Bromma Zoo
…kan jag inte rekommendera längre!
Med nya lokaler i Bromma Blocks trodde man att det skulle bli ännu bättre än det var
Vi besök i helgen hänvisades jag till en trång hörna med akvarier från golv till tak, tror att det var 5 olika nivåer.
Informationen var bedrövlig - lappar med artbeskrivningar fanns i princip bara där det var flerfiskrabatt. Ibland fanns det faktiskt handskrivna uppgifter på glasen - annars inget.
Vi de inte sälja?
Föräldrar gick omkring som frågetecken när barnen frågade om alla vattendjur och de verkade tröttna snabbt.
Akvarierna längst ner kunde bara "1-åringar" skåda in i om de hukade, de översta verkade passa personer över 220 cm.
En hel del fiskar låg kvar döda i karen, har inte sett det förut när jag besökt "gamla" Bromma Zoo
Själv skulle jag handla någon slags grön "matta" till ett av mina kar, men hittade inget.
När väl min tur kom fanns det plastade växter i kylskåp - ingen dröm precis - det såg ofräscht ut och mycket verkade inte vara värt priset - vilket pris förresten? Här var det samma som för fiskarna, paketpris, men inte andra priser och när jag frågade försäljaren hade han inte heller prisuppgifter; det finns i kassan…!
Jag frågade då efter prisuppgifter och artbeskrivningar överhuvud taget - "ledningen tycker inte att det behövs" !!
Ja, där fick jag vatten på kvarn - Zoo-ledningen är inte intresserad av att sälja fiskar!
Jag förstår inte vad som är meningen med dessa uteblivna uppgifter - personalen måste ju tillbringa oändligt mycket mer tid åt presumtiva köpare som undrar både över arter, särdrag, levnadsförhållanden och inte minst priser. Expedierar kanske 5 köpare per timme istället för 15?
Nej, inget mer Zoo i Bromma för mig eller mina vänner och bekanta för den delen.
Ni akvariepersoner och köpare som läser detta - Skriv till ledningen! Klaga! och blir det ingen förändring - dissa Zoo i Bromma blocks
Håller fullständigt med dig om Bromma Blocks' Zooaffär! Innan de flyttade var de inte heller bra enligt mig, men nu är det verkligen uselt!
En annan medlem här på iFokus skrev tidigare om deras hantering av fåglar på den zooaffären, länken är här .
Verkar som de fullkomligt struntar i djuren på den affären. Därför bojkottar jag den affären (inkl. att det finns närmare zoo-affärer för mig).
Kan bara hålla med! Man blir ju helt virrig i huvudet när man kollar där. Ingen information någonstans, plus att dom har små akvarier som är överfulla med fiskar! Det kryllade verkligen av fiskar i karen och många såg skadade ut. Usch säger jag bara! 😡
Låter inget vidare alls! Jag var på Bromma zoo innan dom byggde om och hade som plan att åka dit nästa vecka. Men de låter som jag kan hoppas över det nu..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag håller med. Fullständigt! Sökte lite växter när jag var där och jag hittade de inplastade och ett lar där det bara var nedslängt hulleribuller… Så for till akvarielagret ist!
Har Bromma Zoomarknad någonsin varit bra!? :O
Jag kan inte komma ihåg att jag hört annat än dåligt från kunniga personer om stället.
De har ju till och med fått ett smeknamn som säger en del om deras skötsel, vet inte hur det stavas men det är något tyskt i alla fall.
#5 Nej, jag tycker inte de har varit bra.
Minns då pojkvännen fick scalarer han skulle sälja av. Han ringde till Bromma Zoo(då de låg i gamla byggnaden), och fick till svar(tror det gick ngt så här): Vi gör vattenbyten varje dag här, så fiskarna som vi skulle köpa skulle dö av det för de inte är vana vid så täta vattenbyten och annan vattenkvalité.
Pojkvännen sa då lugnt att hans scalarer fick dagliga vattenbyten på 50% och det var synd att de missade snygga fiskar.
