Kampfiskfrågor Uppsala
Hej hopp!
Jag har en rad småfrågor till er som är mycket mer kunniga än vad jag är på ämnet.
Jag har bara haft ett litet kar på 20 liter som ung och gjorde alla nybörjar misstag där. Blev bland annat påprackad alldeles för många fiskar som krävde alldeles för stort kar jämfört med vad jag hade, been there done that. Egentligen ville jag ha just en Kampfisk, men föll för några andra fiskar som vi fångade upp först. När de sedan sa att dessa inte gick ihop med kampfisken vågade jag inte byta, så det blev aldrig någon Kampfisk för mig.
Men jag har inte slutat älska dessa vackra fiskar och skulle nu flera år senare vilja börja om. Så nu är mina frågor till er:
1. Kan jag ha en ensam kampfiskhane i ett nanokar på 20 liter eller behövs det större?
2. Finns det någon form av städarfisk/djur som jag kan ha med min Kampfisk eller bör jag låta honom gå själv?
3. Var kan jag hitta fina kampfiskar i närheten av Uppsala? Ser dem sällan i de vanliga zoobutikerna och tycker ofta de är väldigt fenbitna eller bleka där.
4. Var köper jag bra och snygga akvarieväxter? Tycker det är samma sak som fiskarna, ofta utplockat eller liksom lite malätna när jag kikat.
5. Finns det någon särskild växt som passar bättre eller sämre med kampfiskar?
Sen sista frågan är mer allmän, kan man ha akvarium i våtutrymme som ex badrummet? Älskar att bada och har fått för mig att det vore så fint att kunna ligga där och kika på sin firre, men om det är skadligt för akvariumet och eller fisken så får jag kika på annan plats :)
Hej! 20liter till en ensam kampfiskhane går bra. Jag vet ingen mal passar i så litet kar, men ett par posthornssnäckor kan man ha som städpatrull. Jag köper ofta växter på tradera eller forum som det här, man får mer för pengarna så och jag har aldrig fått dåliga växter. Har hört att folk nämner akvarieplantor.se som en bra och pålitlig onlineshop. :) Mycket växter vill de ha och gärna flytväxter. Låter nice med ett akvarium i badrummet, kan inte komma på varför det inte skulle vara passande. Undrar dock hur man skulle lösa det eluttag för pump/belysning i ett badrum. Men det var ju inte frågan heller. :) Hoppas att du hittar en fin kampis :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes