Gravid guppy
Jag är inte direkt någon människa som är van med fiskar så eftersom jag fick fem guppys till mitt akvarium igår så läste jag på lite om dem. Det visade sig att en av mina guppyhonor är gravid! 🙂
Det är ju kul! Hon måste ha varit det redan i affären eftersom jag fick henne igår väl?
Hon har en sådan svart prick på magen som de ska ha för att vara gravid, eller kan det vara något annat? I fall hon är gravid vad ska jag göra då, det kan ju blir väldigt många yngel. Ska man sälja några? Har någon av er erfarenheter av det och hur tar man sig till då?
Det ska bli så kul! 😃
Alla honor har den svarta fläcken oavsett om de är dräktiga eller inte, det är en pigmentfläck o dyker upp redan på några veckor gamla yngel. Honor brukar alltid vara dräktiga, de behöver bara para sig 1 gång o kan på det föda många kullar.
Om du vill att så många yngel som möjligt ska klara sig, så bör du plantera mycket växter och ha många gömställen åt dem.
När du väl fått yngel kan du mata mindre mängder och istället flera gånger per dag, så är inte föräldrarna lika benägna att käka upp sina egna barn.
#1 men ingen annan av honorna har den? 😕
#2 Tack för tipsen! 🙂
Är det blonda honor tex så har de ljus fläck. Alla honor har den men ju längre n i dräktigheten de kommer desto märkare o större blir den.
#4 jag har ingen aning om hur en blond hona ser ut men min som jag tror är dräktig är ljus med en påfågelsvans kan man säga. Det ser ut som en påfågelsvans. Hennes prick sitter nästan vid vid rumpan och är kanske 4-5mm i diameter och är helt svart. Det ser ut som om det är något i hennes mage i alla fall 🙂