Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 872 ggr
Chinilla
0

Nybörjare med några frågor

Jag är nyblivien akvariumägare och startade i söndags upp mitt första akvarium. Jag tänkte nu på lördag skaffa mina första fiskar, det lutar åt 3 guppys till att börja med, men barnen ska vara med och välja så jag vet inte säkert om de hellre vill börja med någon annan fisksort. Det här har ju blivit ett riktigt spännande projekt för oss allihop där alla är väldigt ivriga med att vara med och bestämma 😉.

Det jag undrar över är dels när första vattenbytet passar bäst in med fiskarnas ankomst. Jag har läst mig fram till att jag ska byta 1/3 av vattnet en gång i veckan. Alltså vore det lagom att byta vatten till helgen. Men tycker ni jag ska göra detta innan jag köper hem fiskarna på lördag, eller är det bättre på söndagen ?

Nästa fråga är kring detta med algätare. När är det lagom att skaffa en algätare? Ska jag skaffa det samtidigt, eller senare? När är lagom i tiden i sådant fall? Hur många algätare är lagom till ett 54 liters akvarium? Jag vill helst ha någon liten variant då jag tycker de ser så otäcka ut när de blir lite större . Vill ju helst undvika att ha något i akvariumet som jag ska behöva vara rädd för Generad. Jag har sett vissa mindre sorter men de mindre som jag hittat ska tydligen leva fler stycken ihop. Blir det inte för många då?

Min tredje fråga är angående vattenkvalitén. Behöver jag köpa hem vattentester innan för att se om vattnet verkligen är bra innan jag skrider till verket med att köpa hem fiskarna?

[raichu]
0

Hej.

Gör så att du köper dina guppys och väntar en vecka och byter vatten då.

Finns det inga invånare i akvariet så finns det inget som kan förändra vattenvärderna.

Till ett 54 liters akvarium så skulle jag rekommendera att du kör på snäckor och/eller räkor. :)

Den lättaste av de mindre algätande malarna är Otocinclus och de är lite småknepiga att hålla plus att de vill vara 4-5 stycken. Finns en annan liten mal som är bättre att hålla ensam men som är betydligt svårare att hitta och det är en som heter Pitbullpleco.

Ancistrusen är ju den vanligaste malen och lättaste att få tag i, men den blir ju också cirka 10-12 cm och hannarna ser ut som små troll. ;)

Finns ett par arter till och så, men de är dyra också.

Hoppas det var svar på dina undringar. :)

MVH//Patrik

mimåne
2

Vad roligt att hela familjen är intresserade av akvariet :) Du har fått bra råd från ovanstående, men jag känner att jag vill fylla i med en sak och det gäller matningen. Du har säkert redan läst på och vet detta men mata mycket sparsamt nu i början. Peta ner en flinga i taget och se till att det äts upp och att ingenting ramlar till botten. Endast ett par få flingor.

Angående vattenkvalitén så stämmer det att bakteriekulturen startas först när fisken tas dit. Ingenting kommer hända innan. Om du vill så kan du köpa 3 guppys redan nu, du behöver inte vänta. Det är dessutom bra för växterna med lite fiskar runt omkring sig.

Det finns många olika värden du kan testa på ditt vatten. Många tester är inte så behövliga just nu, enligt mig. Jag vill rekommendera ett ph test samt ett nitrit test. Får du sjukdomsfall och fiskar som kolar vippen så kan det däremot vara bra att testa andra delar också men det är inte aktuellt just nu.

De flesta vatten håller ett ph värde kring 7,5 vilket Guppy trivs mycket bra i. Nitrit däremot är giftigt och dyker lätt upp i starten av ett kar. Därför är det bra med ett sådant test. Dropptest är säkrare än sticktest.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fridhem
0

Jag startade mitt första akvarium i dec. Jag köpte Sera dropptest NO2 och pH (testerna räcker länge) och kulor att stoppa i gruset till växterna och ett uppstarts medel. Det var allt och jag har klarat mej med det än så länge. Jag beställde allt på nätet och det var betydligt billigare än i zoo affären.

Lycka till!

