Newbie..
Hej! Jag har glott runt här ett tag nu och insett att jag vill att ett akvarium också! Har tänkt mig ett 56L eller något sådant. Har ingen aning om vad jag vill ha för fiskar, men min första tanke var att jag bara skulle ha nån enstaka, typ en Kampfisk och nån algätare. Hade det funkat? Sen kom jag på att jag tycker att guppys är himla fina också…
Nu kommer några riktiga nybörjarfrågor. Please bare with me :)
Kan alla fiskar äta frysfoder? Hur gör man om man reser bort tex en helg eller en vecka? Hur vet man att man ger tillräckligt med mat?
Finns det någon guide för hur fasen man rengör ett akvarium? Och precis hur man gör när man ska göra delvattenbyte? Ska man ta vatten från kranen, och låta det stå innan man häller det i akvariet?
Hur gör man om man får bebisfiskar? :P
Har fler frågor, men har inte kommit på hur jag ska formulera dom ännu :)
Här en start länk för nybörjare.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52cdd4ba8e0e74459c001b4e-startguide-for-nyborjare
Du får söka på varje fisk vad den vill ha för mat och om den passar storleken på akvariet som du har tänkt att ha. Men dom flesta fiskarna kan äta frysfoder o torrfoder, bra att mata med lite olika foder.
Fiskar klarar sig utan mat över en helg o dom klarar sig också någon vecka med går att läsa på slutet av länken.
Vattenberednings medel som det står om kan man skippa eller så har man i en omgång i uppstarten. Det viktiga är att det är mycket växter i akvariet
Delvattenbyte ska göras då o då för att få bort ämnen som inte är bra för fiskarna, så småningom blir för det mycket av det.
Resa är livet! Glad
Tack så mycket, den länken har jag kollat upp förut :) Men ska lusläsa den igen.