om ev vattenbyten före, under el efter kuren.
Jag vågar nog inte höja mera än till 27 grader. Det är max vad fiskarna ska ha (enligt zoopet).
Ancistrusarna verkar må under omständigheterna bra, de käkar på sin rot och hade även ätit sin mat de fick igår kväll. De fäller inte ihop fenorna, kliar sig inte och verkar inte stressade… hoppas hoppas de klarar sig. Rosentetrorna är som vanligt pigga.
Jag nojar nästan mest över mina sandsnäckor. Har räddat de jag sett under dagen och de verkar pigga i sin lilla skål med sand och vatten.
Dag två av behandling idag. Ancistrusarna är fortfarande lika prickiga 😕 Men de verkar inte må dåligt, äter som vanligt… Står inte hur snabbt man ska se resultat.
Så en annan fråga: ska jag ha i salt??? Läste i en annan tråd om att man ska ha salt i också och att ancistrusar inte har några problem med salt. Hur mycket isf?
Tacksam för hjälp!
Ett tips, jag hade nyligen vita prick i mitt akvarium och blev rådd att ta hälften av dosen medicin varje behandlingstillfälle i och med att jag hade malar då malar kunde vara känsliga mot medicineringen. Fick bort vita prick även fast jag bara hade halva doseringen medicin.
1 av 4 malar dog. 3 av 12 fiskar dog.
Min Fantompleco var riktigt risig i slutet men överlevde till min stora förvåning!
Läste också att man kunde ha i salt men va inget jag hade i.
Lycka till!
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#21 Jag har också hört att malar kan vara känsliga. Men då hade jag redan kört på med full dos (stod nämligen inget om detta på flaskan) så det får bära eller brista nu. Usch, avskyr sånt här :(
Kan berätta för dem som är intresserade av kombon snäckor och medicinering… har idag på dag 3 av behandling räddat två sandsnäckor, levande! (Med det sagt så menar jag ju inte att de tål medicinen, de kanske bara dör sakta, det får vi se…)
För övrigt var ancistrusarna (när jag hällde i medicin i morse) fortfarande lika prickiga :(
Det kan ta ett tag innan du ser resultat på de fiskar som är prickiga. Är parasiten redan inne i fisken så kan det vara svårt att behandla den då sjukdomen gått ganska långt redan. Däremot så har du säkert redan förhindrat att andra av dina fiskar blir angripna genom att döda frisimmande parasiter. Och det är ju positivt :) Visst fanns det inga prickar på de flesta av rosentetrorna?
#24 Tack för ditt svar Mimåne! Nä precis, det var väl högst två tetror som hade någon prick och de försvann första dagen. Men en följdfråga då: Menar du att det kan vara kört för malarna och hur ska jag göra isf? Ska jag avliva dem pronto eller ska jag vänta…? Vill inte de ska smitta ner karet en gång till.
Jag tycker att du ska vänta med malarna. Det finns hopp. Jag ska försöka förklara kretsloppet så att du förstår varför.
Det börjar med en liten parasit som angriper fisken. Den bosätter sig inuti fisken och äter från hudvävnaden. Där den äter bildas det en liten vit prick som är synlig för oss. Det är här vi upptäcker sjukdomen.
Efter ett tag ramlar pricken av från fisken och ner till botten. På botten kommer denna vita prick att utvecklas till flera parasiter. De nya parasiterna börjar simma runt och leta efter nya offer att angripa och det är dessa frisimmande parasiter som behandlas effektivt med medicinen du köpt. De dör lätt och fort.
När en parasit väl har tagit sig in i fisken är den ganska så skyddad och därför svårbehandlad. Att dina malar har flera prickar på sig betyder att den har flera parasiter i kroppen också. Kretsloppet har därför vandrat ganska långt då det hunnits bilda så många parasiter.
Däremot så kan en fisk själv utveckla ett slags immunförsvar mot denna parasit och överleva. Men den kan fortfarande smitta vidare till andra fiskar. Det är därför viktigt att du fortsätter behandla och ger fisken en chans. Det tar tid men kan gå bra även för dina malar :)
Tack för din utförliga förklaring! Om de fortfarande är prickiga när behandlingen är slut, vad ska jag göra då? Man behandlar dag 1, 2, 3 och 10.
Denna parasit har ett snabbt kretslopp så det borde vara tillräckligt för att ta död på parasiterna :)
Nu har du behandlat i tre dagar och den medicin du tillsatt försvinner ingenstans mellan dag 3 och 10. Det borde ramla av en del prickar nu som den behandling du gjort tar död på. Hur länge står det att du ska vänta med vattenbyte och ev. kolfilter efter behandlingen?
Det står ingenting om varken vattenbyte eller kolfilter… står typ nada på den flaskan :P
Tycker inte att du ska avliva nå malar eller fiskar.
Precis som jag nämnde tidigare så var min ena mal i ett riktigt risigt tillstånd och jag var rätt säker på att han skulle stryka med. Men han återhämtade sig på nå mirakulöst sätt och mår fin fint idag! :)
Som mimåne skriver så har den här parasiten ett snabbt kretslopp så behandlingen borde räcka.