Luis_felipe
0

Har du haft akvariet igång med växter i sedan du köpte det? Helst ska man låta akvariet gå i minst 2 veckor för att  bakterier som bryter ner Amoniak ska hinna bildas. Det fel många djuraffärer gör är att de säljer akvarium och fiskar till akvariet nästan bara någon dag senare. Om inte dessa bakterier har hunnits bildats och pumpens filter har hunnit fått dessa bakterier att fastna så kommer fiskarnas avföring leda till nitritförgiftning och dina fiskar kommer att dö.

Jag har ett 100L kar med guppys, platys och 2 ancitrusmalar. Innan jag ens köpte några fiskar så planterade jag ca 4-5 växter i karet och lät det stå och gå i lite över 2 veckor innan jag köpte mina första guppys och platys. Malarna behöver du inte köpa förens om några veckor eftersom att de äter alger och i de första veckorna finns det inga alger och då måste du mata med maltabletter. 

Min granne har gjort så som du tänker göra nu (inget illa menat) men hon köpte ett 56L och köpte fiskar efter knappt en vecka. ca en vecka efter att hon hade köpt fiskarna fick hon åka tillbaka med 10 döda neontetror. Fick 10 nya och det typ en vecka tills så var även dem död. Detta pga nitritförgiftning. Bakterierna hann inte bildas och all avföring från fiskarna omvandlades istället till gift som dödade fiskarna…

Köp nitrittest och gör test ca var 5e dag efter du köpt fiskarna skulle jag säga. byt ca 30-50% vatten i veckan beroende på hur nitritvärdet ser ut. Jag gör 40% vattenbyta i veckan oavsett nitritvärde i mitt 100L.

OM du får nitritförgiftning så gör absolut inte ren pumpen under kranvatten eftersom att du då spolar bort de bakterier som börjat bildas. Ta i så fall en hink med vatten från akvariet och gör rent pumpens filet i akvarievattnet för att behålla bakterierna. 

Hoppas detta hjälpt  lite och det är bara att fråga på ifall det är nå mer du undrar :)

[raichu]
2

Jag håller inte riktigt med dig.

Nitritförgiftning får man om man matar för mycket innan de goda bakterierna hunnit komma igång och 10 noentetror i 54l utan att det varit igång innan är lite för hårt första tryck på akvariet.

Hur vet du förresten att det var nitritens fel? Gjorde ni ett test?

I så fall var det matning och mängden fisk och inte tiden hon väntade som var boven i dramat.

Låt mig gissa på att du använder flaskor med olika saker när du gör vatten byte och så, personligen har jag aldrig använt sånt och det har funkat super för mig ändå. :)

Tricket är att hitta balansen i sitt akvarium och då spelar det mycket mindre roll om man väntar några timmar med att släppa i första fisken eller om man väntar 2 månader.

Har man dessutom bra tjocklek på gruslagret i akvariet så bakterierna mer än plats nog att gotta sig där. :)

Jag har ett 250l lowtech akvarium igång just nu (ända tekniska med det är lystet), gör rent det typ var tredje månad ungefär och tro tusan att det mår bra. :)

MVH//Patrik

Luis_felipe
1

#5 Du har helt rätt! Det var jag som glömde att skriva ner den delen… Min granne blev uppmanad att mata sina fiskar 3 gånger per dag under den första veckan… Därav nitritförgiftningen och ja vi gjorde nitrittest och det var så rött det bara kunde bli :p Jag personligen håller mig dock till 2 veckorsregeln och har sett flera akvarister som säger detsamma men sen så går det väl självklart efter en vecka men det är mer för säkerhetensskull liksom. Allting är ju inte alltid lika för alla, vissa kanske väntar i 3 veckor men fiskarna ändå dör och vissa kanske väntar i 2 dagar och ändå lyckas:P

Luis_felipe
0

Med andra ord så glömde jag att skriva att man måste vara försiktig med matningen i början. Jag matade mina var 3e dag den första veckan och sen varannan dag andra veckan och sen varje dag efter det (alla fiskar fastar dock på söndagar)

