Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2304 ggr
Micke R
2

Ciklid hjälp

Hej Vi skall starta upp ett akvarium, det är trettio år sedan det hände senast. 275 l, 50*50*110, mycket rötter, stenar, amazonsvärd och javaormbunke. Nu behöver vi hjälp av någon ciklidkunnig, vi tänkte så här: Kurvciklid, Nyckelhålsciklid och Spetsnosscalare. Är detta en vettig sammansättning och räcker höjden till för scalar? Kan ett stim av Randig otocinclus passa in eller blir de mat? Mvh Micke o Anna.

[raichu]
2

Det låter som en bra uppsättning, ni borde dock fundera på att ha i en stimfisk. Jag har erfarenheten av att ciklider kan bli skygga om de inte har en fisk som kan få fram dem med positiv energi.

15 tetror av någon lite högryggade art så blir det nog bra. :)

Höjden funkar och ja, det borde funka med Otocinclus. :)

Tänk på att Otonciclusen är känslig för dåligt vatten och KAN vara svår att få att äta fodertabletter. :)

Micke R
0

Vi tackar för svaret, och kommer säkert att fråga mera. Vi kommer att ha en liten projekt tråd när vi väl kommer igång. Mvh.

[Seaside]
1

Roligt att ni kommer tillbaka till akvariesvängen efter 30 års paus! Har märkt att man lätt blir fast då man väl börjat intressera sig för fiskar och vattenlivet. Dom ränderna går liksom aldrig ur en…😉

Sarah E
1

Ett tips angående otocinclus… mina älskade broccoli (kokt utan salt) och gröna ärtor (kokta och skalade). Just sayin´ med tanke på att de kan vara lite kinkiga med maten. Bara viktigt då att ta bort rester så det inte ligger och ruttnar. Ska bli kul följa uppstarten sen 🙂

Micke R
0

Nu har vi kollat lite på tetror Citrontetra får det bli om den är lämplig. Vi kollade på scalarer i Skara de var ca: 4 cm, skall vi köpa 6 st och ta bort när några parat ut? Gäller i såfall samma för Kurv och Nyckelhålscikliden, köpa några stycken och sedan ta bort. Mvh.

mimåne
1

Ja det bästa är att köpa ett gäng och låta de para ihop sig.

Jag är själv väldigt intresserad av kurv och nyckelhålsciklider så det ska bli spännande att se hur det går för dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
1

Det brukar vara bäst med alla parbildande ciklider att köpa ett gäng och låta de som blir över få flytta vidare. :)

Micke R
0

Hej igen. Så här ser fiskplanen ut. 20 citrontetror, 6 Scalarer, 4 Nyckelhålsciklider, 4 kurvciklider, målet är att cikliderna tillslut skall vara 1+1 ( samtliga ciklider är ca 4 cm i vår zoobutik ) Utöver detta 8 Otocinclus vittatus. Det borde bli strax under två meter fisk, (akvariet är 275 l ) för länge sedan när jag höll på med akvarium räknade man 1 cm fisk/liter, men jag har för mig att det är något annat som gäller nu, blir det överbefolkat enligt det nya sättet att räkna? Mvh.

Anon
1

Det enda jag tänker på är att det kanske kan vara svårt att få olika kön på cikliderna om man bara köper 4 av varje? Nyckelhålscikliden är ju väääldigt svår att könsbestämma. Jag har 7 st nu har 2 börjat visa lekbeteende, men den enda skillnaden jag kan se är att hanen är lite större (om det nu är hanen), men mina är ju fullvuxna så det är ju svårt att se storleksskillnad på unga exemplar. Men ja ni kan ju testa med fyra, förhoppningsvis så borde det ju i alla fall bli en som är av annat kön då. :)

[raichu]
1

Det här med 1 cm/l är bara en riktlinje för hur mycket fisk man kan och jag personligen tycker inte att den eller någon av de andra som cirkulerar är bra alls. Känner inte till exakt vilka som finns och så men inget av de som jag hört har varit bra om man ser långsiktigt.

Det man ska kolla till i första hand är fiskarnas beteende.

Jag skulle kört på åtminstone 10 tetror till. :)

Kör på 6 Nyckelhålsciklider med, de är omöjliga att se kön på.

MVH//Patrik

Micke R
0

Hej på er. Vi tackar för svaren och lägger till på inköpslistan. Mvh och trevlig helg.