När jag hade vita prick va det nån som rekommenderade mig att om parasiten inte var helt borta efter behandlingen så kunde jag flytta de fiskar som fortfarande hade symtom till ett annat akvarium och fortsätta behandla dem där. Men det var också mycket för att skydda mina malar som de rådde mig att flytta eventuella sjuka fiskar till ett annat akvarium och fortsätta behandlingen där.
/Elin
Men jag har införskaffat aktivt kol som man lägger i en påse i innerfiltret och som jag tänkt använda sen efter behandlingen. Köpte det mest m tanke på alla döa snäckor jag trodd ejag skulle få i karet…
Justja ett tips till.
När du blivit av med vita prick så ska du inte ropa hej än, håll koll så att det inte kommer tillbaks, parasiterna frodas nämligen när nytt färskt vatten tillsätts i akvariet så man ska hålla koll efteråt när man gör sina delvattenbyten :)
/Elin
#32 Usch vad det låter besvärligt…. men tack för tipset! Jag ska inte ropa hej 🤐
Förresten så har jag ett öppet kar och det dunstar minst 1 liter vatten/dygn, kanske mera nu när jag höjt tempen också. Då blir ju koncentrationen av medicin för hög så jag har fyllt på det dunstade vattnet men inte gjort några vattenbyten. Så måste jag ju kunna göra? Hur jag vet vad som dunstar är för att jag gjort en markering på glaset….
#33 Jag har gjort ett antal delvattenbyten efteråt och har inte fått tillbaks vita prick. Tror att chansen inte är så stor men kan va bra att veta att man iallafall bör hålla lite extra koll ett tag framöver:)
/Elin
#34 Ja ok då känns det lugnare, men vad tror du om det där med att fylla på det som dunstar?
#35 Hur pass mycket vatten är det som dunstar och som du sen fyller på och hur ofta ?
Är det inga jättemängder så tror jag inte att du behöver oroa dig :)
Kör på behandlingen, skulle du inte blivit av med vita prick efter behandlingen så skulle jag försöka lägga på nån form av täckglas och se om det är mängden nytt vatten du tillsätter som ger vita prick näring.
/Elin
Har inte läst noga men att det avdunstar vatten som man fyller på varje dag ger inte parasiterna någon slags extra "näring".
#37 Det är iallafall vad jag hört från en erfaren akvarist när jag fick vita prick.
/Elin
#36 Det handlar om någon liter/dag.
#37 Tänker också att det inte kan spela någon roll. Om det fanns en viss volym vatten från början när medicineringen startade och det sedan dunstar en viss mängd/dag som jag häller tillbaka så borde det ju inte påverka medicineringen tycker jag. Det blir ju mera att sätt att hålla rätt koncentration av medicinen i vattnet 🤔
#39 Jag tror som sagt inte att det spelar så stor roll, 1 liter per dag är inga mängder. Menade inte att "skrämma" upp dig heller, var mer ett tips som jag fick höra att man skulle hålla lite extra koll efter medicineringen när man gör delvattenbyten efteråt då parasiterna KAN trivas när man tillsätter nytt färskt vatten. Har då inte medicineringen tagit bort allt helt så kan de komma tillbaks när man gör delvattenbyten som jag förstod de. Hur stor chansen är vet jag inte, säkert inte särskilt stor men lite extra koll kan man alltid ha :)
/Elin
#38 om denna akvarist inte nämner några fler aspekter och enbart skrev (om du tillsätter kranvatten i samma mängd Akvarievatten som har avdunstat gynnar det patogenen som orsakar vitapricksjukan så låter det mer som trolleri och inte något vetenskapligt alls. möjligen om personen skrev följande: det Kranvatten du tillsätter gynnar patogenen som orsakas vitaprick det krävs dock mera bevis på att Ichthyophthirius multifilis påverkars positivt av kranvattnet och vad är det isåfall? teori 1 är det Kemikalier som påverkar Ichthyophthirius multifilis
positivt? teori 2 eller är det vattnets som är kallt som orsakar en negativ inverkan på fiskarna i akvariet? det första alternativet låter mest permament Rimligt men det är en ganska stor gissning om det inte funnits mer aspekter kring alternativet. den teorin stämmer inte särskilt bra heller när det är frågan om ciliater eftersom ciliater tycker allmänt om vatten som är näringsrika vilket akvarievatten i fler förhållanden är än kranvatten. min andra teori låter heller inte som en permament regel eftersom alla akvarie ägare använder sig utav olika temperaturer även om det som det alltid finns ett Genomsnitt och jag tror ej detta genomsnitt är tillräcklig för att kunna utgöra en fast regel. vad blir då slutsatsen? jo den blir att: det beror på vad man har för vattenparametrar och vad man har för fiskar och vad det är för temperatur på kranvattnet man tillsätter alltså ingen fast regel. i övrigt instämmer jag med allt du skriver men detta om kranvatten som tillsätts i akvariet som gynnar Ichthyophthirius multifilis behövs dock filosoferas mer och komma fram till vad igentligen detaljerna om budskapet är.