Minns som sagt inte ordagrant mer än att fiskarna som kom ifrån oss skulle dö fortare än kvickt bara för det var dagliga byten*ppfftthhh*.
vrf är det ingen som anmäler om det är så dåligt? jag har aldrig varit där så jag vet inte hur det ser ut men enligt era inlägg verkar det ju vara ganska uselt, är det någon som har anmält förut?
Vet inte om någon har anmält.
Samtidigt så finns det ju rätt många fler djuraffärer också som är dåliga.
Jag har inte tid just nu att anmäla, dock så är det något som jag har tänkt att göra någon gång när jag får tid.
Jag upplever fisk avdelningen på samma sätt som dig ts. Högt upp med akvarier, sjuka fiskar, diskusen såg döende ut, inga skyltar, växterna va inte så fint, mycket dött osv.
Dom har alltid haft mycket problem med sitt vatten. Även i förra lokalen. För de har ett och samma system till alla akvarier (alltså samma vatten i ALLA akvarium). De leder med sig att sjukdomar sprids, speciellt när man beställer fisk från olika leverantörer och de blir svårare att medicinera om nått väl bryter ut. Det har ett super system men de funkar inte med så många akvarium och olika fisk.
Det bästa är ju att ha individuella akvarium med individuella system, mycket lättare att behandla sjukdomar och underlättar när man tar in fisk.
Har i flera år varit klagomål angående reptilerna. Själv inte varit där, som tur är. :(
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det här var himla tråkigt att läsa. Hade tänkt ta en tur till Bromma Blocks/Bromma Zoo + Akvarielagret vid tillfälle, men efter att ha läst ovanstående blir det nog bara besök på Akvarielagret…
Jag tycker att de har ett bra utbud när det gäller akvaristik(foder, växtnäring m.m). Köper ofta tillbehör där, men fiskarna är inget att hänga i granen. Akvarielagret däremot..😍
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#12 Ok, då kanske man ska ta en sväng förbi iallafall - bara för tillbehörens skull, men hålla sig ifrån alla djur så att man inte blir ledsen
#12 o #13
Jag tycker att en så dålig affär inte ska få några pengar (alltså inget sålt) då det hjälper deras verksamhet och på så vis bidrar till deras djurplågeri.
Dock så får man ju göra som man vill.
#14 Jag har själv aldrig sett något djurplågeri där. Tycker inte dem är värre än andra zooaffärer i Stockholm när det gäller djurhållning. Folk i tråden verkar ju klaga på personalen, utbudet, presentationen, de inplastade växterna i "kylskåpet" - inte att djuren plågas. Små akvarium är det väl i princip i alla djurbutiker. När tråden skapades hade de precis bytt lokal och kanske därför var det värre än vanligt. Tycker deras fiskutbud är tråkigt och de inplastade växterna är dumt, personalen är inte heller att hurra för alla gånger - men djurplågeri och jättedålig djurhållning håller jag inte med om.
#14 Jag förstår ditt tankesätt och håller delvis med. Dock vill jag (och säkert flera med mig ?) köpa saker till bra pris och det har faktiskt hänt att jag valt bort växter och fiskar i en affär pga dålig/tveksam skötsel - men köpt andra tillbehör i samma affär, just för att jag tjänar på det.
Dock vill jag poängtera att i dessa fall handlar det inte om djurplågeri/vanvård - utan "vanlig" o-omsorg som sjuka fiskar, döda fiskar i en tank, mycket alger etc. Och detta finns ju lite varstans om man ser sig omkring…
Det finns en anledning till att de kallas något på tyska (kommer inte exakt ihåg vad och vet verkligen inte hur det stavas) men det betyder typ "fisk slakteri" eller så på svenska och det säger väl en del om förhållandena där?
Nu var det ju ett tag sen jag var där sist och jag kan säga att det är väl egentligen bara CTR Zoologiska haninge (vilket det också är ett tag sen) som är så lågt ner i fiskhållnings duglighet.
Dock så har Bromma blocks alltid haft väldigt dåligt rykte när det kommer till sin fiskhållning.
Med tanke på hur bra de verkar ta hand om sina fiskar (vilket är uruselt såvitt jag har sett) så anser jag personligen att det är djurplågeri.
