Indragen buk
Ett flertal fiskar hos mig har plötsligt dragit in hela buken och verkar slöa, ett par dagar senare är fisken död. Här har det drabbat Platy och siamensis. Dock inte flera fiskar inom samma period så ingen smitta. Vad beror detta på?? Just den indragna buken har jag sett några gånger, fisken försvinner 1/3 på "höjden". Kan det vara svält? Att vissa individer inte får i sig nog med mat helt enkelt? Eller vad är era gissningar?
Mvh Ellenfyrkant
Indragen buk innebär att de antingen inte får tillräckligt med mat eller har parasiter i kroppen/magen och att parasiten/erna tar näringen innan fisken gör.
Anledningen till att fisken inte får i sig tillräckligt med mat brukar bero på antingen stress, mobbing eller att man matar för lite och konkurrensen om den maten blir för hård.
Vad har du för fiskar i burken och hur stor är den?
Hur mycket mat ger du?
Brukar du hålla koll så att alla äter ordentligt?
Brukar du hålla koll på dem var och varannan dag?
Följer…
till trådskaparen: är det några fler symtom eller är insjunken buk och att dom verkar mindre aktiva dom enda symtomet? vad har du för Nitrat värde? är akvariet nystartat? om akvariet är nystartat hur länga har det varit igång? vad matar du med för foder? har du mycket gömställen i akvariet?

Akvariet är 110 L, går 2 Ancistrus och typ 10 Platy. matar med tetra flingor både de vanliga och de gröna. och algtabletter. Matar flingor så att de äta upp innan de sjunker. Akvariet har varit igång i flera år, har inte haft problem med nitrat tidigare men mäter inte. Borde inte fler dö samtidigt om det var orsaken? Har både en stengrotta en kruka och väldigt gott om växter. Inga fler symptom på fisken. Känns som att mobbing leder till svält eller kan fisken bli smal av både stress och mobbing i sig? Tack för era svar!! Följdfråga, utfodringsvanor verkar väldigt varierade. Hur OFTA tycker ni är optimalt att mata? Vissa säger 2 ggr/dag, andra nästan varje dag. Jag har matat en gång per dag med någon svältdag i veckan. Som sagt, vad är optimalt?
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar inte gilla fling överlag och vad jag personligen har märkt så verkar ungfödare ha lite svårt mad att äta fling.
Jag skulle rekommendera att du kör på minipellets, de sjunker lite fortare men är väldigt bra mat.
När du matar, lägger du bara ner en portion som de får hinna äta upp eller flera mindre?
Lägger du bara i en sådan portion så är jag inte förvånad över att de magrar av och dör, i längden så blir det för lite mat och konkurrensen blir för hård.