Detta kan inte vara ok?!
Rent lagligt så är det OK.
L80 säger 1 liter vatten per cm fisk & kamfiskar behöver ju inte pump.
Nu är inte akvarium mitt område, men etiskt sett så är det absolut INTE okej😕
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nej men herregud… enligt mig ska ingen fisk bo så litet även om det GÅR.
Av alla fiskar man kan välja på så är Kampfisk en av de otroligt få fiskarna som kan överleva hela livet sådär i en liten skål.
Med det sagt skulle jag vilja se MINST en dubbelt så stor, gärna 3-4 gånger så stor behållare till fisken. Pump är inte nödvändigt, men hjälper vattenkvalitén något.
Ok då har jag lite mer koll. Måste säga att skålarna var mindre än vad dom ser ut på bilden också, fiskarna kunde knappt simma alls pga växterna. Dom bara låg helt still vid ytan. Vad kan det ha varit, typ 2 liter vatten i skålen? Usch, det var inte alls kul att se.
Och om det enligt lag ska vara 1l per centimeter fisk, så borde det ju ändå vara för litet? För man räknar väl ändå HELA fisken med fenor och alles? Eller räknar man bara själva kroppen?
1l per centimeter fisk och man räknar fenor enligt mig.. de ska ju kunna växa också.
Absolut. Det vore värt att nämna för butiken att de bör ta hand om fiskarna bättre och ta hänsyn till lagen.
Själv har jag sett samma Kampfisk i ett relativt större 10 liter "stort" prydnadsakvarium i vår lokala djuraffär. Stackarn har legat under en växt i alla veckorna jag varit där, och inte rört sig. Jag påpekade att det var alldeles för kallt och blåsigt för en Kampfisk, och kassörskan ryckte lite på axlarna. När jag kom dit här om dagen var fisken död till slut.
Gissa om jag kände mig dum som inte sa till på skarpen.
1l per centimeter är ingen lag utan bara ett av flera svagt hjälpande tips för att folk inte ska överbefolka sina akvarier.
Djuraffärer får hålla sina djur i mindre burar/akvarier än privatpersoner då djuren inte ska bo där i resten av sitt liv, det kan vara missvisande då det finns folk som tror att det är ok att hålla djuren så.
1l per cm fisk? 🤔 Har inte koll på den lagen men den förutser isof att alla fiskar har samma behov, vilket de absolut inte har.
Själv tycker jag att det ser för jävligt ut med små byttor till kampfiskar!
Multi vad?
Kampfiskar kommer ursprungligen från risfält i asien där de lever i små pölar och hoppas på att överleva. Kampfiskarna som för de mesta säljs i våra djuraffärer är veiltail och har en böjd och hängande stjärtfena. Det är en mutatiom som har lätt för att bli sjuka och simmar dåligt. Satsa på en Crowntail istället.
Min Crowntailhane levde i ett ca 5 liters akvarium på djuräffären! Ganska hängig, bara en liten växt fanns i karet. Jag sa till men de vifta mig åt sidan. En 13-åring kan ju inte ha koll på sådant! Men de var den enda crowntailen, unik med underbara färger jag aldrig sett en Kampfisk ha, så han fick hänga med hem till mig:) Jag tycker ingen fisk hör hemma i skål! Om skålen inte ät gigantisk!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
I vår lokala butik har de kampfiskarna i små boxar som hänger på kanten till växtkaret. Boxarna är uppskattningsvis en kvadratdecimeter och fulla med javamossa och kampfiskarna sitter ihoptryckta i ett hörn. Ser otrevligt ut….
Inte riktigt sant med bilden men ganska rolig. Dom lever varken i pölar eller vattendrag som på bilderna utan ett mellanting,
Risfält består inte av pölar här och där, utan man vadar i princip i vattnet så dom har en stor yta med grunt, grumligt vatten, sen upptstår det hinder i form av lera osv. där dem hoppar över för att hitta en hona att para sig med.
That's a cat...Not a horse.