Vem/vad förstör mina växter?
Dom får Tetras TabletsTabiMin, i den är det räkor, alger, blötdjur mm.
Dom har ätit det ganska länge utan att ge sig på växterna :/
Ska idag till akvarielagret, så om det finns bättre foder för pansarmalarna och ancistrusarna så säg gärna till!
Har tidigare testat algtabletter, men det var inte populärt!
Om jag inte minns helt fel så var det corydoras julii som åt på växterna i tråden jag läste för ett tag sedan. Vilka växter är det som får hål i sig?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
De mörkare bladen är blad som blivit dåliga. Klipp gärna av de så att växten kan lägga all energi på de friska bladen istället och ge dig nya gröna blad :) När bladen blir dåliga blir dom också skörare och det är lätt hänt att fisken gör hål på dem.
Kan det inte vara kaliumbrist? Göder du med något?
Problemet med personal i djurbutiker är att deras högsta prioritering är att sälja. Det är deras jobb. Ofta ger de en felaktig information som ger dig mer anledning till att köpa. Därför ska man inte lita fullt ut på deras "kunskap". Jag tror din växt skulle må bättre om du klippte av de dåliga bladen :)
Helt rätt råd du får att klippa bort bladen. Ruttnande saker lär försämra vattenkvaliteten. Men om du har en del växter i karet kan det vara bra att göda. Testa pmdd som du beställer på nätet eller köper på Akvarielagret.
Jag håller med dig om att växter kan vara svåra ibland. Det viktiga är att man är villig att lära sig och tar reda på fakta, helst innan man gör ett köp. En sak som ofta glöms bort är att det inte enbart finns bra fiskbeskrivningar på zoopet, det finns också växtbeskrivningar! Där har du bra fakta som du kan lita på :)
Vad har du för andra växter i ditt akvarium?
Ta bort de fula bladen. Det tar säkert lite tid för växterna att komma igång efter flytten. Jag tror inte det är några fiskar som äter på dem om du inte upplevde det före omflyttningen?
Håller mer föregående, det kan ta sin tid för växterna att komma på fötter efter en ommöblering och speciellt när ditt kar är nystartat. När man planterar växter är det så lätt att lite rötter, en stjälk eller två går av och då vissnar också bladen. När akvariet dessutom är nystartat så finns det inte så mycket näring för växterna i vattnet så det påverkar också.
Men håll koll på dina firrar, ser du inte att de är där och bökar så är det troligtvis för att det är så nytt. Om du vill får du ändå gärna lägga ut någon bild på de andra växterna sen :)