Gör om, gör rätt...
Nu är jag här igen med mina frågor… ☺️
Har under mitt första akvarieår aldrig fått riktig ordning på allt. Mycket alger, fiskar som dör eller inte passar ihop, växterna växer inte eller bara dör, olika tips i butiker och massor av goda tips härifrån osv. Så i veckan bestämde jag mig för att gör om, gör rätt! Sagt o gjort, köpte vattentest och insåg efter ett par dagar med test och dagliga vattenbyten att nitriten inte ville ge sig alls :/ Troligen för att jag matat så mkt för att grodan ska få en chans hinna äta ngt innan de andra fiskarna snott allt.
Så köpte nya växter och lite mer sand och igår tömde jag akvariet, rensa sanden och planterade om samt satte dit en svart bakgrund idag! Testade nyss vattnet igen och ingen nitrit, men det kanske kommer igen precis som när man startar ett nytt akvarium? Vad bör jag mer tänka på nu för att få bra balans i akvariet med värden, växter och fiskar?
Numer bor det 1 dvärgklogroda, 2 ottosar, 2 Dvärggurami, 2 kuhli och ett gäng sandsnäckor. Gav bort ett gäng fiskar som tog upp för mkt plats och konkurrerade för hårt om maten från grodan som ju äter så långsamt.
Nu önskar jag tips på en liten färgglad stimmfisk som inte konkurrerar om grodans mygglarver men ändå inte är för liten så grodan kan skada dem (eller småfisk kanske är så snabba så det inte är nån fara?). Och såklart att det ska funka bra ihop med de övriga invånarna. Och hur är det med räkor, tveksamt om det går med grodan? Eller bör jag stanna här, är det lagom med fisk för akvariets storlek på 54 liter?
Såhär så akvariet ut i somras innan renoveringen igår, trist….

Du har gjort om det väldigt fint.👍Vad fiskarna anbelangar har du redan tillräckligt om inte för många. Ottosar är stimfiskar och ska vara minst sex stycken. Om du vill ha kvar dem bör du göra plats för flera.🙂Tumregeln för hur mycket fisk man kan ha är 1cm fisk/1 liter vatten. Konstultera zoopet för fiskarnas längder.
Det här med balans i akvariet är en lååång historia. Det viktigaste är att det finns tillräckligt med nitrifikationsbakterier i filtret för att oskadliggöra fiskarnas utsläpp och tillräckligt med växter för att absorbera det nitrat som nitrifikationsbakterierna bildar. Om du inte har höga nitritnivåer är bakteriekulturen tillräcklig och dina växter verkar utgöra tillräckligt stor biomassa för att absorbera nitratet. Så du har skött dig bra.😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Så fint det blev! :O Förvånad över hur totalt annorlunda det kan se ut i exakt samma akvarium!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

#2 Tack berömmet och för förklaringen om balansen, men vad är nitrifikationsbakterier? Nu har jag ju betydligt mer växter i akvariet än tidigare, hoppas det är tillräckligt och att de växer på.
Killen på fiskaffären sa att det var okej med små stimfiskar varav jag funderade på några riktigt små pluttisar men får väl ge mig till tåls då ;) Tänk att jag har haft fyra fiskar till i guramisarnas storlek och de växte fortfarande… misstänker att jag haft fått råd/valt helt fel fiskar och kombinationer i affären men man lär sig på vägen av misstagen, synd bara om fiskarna.
Känns lite tomt nu bara, det är ju endast guramisarna man ser hela tiden då de andra gärna gömmer sig. Grodan brukar dock vara en kul typ och titta fram men nu är han nog lite osäker i sin nya omgivning än så länge.

#3 Tack så mycket! Ja man blir ju förvånad över hur mycket man kan förändra på samma yta :)
#3 Glömde, vet att ottosar ska vara fler men blev rekommenderad att börja med två och sen köpa till flera. Ser att jag inte fick med det i första inlägget men tack för infon!

#4 Nitrifikationsbakterier är de bakterier som bosätter sig i filtret och äter upp alla dumheter. Med tiden bildas en koloni utan att du behöver oroa dig. Det är det som händer när man "kör in" ett akvarium.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

#6 Aha, tack för förklaring! Men dessa bakterier måste ju försvinna när man rengör pumpen och filtret?

#7 Inte om du bara sköljer ur och tvättar försiktigt. Men du har rätt i att man inte ska vara alltför noggrann, då dör de.💣
Jättesnygg inredning!

#8 Hur ofta bör man tvätta filtret? Jag har hittills gjort det med några månaders mellanrum.
Denna växt har bara sen igår börjat se sämre ut, vad ska jag hitta på för att få den att ta sig och inte tyna bort? Gillar den verkligen och det skulle enligt infon i butiken vara en lättare sort som ville ha medelljus.

