Salt i Diskus-akvarium
Hejsan! En av mina 5 Diskusar har på sista tiden blivit slö, mörk i färgen och vill inte alltid äta. :( tänkte göra ett lite större vattenbyte imorgon, tillsätta nitrivec och även salt. Vill så gärna att min kära Diskus ska bli frisk så snabbt som möjligt, men kommer det att bli chock för fiskarna om jag häller i allt på en gång? Har koll på alla vattenvärden och byter det regelbundet. Ingen annan fisk verkar må risigt…. Temperaturen är på ca. 29. Sista frågan är hur mycket salt jag ska tillsätta? Karet ligger på 200 liter. Tacksam för svar!!! :-)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Så vacker var han innan han blev sjuk, nu är han näst intill svart! Är så orolig för honom! :'(
Putt!! :(
Uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten har jag läst. Det kan inte vara så att han börjar bli till åren? :/
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Mm, tycker att det låter mycket med 2 dl för 100 lite vatten. Då ska jag ju ha i 4 dl… Känns lite överdrivet! Ingen annan som kan ge tips? Eller är det så mycket man behöver?! :)
Uttalandet jag läste om att det ska vara 2dl per 100l är från Kjell Fohrman, som är känd inom akvaristik. Jag håller med dig om att det låter på tok för mycket, men Kjell är en man som man kan lita på. Då är denna volym också tänkt för sjuka fiskar som behöver läka, handlar det om bräckt vatten som man tillsätter salt i lär det bara behövas 1dl per 100l. Jag har själv aldrig tillsatt salt i mina akvarium, så har ingen egen erfarenhet. Läser man om det på nätet så är det blandade åsikter.
Vill tillägga också att jag ej är kunnig på Diskus, så har ingen som helst aning om hur din fisk kommer reagera på detta om du genomför det.
Om du känner sig osäker och inte vill utsätta dina andra fiskar för salt så kan du ta ur denna Diskus som är hängig och saltbada endast honom i något annat kar/behållare.
Ååh, tack så mycket mimåne! Gjorde precis ett STORT vattenbyte så nu är både fiskarna o växterna täckta med luftbubblor. -Ser så mysigt ut! Går det bra att använda grovt salt utan jod? :) förresten så börja "Toby" (den sjuka diskusen) att må lite bättre nu! Håller tummarna för snabb tillfriskning nu! XD
Hej! om fisken börjat blivit fysiskt nedsatt och börjat gömma sig och fått mörkare färger och dessutom slutat att ätit är det verkligen inte bra tecken: det låter som ett Flagellat angrepp. vilket inte är så effektivt att behandla med koksalt om det rör sig om normal stora angrepp. skriv om det blir mer symtom på fisken och var mycket uppmärksam med dina andra fiskar. du behöver inte tillsätta koksalt i så stora mängder så att du kommer upp i 0,2 procent. men du kan tillsätta en lite mer normal mängd så att du får 0,05 Procent.
Okej låter ju inte bra. :/ som tur är så har han börjat få tillbaka lite färg o han är framme. Har läst att Flagellat beror på stress eller/och dåligt foder. Mina fiskar har inte utsatts för mera stress änn vattenbyten, de blir matade 3 ggr varje dag och de får väldigt varierad mat. Tycker att det är konstigt om de skulle ha Flagellat eftersom att jag gör allting rätt… Ska jag tillsätta 2 dl salt eller kommer det inte att hjälpa? Går det lika bra om man använder grovkornig som finkornig? :) till sist är flagellat mycket farligt eller kan jag hålla mig lugn? *orolig*
Juste kom på att pansarmalar inte tycker om salt… Har 6 stycken i albinoform… Är det då bäst att självbehandla diskusen, eller?