Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1940 ggr
Vovisch nr2
1

Mitt projekt-WALSTAD!

HEJ! bestämde mig nu i veckan att jag skulle göra om min storebrors tråkiga akvarium till ett växtrikt walstadsakvarium! akvariet ligger på 64 liter. Alla fiskar får tillfälligt bo i mitt yngelakvarium o i en plastlåda med vatten i. jag börjar med det roliga imorgon! på morgonen ska jag gå och köpa mig lite skit-jord. ;) eftersom att akvariet egentligen är mitt brors så tog det väldigt lång tid att övertala honom, ca. 3 månader, därför längtar jag så till att få börja! :D just nu i akvariet så finns det svart/vitt grus o lite växter i, men planerna är att det ska bli ett växtrikt habitat med stenar lite rötter och som sagt MASSOR av växter plus rådasand ovanpå. "före o efter bilder" kommer senare. Just nu så kommer jag inte på så mycket frågor men kommer skriva ner mera så fort jag kommer på! Mina första fundering är hur mycket jord man ska ha i bottnen för att växterna ska få nog med näring? Ska jag ta ut allt filtermedia ur pumpen?? Blir glad om någon vill följa eller komentera detta projekt! :))

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Omorika
0

Jag vill följa!

Jag har haft ca 1 cm framtill och 3 baktill men man bruk nog ha mellan 2 och 3 cm :D. I mitt större har jag använt jorden lite som en soil lagt den där det ska planteras växter. 

Filtermediet behövs inte eftersom jorden fungerar som filter men i mitt stor har jag ett innerfilter med skumgummi biten kvar mest för att få bort lite större partiklar från vattnet.

Sarah E
0

följer :)

Jag har 2 cm jord och 4 cm rådasand 0,33 mm. Har pump för 60-literskar med filterpatron (mitt kar är på 200 l. Om man räknar bort bakgrund, och sand är det väl ca 140 liter vatten i.)

axa
0

Följer :) Lycka till och hoppas du hittar din skit-jord😉

idaaforsling
0

Jag har 2½ cm jord (eldorados) med ca 3-3½ cm sand ovanpå. :)

[tlundegard]
0

Jag förstår inte varför så många använder rådasand ovanpå jorden, förstörs inte kretsloppet då? Meningen med walstad är ju att skiten som lägger sig på bottnen ska åka ner genom gruset och brytas ner till ny näring i jorden, men om man använder fin sand så kan väl skiten inte komma ner till jorden?

Omorika
3

Kan bara tala för mig men i mitt nya kar har jag julas sand. Där valde jag sand för att passa de bottenfiskar jag tänkt mig. Jag har därför varit noga med att skaffa sandsnäckor så inte sanden blir kompakt och det bildas sumpgas. Sandsnäckorna fungerar som daggmaskar, vänder runt sanden så "skiten"kommer ner till växternas rötter.  

Tror sandsnäckor är A och O om man vill ha sand i ett walstad. 

Jag har grus i mitt första Walstad och det funkar fint men skiten lägger sig ändå uppe på, därför har jag skaffat sandsnäckor som vänder runt gruset där också.

Vovisch nr2
0

Oj, har glömt att uppdatera! När jag hade tagit i jorden så satte jag i växterna. Sedan fyllde jag på med sanden, börja sakta o försiktigt att hälla i lite vatten. Efter det så blev det PANIK! Jorden började sippra ut i vattnet! :( jag fick göra en akut räddning så jag tog ut ungefär hälften av sanden och sparade så mycket jord jag kunde. Hädanefter så blandade jag ihop sanden och jorden. Tog lite gammalt grus som jag tack o lov inte hunnit slänga. Lade på ett ganska tunt lager med gruset o toppade det med lite sand. Hoppas att det kommer att funka som walstad fast att jag blandade ihop sanden+jorden o la i både grus o sand! Tror ni att det kommer funka? Fick ju lite panik o ville inte att jorden skulle sippra ut som innan! Är ganska nöjd med resultatet men vill bara att det ska bli typ dubbelt så mycket växter! ;) Tror att bilder kommer imorgon eftersom att jag bara har tillgång till ipaden som inte tar så bra bilder. :D

Sarah E
0

Hur tjockt lager sand la du på jorden då? Kanske var för tunt?

Vovisch nr2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oki! Skickar med en bild på hur det ser ut på sidan samt före-efter bilder! Allt har gått bra än så länge! Kommentera gärna om ni tycker det är fint eller kritik! :-)

Vovisch nr2
0

Innan

Vovisch nr2
0

Nu!

Vovisch nr2
0

Ignorera slöjstjärten på före-bilden (den bodde där tillfälligt). Ska köpa mera växter o väntar nu på att det ska växa sig till en skog! ;)

idaaforsling
0

Fint akvarium! Jag kan tipsa om att ta bort dom trasiga bladen, så att de inte tar näring från de friska bladen. La till en bild på vilka jag menar :)

P.S Bilbukarna vill ha minst 120L.

Vovisch nr2
0

Bladen blev tyvärr så eftersom att de var uppe över ytan så länge (alltså att de blev uttorkade). :( de var super fina innan men ska ja ändå knippsa av dem? Ska sälja rödmunstetrorna o skaffa flera kardinaltetror. Så länge jag ser att Bilbukarna mår bra så tror jag inte att det blir problem eftersom att jag har läst på flera hemsidor att de kan bo i 50- liters!

Sarah E
0

Verkar ju funka med botten, men gruset kommer nog så småningom att blanda sig med sanden.

[tlundegard]
0

Stor skillnad, fint! :)

(och bilbuken vill dessutom ha kompisar..)

idaaforsling
0

#14 Jag är ingen expert i ämnet men jag skulle ha knipsat bort dom, allra längst ner ovanför roten :)

Lilolizeit
0

Vilken skillnad, tycker det ser jätte fint ut. Hade dock velat se lite mera växter i bakgrunden. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Vovisch nr2
0

Tack så mycket! :) ska som sagt skaffa ungefär dubbelt så mycket växter så det blir tryggt för fiskarna! Jag har än så länge 4 st bilbukar och de trivs utmärkt tillsammans o de leker jämt, men kanske jag ska köpa flera ändå? Kan man ha i växtnäring fast att det är walstad?

Omorika
0

För att det inte ska bli algblommning bör du skaffa snabbväxande växter snabbt eftersom jorden lakar ur näring i vattnet om det då är för lite växter i vattnet kan de bli algblommning. Därför behövs ingen växtnäring heller under uppstartsperioden. Ser du att bristsymtom börjar uppstå men det dröjer nog några månader kan du börja portionera växtnäring men tror inte det behövs nu när det är så nytt och med rellativt mycket fisk.