Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2596 ggr
Vovisch nr2
0

Akuta diskusfrågor m.m!

Nu har en utav mina diskusar blivit akut sjuk och vi förbereder just nu karantän för honom i ett 100 liters kar. Har nu frågor för att få den bästa kollen och informationen för hans välmående. vi har tagit 2 dl jod-fritt salt i vattnet, och även nitrivec i rätt mängd. temperaturen är 29 grader i karantän karet. Mina frågor är: •Går det bra att börja med 30 graders temperatur för att sedan öka till ca 35 efter några dagar? •Kan jag ha posthornssnäckor i karet, fast det är så varmt och salt i vattnet? Har försökt få tag i min odlare men utan resultat, snälla, jag behöver hjälp så fort det bara går! Kommer inte på fler frågor just nu, men om jag gör det så tveka inte att svara!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Sarah E
0

Jag kan inget om Diskus men du kan i alla fall inte ha några snäckor i karet med salt i. Hoppas du får hjälp snart med diskus-frågan.

Vad är den för sjuk?

Vovisch nr2
1

Okej vad bra att jag ej har hunnit att ta i några snäckor iaf. Vet inte vad han är för sjuk men allvarligt är det. Har släppt i honom för inte så länge sedan o han simmar nu vid ytan på sidan… :( vi får se om han klarar sig tills imorgon! Håller tummarna här hemma!

mimåne
0

Om du inte vet vad din Diskus kämpar med för sjukdom så kan det i värsta fall skada honom med ett saltbad. Men mådde han inte förresten lite bättre sa du tidigare?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Får jag fråga dig också, på vilket sätt ska nitrivec hjälpa din Diskus? Om jag inte har helt fel så är väl detta en bakteriekultur som används tex vid nitrit.

Hur går det för fisken?

Vovisch nr2
0

Jo, han mådde bättre precis efter jag bytte vattnet men efter ett tag så började han simma konstigt. Ibland upp o ned och ibland på sidan och flyte med strömmen. Akvariet var precis nystartat så ville såklart inte att det skulle börja med nitritspik, därför tog jag i Nitrivec. "Toby" som min lilla disk heter mår inte bra nu. Han flyter bara omkring. Om jag ska vara ärlig så tror jag ej att han klarar natten. :(( är ändå nöjd att jag flyttade honom, han skulle ändå ha mindre chanser att klara sig i det större karet! Konstigt att allting kan gå så fort. För knappt 3 veckor sedan så mådde ha super och var akvariets kung, nu är han svag o ynklig min lilla diskus… :'(

mimåne
0

Vad tråkigt att det blev så, han såg riktigt fin ut på bilden. Även om det kanske känns hopplöst för dig nu, så håller jag mina tummar för honom.

Ja om akvariet var nystartat så då förstår jag din tanke med nitrivec :)

Vovisch nr2
1

Imorse så tittade jag på temperaturen i karet. Fick verkligen panik! Var på tok för kallt! Doppvärmaren som skulle vara på 32 hade lagt av under natten. Satte genast på den o började leta efter diskusen som säkert skulle vara livlös. Mycket riktigt så var han död. Tog upp honom med mina händer, la honom på en tidning. Väntade lite och så började han att sprattla!! Han låtsades bara vara död! Tog i honom igen. Efter typ 40min så var det ca. 30 grader varmt- han såg ut att må bättre faktiskt! Nu så simmar han mera kontrollerat och håller sig till mitten av akvariet! Kanske finns lite hopp iaf! :D Kommentera gärna!

ubbe51
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en del Diskus och det var ju tråkigt att din Diskus höll på att simma vidare men några saker att tänka på utifall du råkar ut för detta igen så till att börja med så släpper man inte ner Diskus i ett nystartat akvarium sedan om du ska ha din firre i ett eget kar för att medicinera så ska helst karet inte innehålla mer än vatten och firren för att få det så sterilt som möjligt och sedan ska man undvika salt så långt det bara går så jag brukar ha i KloraminT om mina diskusar inte mår bra för det brukar hjälpa till det mesta för Diskus!

Man ska försöka att ha samma värme i vattnet i karantänsakvariet som i sällskapsakvariet när man lägger över fisken och sedan höjer man typ en grad per timme och upp till max 34 grader!

MVH Ubbe51

Vovisch nr2
2

Diskusen har nu blivit frisk! :)

Tjeja
0

Vad skönt att det gick bra! :)

Hur gjorde du och vad hände dessa dagarna?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vovisch nr2
2

Lät han bara vara och höjde sedan temperaturen så gick det fint o han repade sig! :)