[Seaside]
4

#7 Jag skulle oxå behöva fasta på söndagar 😛

kallepudas
1

#8 hahaha den kommentaren gjorde min dag🙂

[Seaside]
0

Chinilla Välkommen in i gänget!🙂

Du frågade om när det är bäst att göra det 1:a delvattenbytet. Jag skulle valt att göra det innan fiskarna flyttar in. Själva miljöbytet är en stor omställning för dem och kan vara stressframkallande (och genom det även sjukdomsframkallande). Så om man "bökar" så lite som möjligt i akvariet den första tiden, så att de får bo in sig i lugn och ro, mår de nog allra bäst… -Men testa gärna vattnet innan fiskköpet så du ser att allt fortfarande är ok efter delvattenbytet🙂

[Seaside]
0

#9 Så lite så😃

mimåne
3

#4 Jag måste tyvärr säga att jag inte heller riktigt håller med här. Min erfarenhet är att man inte behöver vänta så länge med att tillsätta fisk. Det kan snarare vara bra att göra det fortare om man tex har levande växter i akvariet. De mår bara gott av näringen från fiskbajs. Det man däremot bör vara noga med är att inte köpa en stor mängd fisk till en början för då lär det bli överbelastat och man får höga nitritvärden. Att din väns tetror dog av nitrit var med stor sannolikhet överbelastning och övermatning, men jag förstår att du förstått det också. Jag säger detta för att jag inte vill att Ts ska bli orolig över planen för uppstarten då det inte finns någon orsak till det heller.

Att hålla nitriten borta hjälps inte effektivt av att hålla karet i gång två veckor innan firrarna flyttar in, köp ett litet gäng och mata mycket mycket lite så kommer det gå bra. Man kan absolut tillsätta fisk någon dag efter att man satt igång akvariet. :)

Chinilla
4

Tack så väldigt för alla svar 🙂.

Det var lite olika svar och åsikter som kom fram. Jag får ta och fundera  lite hur jag ska göra med saker och ting.

Kring frågan om växter….Jag har haft i växter sedan uppstarten i söndags. Köpte dom samtidigt med akvariet. Bara 4 st hittills förvisso , har tittat efter fler men inte hittat de sorter jag vill, så jag kanske beställer från internet snart istället.

Jag kommer nog troligtvis köpa de 3 första fiskarna denna helg trots att alla inte hade den åsikten. Jag har lovat mina barn det så de skulle bli megabesvikna om det inte blev något. Så jag håller tummarna för att det går bra. Jag väntar däremot med någon algätare efter jag läst era åsikter. Verkar inte vara någon superbrådska. Var iväg till affären idag och såg några olika varianter på mindre malar….måste kolla upp lite på nätet om dom bara. Eller så kanske jag kör på snäckor. Eller räkor. Jag får fundera några omgångar till….men nu har jag lite mer tid till det.

mimåne
2

Det låter som en bra plan. Vad dina barn kommer få roligt :)

emmej62
3

Luis_felipe: kan du förklara vad det är som håller Nitrosomonas respektive Nitrobacter, Nitrospira i liv utan någon som helst tillgång till Kväve? och även vad det är som är farligt att börja med ett fåtal individer fiskar av anpassad storlek till akvariestorleken? LD50 är för nitrit inom allmänna definitioner inom Akvaristiken cirka 1ppm och ammoniak en tiondel av LD50 för Nitrit vilket det inte kan uppstå om det inte finns alldeles för mycket kväve föreningar i akvariet.  dina aspekter inom detta område är bara myter idag enligt mig det hör mer till Akvaristiken för i tiden (när det inte fanns så mycket upplysningar om kemi inom Akvaristiken och folk skapade sig sina egna teorier.

emmej62
4

#13 jag tycker att ditt perspektiv att du sätter ödmjukhet som första prioritet istället för att köpa fiskar på språng är jättebra och jag tror verkligen det kommer gå mycket bra för dina fiskar och ditt akvarium🙂

Luis_felipe
0

Som jag skrev så väntar jag personligen 2 veckor men jag skrev även att det funkar med tidigare tillsättning av fisk :) Jag är dock ingen expert så att om de andra två säger annat så kan de mycket väl ha mer rätt än mig! Jag talar bara ifrån erfarenhet av ETT akvarium då mina resterande är större kar (300-450L). Vart bor du någonstans Chinilla ? Mina ancitrusmalar har precis fått en till kull med yngel och jag har 
ca 20st som är 2cm stora nu och säkert lika många som kommer kläckas inom 4-6 dagar :)
Jag bor 3mil ifrån Gävle, ifall du bor i närheten så kan du få köpa några för 10-15kr / st :)

Tequilaboj
0

Tycker din plan låter toppen med 3 guppys till helgen. Men tänk på att de små algätarna i affären antagligen bara är yngel och kommer växa många cm, dvs behöva större hem. 

