Frågor om kampfisk
Hej Jag har skaffat två kampfiskar. En hane och en hona. Hanen går i ett eget kar utan pump på ca 15-20l Han har växter och flytväxter. Honan går i ett 100l kar med några Guppy honor. Hur ofta ska jag byta vatten hos hanen? Han har under dagen idag byggt ett fint skumbo så jag antar att han trivs :) jag ska låta dom leka när honan är redo. Hur gör jag med skumboet han bygger nu? Låta det vara, eller ta bort det? Jag fodrar upp båda nu med artemia och vita mygglarver som de får två ggr om dagen. Honan är inte så mörk så man ser ett streck på kroppen, men hon är inte så tjock ännu. Hur gör jag när dom ska få leka? Jag tänkte flytta hanen till lek karet och låta honom bygga skumbo, och sätta ner honan i en burk någon timme i några dagar innan jag släpper i henne. Det jag funderar på är själva lek karet. Hur ska det inredas? Med eller utan sand? Jag har tre storlekar att välja på, 20l, 54l eller 100l 20l står tomt nu, de andra Karen är igång med sand,rötter och växter. Så har jag ju det karet hanen är i nu

Byt vatten minst en gång i veckan, gärna mer. Du kan göra 1/6 två gånger i veckan eller 1/3 en gång i veckan.
Skumboet kan du göra som du vill med. Det gör inget att det är där och om du tar bort det bygger han bara ett nytt.
Bra mat!
Sand kan vara bra. Om du vill att de ska leka kommer du behöva mycket växter, helst flytväxter, och med sand blir det lättare att plantera.
Det funkar väl med vilket som men jag skulle nog använda ett 20-liters. Du kommer behöva ha koll på dem hela tiden. Lägg i honan och se hur de reagerar. Om du har tur och honan lägger sina ägg måste du ta bort henne direkt eftersom hanen annars kan vara väldigt brysk mot henne.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Okay. Trodde jag skulle behöva byta oftare eftersom han inte har nån pump. Då så, då provar jag nog med 20litaren nu i början. Jag behöver ju inte ha 100yngel som ska överleva liksom, är glad om det blir ett par st bara. Tack för länken! :)
Kom bara ihåg att du behöver ett akvarium till varje hane och ett eget till honorna och så ska dem ha mat många gånger om dagen med ny kläckt artemia ca 6 gånger om dagen och vatten byte en gång om dagen till varannan dag:)
Ja då, jag har koll på allt det där :)

#2 Ingen pump? Oj då! Byt gärna ännu oftare.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja jag tänkte väl det :) tänkte om jag byter 30% varannan dag, räcker det? Han jobbar flitigt med sitt skumbo nu efter att lampan släckts :) Häftiga fiskar! Undrar varför jag aldrig haft någon förut

#6 30% är lite väl mycket, 1/6 är mer lagom.
Gällande lekkaret hade jag valt ett av de större. Honan har lättare att gömma sig om hanen blir för på och ynglen behöver utrymme. Att flytta pyttesmå yngel är varken enkelt eller bra för dom, tar man ett större lekkar kan dom bo kvar där tills dom vuxit till sig.
Lättast för hanen är det om karet inte har någon sand/grus allt på botten, då ser han äggen bättre. :-)
Flytväxter är bra i ett lekkar, samt att vattennivån ligger på ca 15 cm.
Tack sä mycket för alla svar! Jag kanske är lite trög nu men om jag inte har sand i kan jag inte ha växter, förutom javamossa och musselblommor. Men vad ska jag ha som gömställe för honan? Förresten skulle det funka med en stor anubias planta? Den behöver jag ju inte ha sand till
En grotta? Några staplade stenar, en delad kruka eller något annat liknande, kanske?
Helt rätt, anubias funkar ju bra att fästa på det mesta.
Många bra tips i inlägget från sauk1 :-)
Har man mycket flytväxter finns det ju även fina möjligheter för honan att gömma sig där. Vill man ha växter på botten kan man ju alltid plantera dom i en liten kruka och ställa ner :-)
Nu har jag tömt och gjort rent 100l karet. Fyllde det med ca 15cm vatten, planterade en stor knippe vallsineria i en kruka och fäste anubias på en sten, och massa musselblommor :) Temperaturen ligger på 27 Hanen flyttade in igår, med lite av hans vatten, och honan i en skorsten. Honan är redo, hon "står" med huvudet neråt, är tjock och har jätte tydliga lekränder. Och så några frågor ;) Hur gör jag med pumpen? Den är för stor (lång) för att kunna vara igång i karet nu. Men jag vill inte gå miste om alla bra bakterier i den. Så nu lade jag den på sidan i karet fast avstängd. Jag kommer kunna använda den när vattnet höjts då det går ställa flödet på den. Hur länge vågar jag ha honan i skorstenen utan att riskera att hon släpper rommen? Hanen har inte hunnit bygga ett stort skumbo än, men han jobbar på det :) Såhär såg hon ut igår kväll
Nu har honan varit hos hanen i två dagar. Första dagen brydde dom sig inte så mycket om varandra. Igår kväll började han uppvakta henne, simmar fram och visar upp sig, honan stannar upp, och precis när han är framme vid henne simmar hon iväg som ett skott. Då simmar hanen till sitt bo och bygger som en tok. Så har dom gjort nu sen igår kväll. Båda äter med god aptit och dom får vita mygglarver och artemia typ 4ggr om dagen. Hur länge vågar jag ha dom ihop? Är det på g nu eller är honan inte redo? Ska jag sära på dom eller ha is i magen och låta dom vara ett tag till? Tempen ligger på 27,5 nu, ska jag höja lite till?