Nya fiskar
Jag har sålt mina Guppy och vill nu ha annat, min plan är att ha galaxy rasbora i mitt nano med räkor, sen i mitt 125 liters är planen att ha regnbågsfisk werneri, men vill gärna ha ngt mer i det större karet.
Såg en väldigt snygg kili med silverfärgad kropp och lysande blå ögon, minns inte vad den hette, men killen i butiken sa att jag kunde ha dem ihop. Vad tror ni? Tips, råd?
Dom med blå ögon - är det en liten fisk? Isf heter dom normans lyktögon :)
Hmm, ska kollas upp :) Tack!
Hmm, möjligt att det är dem :)
Du kan ju alltid skaffa pygmegurami, en grupp på typ 5-6 individer blir nog trevligt. :)
Stimfiskar o någon dvärgciklid kanske? utöver pygmegurami är honungsguramisar också underbara 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jo, men hannarna kan bli rätt duktigt stridslystna har jag märkt. :P
På Honungsgurami? Har aldrig haft en aggressiv hane, brukar ha minst 2 par i samma akvarium (har haft 3 par i ett större), just nu är det enda tiden på 7 år jag ej har Honungsgurami hemma, så har haft ganska många 😉 Det kanske var något i det övriga akvariummet som fick dem att bli aggressiva?
Ja, hos Honungsgurami.
Dock gäller det de flesta guramier, känner de att de har minsta lilla möjlighet till lek och har en stark position i burken så kan de terrorisera övriga invånare rätt duktigt.
Har en hanne i mitt 250l kar som är igång utan pump och han är värsta sortens tyrann. :P
Kan det vara clown killi du såg, om det är det så tror jag inte det kommer att funka med någon killi för vad jag har förstått så är regnbågsfisk ganska aggressiva igemfört med killi som passar bättre i mindre akvarium på mellan 20-30 liter men det finns vissa arter som vill ha större och killingar vill gärna ha ett tätt planterat akvarium:)
#10 Stimfiskar brukar stimma när de är rädda/stressade, men är mer spridda när de känner sig hemma 🙂
#9 Då har du nog haft otur! Honungsguramisen är den enda fredliga jag har haft, och det blev min favorit på det sättet… Hade 3 par i mitt 300L och hanarna bråkade aldrig, varken mot varandra eller andra fiskar… Samma för 2 par i 150L- dock så var båda akvariummena myyycket planterade och alla andra invånare anpassade för guramisarna, så hade inte direkt mycket fisk eller omgivning som skulle göra de aggressiva 😉 Eller så kanske det bara är jag som har haft väldig tur… 😃
Försöker dina krappar att leka något då? :P
Dessutom har det ju varandra att bråka med och säg inte att de inte gör det, för alla guramis bråkar med varandra i större eller mindre utsträckning. :P
Sen finns det arter som är mer eller mindre bråkiga också. :P
Känner sig guramis hemma och har bra tillgång på mat så blir det bråk, en välmående Gurami är en Gurami som bråkar med andra guramis (om det finns andra) eller när det kommer till bo skyddande hannar slåss med alla fiskar som vågar sig för nära. :P
Sedan så är ju inte guramis parfiskar på något sätt (finns några få arter labyrinter som bildar tillfälliga el permanenta par), jag brukar rekommendera att man har guramier i mindre grupper (gärna större om så går) eller själva, att hålla enbart två och få det att funka är något som gäller tur eller enormt mycket växter i tillräckligt stort utrymme. :P
TS har du kollat nått på regnbågsfiskar? Finns en himla massa snygga där. Jag har haft trådfenad o har nu getruds regnbåge hemma (nu kommer ju inte du hit på lördag pga det vi pratat om) men hade du kunnat komma (vilket jag förstår att du inte gör) så hade du fått se dem live. Sen gillar jag mina små rasborer de stimmar nått enormt bra o är jättesöta.
Såg nu att du tänkt ha trådfenor redan hehe.. bra val de är underbara hoppas du får tag på honor med, själv fick jag bara tag på hanar tyvärr men de var underbara ändå.
Attans då! Vågar ju inte :(
Haha, precis vad jag tänkte! Visst är de snygga?!? Men hittade du bara hanar, i Linköping eller? Där är där jag har sett dem nämligen, kanske ska in i helgen och handla lite :)
Kollade i en av butikerna i Motala idag, även på galaxyn, men jösses så magra de var, de såg inte okej, alla var inte såna men några av dem vilket då gör att jag inte köper ur det karet.
Kollade på dvärggalaxy, tyvärr magra de oxå, såg ut som många av dem hade mask.
Men vad tror ni annars om dvärggalaxy? Väldigt fint röda en del av dem :)
ja jag förstår det. nej det var i Norrköping jag köpte mina.. Jag har dvärgrasbora (elle rjag har 2 av de röda arterna) o de är superfina, had enog inte köpt smala då de kan vara lite svår ao få o äta i början eller mina har iaf varit det.
Menar du Galaxyrasbora? Finns det dvärggalaxyrasboras? Aldrig hört talas om :P
// Sofia
Nej, jag ska kolla vad som finns i Linköping tänkte jag, funderade på att skicka efter från Asplund, men det blir ju en del med frakten.
#13 stämmer ej in på några honungsguramisar jag någonsin har haft 😉 Har haft de långlivade, färgglada, pigga och de har lekt. Lite revirbeteende just när de leker, men det är inte mycket mer and några få nafs för att få bort andra fiskar.
Själv har jag försökt att hålla de i grupper i början, men efter de delade in sig i par och den 5te blev utanför har jag endast hållit dem i par, vilket har funkat galant. Kör endast med rejält tätt planterat på 150L med plantering + invånarna + cirkulation + substrat + alllllt revolverande runt honungsguramisarna. (300L är nerlagt, men var också för honungarna)
Har aldrig haft dem aggressiva mot varandra så som andra guramisar har varit, vilket jag är mycket tacksam för. Hanar är ej på varandra eller honorna (beror förstås på om de leker). Har kört på det i måånga år och det har funkat jätte bra, vet ej om din erfarenhet med fisken men isåfall så kanske det är akvariummet själv som gör våra fiskar så olika?
Dock vill jag inte kapa tråden här, skicka gärna svar i PM om du vill diskutera vidare! Alltid roligt att höra om andras erfarenheter med honungen…!
#18 Såg idag i butik här i Motala dvärgrasbora, jättefina, blev sugen på såna oxå :P
Jaså dvärgrasbora, men du skrev dvärggalaxy ;) Dvärgrasboror är fina! :)
// Sofia
Asch då! För trött tror jag 🤪