Sandsnäckor dör
Jag har nu märkt att sandsnäckorna i mitt walstad har börjat dö. Akvariet har varit igång ca 2 veckor, fiskar och växter mår ypperligt.
Innan jag gjorde om karet till Walstad dog ALLA snäckor i det, äpplen, posthorn, till och med skräpsnäckor. Inte en enda snäcka gick att ha där i. Men nu har jag bytt ut allt i akvariet. Nytt vatten, ny sand. Jag har noga rengjort pumpen, köpt nya växter. Det r några få växter kvar men dom kan det väl inte bero på?
Jag har en gammal rot, men den har jag haft tillsammans med äpplen tidigare. Jag har några stenar utifrån men borde inte dom påverka fiskarna också om det beror på dom?
Finns för lite mat?
Mina är ute ganska mycket och jag tänker det beror på matbrist, så är lite orolig för dem…
Skulle kunna vara, men borde dom inte dö en i taget då? Nu har ja alla dött i stort sett samtidigt. :/
Vad har du för ph värde?
#2 Ja de är så svårt när karet är nystartat och man måste snåla på maten :s
#4 Sist jag mätte låg det på 7,5, det var några dagar sedan.
(Innan jag gjorde om karet och dåvarande snäckor dog låg det på 8)
Hmm, svårt… tänker att snäckor är tåligare än fiskar i de flesta fall, eller? Och om det då är ngt fel på vattnet t ex så borde fiskarna ta stryk först isf… Vad har du för ph då? Snäckor gillar väl inte för surt? Fast de borde ju inte knalldö allihopa sådär av det. I mitt kar ligger ph mellan 6,5 och 6,8 på stickan.
#6 Ja jag har också fått för mig att dom är tåligare än fiskar, det kanske är fel?
Det låg på 7,5 när jag mätte för några dagar sedan så det borde inte vara några problem.
Jag har ju sand i så behöver verkligen snäckorna för att få ett fungerande Walstad :s
Det finns ju vissa ämnen snäckor är mer känsliga för än fiskar tex metaller som kan finnas i kranvattnet.
Jag kom ihåg fel ang ph i mitt kar (jag och siffror). det ligger på 7,2.
Jag såg precis en liten bebissnäcka så det kanske är svält?
Jag provade lägga över de "döda" snäckorna i en burk vatten med lite mat. Ser att en del börjar röra på sig, dom får ligga så en stund så får vi se vad som händer. :)
#9 Haha, siffror är inte det enklaste ;)
Hmm. Snäckorna började röra på sig men ingen vill äta maten (flingfoder & maltablett). Vad äter sandsnäckor?
De ska äta allt har jag förstått det som. Matrester, fiskbajs, växtdelar mm mm… Dock tycker jag inte att mina håller efter så bra. Därför jag även funderar på räkor (i annan tråd).
Låter lite konstigt tycker jag, är ju snäckor som man brukar få på tok för många av. Så vida det inte är matbrist. Snäckor äter ju efterbliven mat efter fiskarna och diverse restprodukter.
Kanske lite dumma frågor men du kan ju alltid tänka på om det kommit ner något i karet som inte ska vara där. Typ rengöringsmedel eller salt.
Jag har ju matat väldigt snålt sedan uppstarten nu, så det skulle ju kunna vara matbrist. Nu har jag ju sett att de lever iaf och de måste ha "ynglat" av sig då jag såg en pytteliten snäcka också. Jag matade lite extra i karet då jag släppte tillbaka dom så får hoppas på att dom överlever och att det var maten som var felet.
Jag har i haft i någonting förutom några nya växter.
Nya växterna kan vara problemet om de kommer från butik. En del butiker/leverantörer har medel mot snäckor på växterna.
#15 Ajdå, ska jag byta lite vatten eller hur gör jag? Måste jag ta ur växterna och skölja? Det vill jag verkligen inte om jag inte måste.
Jag köpte dom på www.akvarieplantor.se
Maila dem o fråga om de har några medel till sina växter.. Till räkor brukar man säga att man ska låta växterna stå nån vecka i annat kar innan man sätter ner dem för att få bort gifterna.. Vattenbyten kan ju aldrig skada så prova o göra små vattenbyten.
Skickade iväg ett mejl, hoppas på snabbt svar.
#17 Har tidigare bara läst att man ska passa sig för växter som man inte köpt som akvarieväxter. Så bra att få lite annan info :)
Antar att det kanske inte bara räcker med att skölja av nya plantor jämnt?
Inte säkert att skölja av räcker nej, då växten kan ha tagit upp giftet o därför rekomenderas att den står i annat kar/hink nån vecka för o rensa ut giftet.
Mina sandsnäckor gör sådär med. Dom ligger nånstans och rör inte en fena ; ) Men efter nån dag är dom borta och har börjat röra på sig igen. Det verkar nästan som om dom lägger sig och vilar ett tag. Helt friska verkar dom vara iallafall. Kanske något dom gör ibland? Om dom dör vilket har hänt så är skalet helt tomt när man hittar dom.
Inga medel användes i deras akvarium. Däremot skrev han att de kunde söka sig uppåt om det var dåligt med syre. Jag har ju (i stort sett) ingen ytrörelse, kan det vara boven? Men det är väl meningen att växterna ska sköta sådant i ett Walstad?
#21 Men va skönt å läsa, hoppas på att det är något sådant mina håller på med också! :)
#22 Vet faktiskt inte hur bra med syre växterna bjuder på, i mitt med jordbotten har jag en pump utan filter bara för att det inte ska bli brist på syre och sen gillar jag inte alls idén med stillastående vatten. Tycker att det kan riskera att bli lite sunkit, dessutom är det många fisksorter som föredrar rörelse i vattnet.
#23 Satte dit en annan pump då den jag hade inte verkade funka.
Vred ner den nästan på lägsta fart så att ytan rör sig lite men så att det inte blir storm för flytväxterna. Dock har jag ett filter på, jag är rädd att pumpen ska bli igensatt annars?