Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1834 ggr
Wellcraft
0

Några frågor

Har ett kar på 200 liter där det bott skäggagam i förut, och nu två hamstrar.
Självklart har de gnagt av silikonet m.m, och jag har inget täckglas.
Mina frågor är nu,
Tror ni akvariumet är vattentätt? Måste man fixa nytt silikon?
Kan man ha akvarium utan täckglas?

Är nybörjare som ni förstår.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Yllhilda]
0

Nu har jag aldrig haft gnagare som saboterat mitt akvarium, men silikonet finns ju där för att förhindra eventuellt läckage, så även om det är vattentätt trots "silikon-avlägsning" finns nog risk att det börjar läcka senare.

mimåne
2

Vad roligt att du vill börja med fiskar!

Ja, akvarium utan täckglas kan du ha. Förutsatt att du ej har katt eller liknande som kommer att hoppa ner i det. Du måste också tänka på att ha en belysning som antingen hänger ner från taket, fästes på väggen eller en ramp som går från sida till sida på akvariet och inte kan puttas ner i karet av tex andra djur. 

Att du haft gnagare och reptiler i karet förut gör ingenting så länge du städar ur det ordentligt. Om jag var du så skulle jag ha silikonat om karet med tanke på att hamstrarna gnagt på silikonet. Detta är inte svårt alls och silikon för akvarier är inte dyrt.

Om du tror att det är tätt och vill chansa, så kan du ju alltid provfylla det i tex duschen och se om det håller tätt men detta garanterar inte att det börjar läcka senare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Wellcraft
0

Tackar för bra svar!
Har alltid tyckt att detta med akvariefiskar är så himla intressant!
Kan man fylla karet och låta det bara stå några veckor för att kolla om det är relativt läcksäkert?
Vet att det inte finns garantier men tänkte att det kanske minskar risken för att en överasknings-läckning ska ske :D

Skulle vara kul med förslag på lite fiskar också.
Jag gillar färgranna fiskar som  neontetror men har också totalt kärat ner mig i diskusar vi har på skolan, men det kanske är för stora för ett 200-liters?
Vill även ha vanlig Guldfisk & en kamphane.. Funkar dessa fiskar ihop?
Det kanske blir för mycket fisk ☝️

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
1

Om jag var du så skulle jag ha silikonat om det, då behöver du inte oroa dig. Då kommer det att vara tätt. Det är tungt och mycket jobb om det plötsligt börjar läka och du ska börja flytta fiskar, växter sand och vatten till ett annat kar. Samt behöva vänta på att karet torkar för att silikona om det, vänta på torkning osv. Men du kan fylla det och låta det stå några veckor om du vill. Men jag råder dig att silikona om. 

Ditt kar blir antagligen lite för litet för att hålla diskusar. När du tillsätter sand och diverse inredning minskar literantalet och discus vill ha 250L minst enligt zoopet. 

Med vanlig Guldfisk antar jag att du menar Slöjstjärt. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1 Här kan du läsa lite om dem. De lär ska vara rätt glupska och äta på både växter och andra fiskar. Men dessa kan du ha i ditt kar. De är trevligt med alla olika färger det finns.

En kamphane bör gå ensam i ett kar för att må bäst. De är stridslystna av sig och muckar med andra rumskompisar. Dessa behöver inte alls stora akvarium, 40 Liter räcker.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Wellcraft
0

Tack för all superbra hjälp!
Imorgon ska jag hämta ett 15 liters sexkantigt.
Köpte det mest pga det var billigt och komplett.
Ingen aning om vad jag ska ha däri, kan man ha en Kampfisk där?
Några guppys? Körsbärsräkor?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lrrr
0

15l är för lite för guppys och även för en Kampfisk. 30 liter är ett rimligt minimum för en ensam Kampfisk eller ett par guppys.

Räkor trivs däremot utmärkt i 15l.