Sen nästa helg kan du och kidsen dra dit igen och köpa lite fler. Tycker du ska köra på 3 guppys till och ett stim med Neontetror ca8-10st. Rekommenderar annars Platys. De är trevliga, fina och finns i många olika färger/teckningar. Om dina barn är yngre så tycker de säkert det är extra kul med färgerna, guppys har ju också  många roliga färger iofs. 3 Platys blir lagom. 

Till botten kan du skaffa ett gäng Pansarmalar. 4 st är lagom. Många skulle säga fler men man vill inte ha för många fiskar allt som allt i karet, viktigaste är att de är en liten grupp. 

Som algätare tycker jag att du ska skaffa 5 st Otocinclus när du börjar se tecken på att det börjar bli nödvändigt. Kanske om 1 månad. Glöm inte köpa speciell mat till dem. Fråga i affären och mata enligt rekommendationerna och hur mycket alger det finns i karet.

Chinilla
0

Luis_Felipe: Tack för erbjudandet. Ancistrusmalar är nog däremot en malsort jag med all sannorlikthet kommer hålla mig ifrån då jag tycker de ser lite otäcka ut när de blir lite större, ja jag är lite larvig ☺️. Bor inte heller i närheten. Men tack ändå. 🙂

Tequilaboj: Det jag menade med att jag sett mindre malar var att det är sorter som inte blir så stora. Det är några varianter jag har fått spej på som inte blir större än 4-6 cm och som enligt info ska passa min akvariestorlek, och dessa tyckte jag också mer såg ut som vanlig fisk, Otocinclus är en av dom. Ska kanske göra en liten rättelse….vet inte säkert om alla varianter jag såg är malar…det stod att de är äter alger och rotade runt nere vid botten och på fönstren som andra malar, men de kanske inte är malsorter per definition. Ska kolla på nätet efter mer info än den lilla som stod på lapparna på akvariatet. Har bara inte hunnit ännu. Menade du förresten att du tyckte att jag både skulle skaffa 4 pansarmalar och 5 ococinslus? Gör inte de ungefär samma sak…eller har jag missuppfattat något? 🤔

mimåne
0

#17 Hon har inte heller ett tillräckligt stort kar för att hålla Ancistrus. Men grattis till dina små :)

Tequilaboj
2

#19 Nej Pansarmalar och ottosar gör inte samma sak. Pansarna är mer som …hmm… om du plockar skräp med naglarna/fingerspetsarna och otto mer som du gnider med handflatan.

mimåne
2

Pansarmalar äter inte huvudsakligen alger, vilket ottosar gör och det är den största skillnaden tycker jag :)

Chinilla
0

Okey jag förstår, de äter lite olika.

Nu är det såhär att av de algätande sorter som jag kollat så har jag sållat ner till två sorter. Otocinclus och Corydoras panda. Jag skulle helst vilja ha den sistnämnda, men de kräver sand i botten vilket inte jag har. Känns ju lite svårt att ordna det nu när akvariet är igång. 🤔 Min botten är av 2-3 mm finkornigt grus, eller vad jag ska kalla det. Är det kört då….med den arten, eller är det någon som fixat dit sand såhär i efterskott utan att behöva ta bort allting?  Och om det nu gick att ordna, (för att förtydliga min fråga från tidigare) räcker det med en av dessa arter, Corydoras panda ELLER Otocinclus? JAg vill inte ha bägge arter helst för då minskar ju antalet andra fiskar som jag kan ha avsevärt då jag tror bägge dessa vill vara några stycken minst per art.

Ellenor123
1

Corydoras och pansarmalar är samma sak, de äter ej alger som flera redan påpekat :) Kör på Ottos tycker jag! Söta och bra städare!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