#17 Varför har tyskar smeknamn på Bromma Zoo? Brukar dem åka dit?
Jag har spenderat mååååånga timmar på Bromma Zoo(bott i Bromma) både innan lokalbytet och efter. Normal djurhållning för en zooaffär. Aldrig sett något jättehemskt.
CRT Zoologiska i Haninge var jag på i helgen och köpte växter, såg inget fel där heller. Även varit där förut ett tiotal gånger och aldrig sett något utmärkande.
Döda fiskar i karen har jag sett på alla möjliga djuraffärer, oftare på Arken Zoo än någon annanstans. Personligen tycker jag att det är onödigt att svärta ner företag utan en riktig grund för det, men jag respekterar att din "djurplågerigräns" är snävare än min.
Det bästa är nog om folk besöker butiken själva och bildar en egen uppfattning, man måste ju inte köpa något om man finner det hemskt. Alla tycker vi olika men i slutändan så vill vi ju alla djuren väl :)
Ser att jag var lite otydlig, tyskarna har inte givit namnet utan det är svenskar som kan tyska som gjort det.
Arken zoo är inte heller alltid bra, men överlag så anser jag att de har lite bättre djurhållning än Bromma Zoo.
Överlag så tycker jag inte att akvariehållningen i djuraffärerna är speciellt bra, varken i sverige eller resten av världen såvitt jag sett.
Finns enstaka solstrålar i molnet så att säga och där får ju alla ha sin åsikt. :P
#20 För att säga så om akvariehållningen i djuraffärer bör man ha sett en hel del affärer i många olika länder i världen tycker jag.
Såvitt jag har sett innebär att jag har varit i djuraffärer i både det ena och andra landet.
Sen har jag ju inte varit i alla affärer överallt, har jag sett en djuraffär i det landet jag har varit i så har jag dragit dit (om vi har haft tid) när jag har varit utomlands med familjen.
Någonstans har jag fått den känslan av att Sverige är bäst när det kommer till djuraffärernas hållning av djur överlag och jag är inte överdrivet impad av vad jag har sett hittills överlag.
Sedan känner jag ju inte till alla här i Sverige heller och troligen inte varit i mer än hälften som max, men jag betar av dem allt eftersom jag hinner och kan. :)
Jag kanske har för höga krav (vad vet jag) men det är så jag ser på saken. :P
MVH//Patrik
Nu ska jag såga sanningen: Jag fick tårar i ögonen då jag såg mågra av deras discusar. Det är obeskrivligt och går inte att görklara! Den var så smal, helt mörk ransig o liten.. aldrig mer åka dit
#23 Visst är det hemskt?! När jag var där i söndags för att köpa lite saker till ankomst för mina diskusar när en som jobbade sa såhär:
"Om du letar efter Diskus kan du köpa hos oss, vi har jättefina diskusar! Men just nu har vi bara större (som gick för 3000kr/st!!!!😮) fast nästa vecka får vi in nya diskusar från --- (kommer inte ihåg vart ifrån dom kom) och dom kommer nog att kosta 200-400 kr styck och är ganska små. Ni kan ringa och kolla när vi släpper dom i butiksakvarierna, dom två första veckorna kommer dom gå i karantän. Vi säljer aldrig fiskar som inte är pigga och friska."
Vi sa att vi skulle fundera på saken men jag ville bara skrika på honom att ingen vill köpa deras sjuka diskusar och att man f*n inte ska ta in fiskar man varken har plats för och definitivt inte fiskar man inte kan ta hand om!
Jag blir så upprörd!😡
Duuh, bromma zoo var första stället jag handlade discus! Små som femkronor var de, om inte mindre och efter en dag var öven alla fem döda! Vi bytte ut de och tog med som bevis men de bara dog och dog, i började lära oss mer och mer om akvariefisk och nu odlar vi ovanliga discus varianter! Tack bromma zoo, men nu kan de gärna gå i konkurs för den delen!
#23 #24 #25 Tycker att Ni ska göra något konstruktivt av er upplevelse, tex anmäla - att "bara" skriva här hjälper knappast situationen eller djuren…