Vad är detta för växt?
Ska även tillägga att akvariet är tomt för tillfället, och kommer innehålla körsbär och zebrasnäckor som vi kommer skaffa nästa vecka när karet varit i gång en vecka.
Jag är lite trött och stressad nu, men kan det röra sig om Hemianthus callitrichoides "Cuba"?
Ps. Vet du om att zebrasnäckor lägger ägg överallt som inte kläcks i akvariets sötvatten? Bara en heads-up om du inte redan visste det :)
#2 Det kan det mycket väl vara, tack för det snabba svaret! :) Fin är den iallafall. ^^
Ja visst är dom urdåliga i butiker med att skylta om vad för växter det är dom säljer. Jätte tråkigt! Man blir ju så sugen då man hittar någon växt som ser riktigt fin ut men inte kan få veta namnet. Borde väl ingå som med allt annat som säljs.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 Eller så är det skylt men växter i dåligt skick..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Dålig bild ? Tycker jag inte alls… har sett sämre men bilden var sned och jag fixade det så man slipper vrida på huvudet ;)
#4 Jo visst är det tråkigt. :( #6 Tack :)
Förresten, på zoopet står det att växtnäring bör tillsättas om det inte är mycket fisk i karet, menar dom endast fisk då eller fungerar räkor och snäckor likadant? Annars blir det väl så att vi får skaffa växtnäring.
Det dom menar är att om det inte finns fisk i karet så finns det heller ingen som skitar ner och ger växterna näring på det viset. Räkor och snäckor bajsar också så dom räknas in dit :)
Att tillsätta växtnäring är också lite knepigt, oftast är det alldeles för höga doser rekommenderade på bruksanvisningen. Vilket gör att man kan få alger och otrevligheter. Därför är det väldigt viktigt att du läser på noggrant om olika sorters växtnäring och dess innehåll innan du börjar tillsätta något. Alla växter tar inte upp näring på samma vis och därför fungerar inte heller all växtnäring.
Jag skulle inte rekommendera dig att tillsätta växtnäring just nu då du har endast två växter, mycket fler växter behövs för att det ska gynna växterna istället för alger.
Får man tar på rätt näring i lagom mängd för sina växter kan det dock fungera mycket bra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
denna växt kommer inte kara sig utan co2 i karet det är en svår växt som kräver mycket ljus näring o co2.
#10 när jag hade mina Hemianthus Callitrichoides märkte jag inte att dom behövde tillskott av CO2. visserligen hade jag dom inte så lång tid (dom blev uppäten av mina elefantsnäckor) men jag han dock få en ganska bra överblick av växten och dens krav och märkte inte att den behövda något tillskott CO2 dock så märkte jag som du även nämner att växten behövde ganska mycket ljus. tycker även växtens blad på bilden ser alldeles förstora för att vara en Hemianthus callitrichoides dock så vet jag inte vad det kan vara för annan växt.