#41_" om denna akvarist inte nämner några fler aspekter och enbart skrev (om du tillsätter kranvatten i samma mängd Akvarievatten som har avdunstat gynnar det patogenen som orsakar vitapricksjukan så låter det mer som trolleri och inte något vetenskapligt alls."
_Förlåt men har aldrig nämnt något om att han skulle ha sagt att mängden avdunstat vatten som sedan tillsätts skulle bidra till vita pricksjukan….
Han tipsade bara mig att hålla extra koll efter att jag blivit av med vita prick då nytt vatten kunde gynna den parasit och bidra till att vita prick möjligtvis kunde komma tillbaks. Helt enkelt att hålla extra koll på fiskarna och inte ropa hej bara för att man rent synmässigt tror att man blivit av med sjukdomen :)
/Elin
Jag kommer hålla koll då jag byter vatten :) Känns som en bra grej i vilket fall som helst att ha extra koll, är ju rent generellt ett känsligt läge efter medicinering.
Tack alla för era upplysande inlägg! Det är ju så lärorikt att hänga här 👍
Kan tillägga att jag tycker det ser ut som att ancistrusarna har färre prickar nu så jag hoppas verkligen att mina fina små malar ska överleva. De har varit pigga hela tiden i alla fall ❤️
Jag hejar på dem :)
Håller tummarna här oxå🙂
Tack Mimåne och Seaside!
Hur ser det ut idag? Är det den .. 6 dagen nu?
#47 Tack för att du frågar! Det är dag 5. Till min stora glädje tycks båda ancistrusarna vara prickfria nu när jag fick syn på dem för en stund sen. Jag misströstade verkligen igår kväll för de hade en hel del prickar då. Och de är pigga och gnager på roten som vanligt. Det måste ju ändå vara ett gott tecken!
Ja det låter bra. Du ska se att de klarar sig :)
#48 Det var roligt att höra! Men jag fortsätter hålla tummarna lite till iallafall (för säkerhets skull) 🙂
#50 Tackar jag för (för säkerhets skull) 😉
Men hörni, en relaterad (men tack och lov inaktuell) fråga: Vad gör man om man mitt i behandling skulle få höga nitritvärden? Eller ammoniak… Då måste man ju byta vatten, eller?
#51 det finns ju inte direkt någon anledning att du skulle få ammoniak eller nitritvärden om du inte har ett instabilt filter eller för litet filter. och ja får du upphöjda nitrit eller ammoniak halter akvariet då måste du avbryta behandlingen och göra ett vattenbyte. jag hoppas allt går bra för dina fiskar jag med🙂
#52 Tack för svar! Var ungefär så jag tänkte också. Nä jag har inte haft varken nitrit el ammoniak hittills så är inte direkt orolig. Bara undra liksom 🙂
Såhär tänker jag att jag ska göra efter avslutad behandling (finns inga instruktionen på medicinflaskan): väntar några dagar (hur många???), byter 50% vatten och kör kolfilter i 14 dagar. Feedback på detta tas tacksamt emot! Därefter stoppar jag tillbaka snäckorna.
OT: Snäckorna har på sitt lyx-spa (läs: skål med sand, vatten, flytväxter, maltabs och tetra pro-flingor på menyn) fått smått! Lite kul mitt i vita prick-eländet :)
Ursäkta lite OT men trots allt relaterat….
Brukar snäckor göra så? Jag är ny på det här och trodde något var fel när mina satt vid ytan. Kan dom få för sig att krypa ur burken med?
#57 Jag kan ju va ute och cykla nu men de andas väl luft??? Har tidigare bara erfarenhet av äppelsnäckor och de andas ju vid ytan. Tänkte alla gör likadant? De har i alla fall inte krupit ur.
Nu är alla friska! (vågar inte riktigt ropa hej men iaf). Gjorde 50% vattenbyte igår och satte i aktivt kol i pumpen. Klippte av "svampen" så jag kunde ha kvar halva och fyllde resten med aktivt kol. Ingen verkar ännu så länge må dåligt av detta. Har dock ett extra öga på malarna som drabbades värst.
Lite intressant är också att de sandsnäckor som har varit kvar i karet under hela behandlingen lever och har hälsan såvitt jag kan se. Finns också massor med snäcklingar.
När tror ni jag kan sätta tillbaka de andra? Tänker främst på att de kan vara smittbärare. De flesta av dem tog jag upp ur karet efter 1-3 dagar av behandling så frågan är hur stor risken är att de smittar ner karet igen??
Så roligt att höra att sjukdomen verkar borta! Kul att snäckorna klarade sig så bra under behandlingen också.
Ang. dina snäckor i karantän så kan jag inte riktigt svara.. De kan vara smittbärare idag, om en vecka eller två. Jag tror inte det är någon anledning till att vänta med att låta de komma tillbaka till karet. Jag hade nog själv stoppat i dem och hoppats på det bästa.
#60 Ja jag tänker som du. De får flytta tillbaka.
då blir de glada, få träffa sina kompisar igen :)