#9 Tack så mycket! =)
Jag tycker inte det var speciellt överbefolkat? 🤔 Men ge bort eller sälj grodan, dom vill helst vara minst 3 st. Blir det verkligen överbefolkat om man har 2 Dvärggurami, 6 ottosar, 6 kuhliålar?
#10 Det är vattenspikblad, Hydrocotyle Leucocephala. Ser ut som kraftig järnbrist, då blir denna växt ljusgul. Vad tillsätter du för växtnäring och hur ofta? Hur länge har du haft växten?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

#12 Jag hade två grodor men för ungefär 2v sen så försvann den ena bara, den var borta? Letade igenom hela akvariet (inget kom fram nu när jag tömde det heller) drog fram bänken och möbler runt om och tittade men ingenting :/ När jag frågade i affären så sa de att de visst kunde vara själva men helst är minst 3st men jag tyckte det räckte med två i mitt inte så stora akvarium. Khuliålar köpte jag tre st i somras då jag ju vet att de ska vara flera (var fyra från början) men alla dog inom nån vecka eller två så var det bara mina två kvar sen innan.
Förstår ni vad jag känner mig hemsk, mina fiskar verkar inte klara sig alls här hemma och ändå har jag verkligen försökt göra allt rätt med vattenbyte, städning, matning, tillsatser och frågat och frågat… och varje gång jag står i butiken och frågar och berättar hur jag sköter akvariet så säger de att jag gör rätt men ändå så är det ju ngt fel.

#13 Tack! Har haft växten i ungefär 1v och den var grön o fin när jag tog hem den så detta har skett jättefort. Tillsätter Easy-Life ProFito som växtnäring. Hade i det i samband med rengöringen för några dagar sen och det står på flaskan att tillsättas 1g/vecka. Har du tips på ngt bra medel mot järnbrist?
#14 Regel nummer 1, utgå aldrig från vad affärspersonalen säger. Antingen så tror de att de vet eller så vill dom bara sälja så mycket som möjligt. Läs alltid innan du köper djur eftersom personalen är helt opålitlig :)
Dvärgklogrodor är inte pardjur, samma med ålarna. Alltså minst 3 :) Och jag tycker också att 3 grodor är för mycket för ditt akvarium, så sälj eller ge bort grodan till djuraffären? Och innan du har lämnat bort den så kan du underlätta matandet med att fånga upp den i en håv (försiktigt) och mata den med larver där i. Håven ska fortfarande vara i vattnet :)

#16 Frågar och handlar enbart mina fiskar tillbehör i Bromma på Akvarielagret och ibland på Vinsta Zoo, där de har personal som själva har flera akvarium och verkar ha ett stort privat intresse. Har själv jobbat i djuraffär och vet hur svårt det är att stå o sälja fisk när man egentligen inte kan nått (jag svarade huvudsakligen inte på frågor, utan höll mig till att fånga fisk till kunder som visste vad de ville ha). Har haft djur och fött upp guldhamstrar själv i många år så har sagt precis samma sak till säkert 80% av min köpare…. så visst är det så som du säger, men ibland är man ju lite blind själv också när man ska lära sig ngt helt nytt så är det svårt att sålla i infon om vad som är rätt o vad som är fel.
Är inte medlem på Zoopet och då är det ju svårt att få upp info om de arter man är intresserad av, då de flesta ju är för medlemmar men försöker söka info på nätet.
Tack för tipset om håven vid matningen, men den är inte precis lättfångad så tror det blir svårt. Däremot så har jag fått tips om att mata med pincett så ska prova det.
#17 Låt håven ligga i vattnet så att grodan kan simma förbi och förstå att det inte är nån fara. Sen kan du börja att sakta (!) håva in honom. Om han börjar rejsa så låter du allt vara tills han lugnar ner sig. Han förstår att håven betyder mat och kommer att bli betydligt lättare att fånga upp andra gången :)

# Det ska jag testa också, testar allt jag kan nu! =)
#15 Hmm, då är det inte så konstigt :) Nya växter kan se ruggiga ut när de acklimatiserar sig till det nya akvariet. Dessutom så har du vad jag förstått gjort en nystart i akvariet med ny tvättat sand - då är det nog väldigt näringsfattigt i botten. Växterna tar upp fiskbajs och eventuell fiskmat på botten som näring, det blir nitrat som växterna behöver. Det är antagligen därför din växt är hängig :) Järn brukar näst intill alltid finnas i växtnäringen man köper.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Var ner till djuraffären nu och har köpt "järnbollar"som skulle delas i mindre bitar och spridas ut i bottenmaterialet. Köpte även en khuli och en otto till, vill inte fylla på med för många nu när jag startat om det så börjar med bara två till så ska jag köpa fler när jag ser att det är stabilt :)
Grodan är lite känslomässig, precis som ni sagt här sa de i djuraffären också att de vill vara minst tre, helst fem och det var vad jag hört innan också. Så hon tyckte att jag iaf skulle köpa en till så den inte är ensam, men också att jag skulle titta på grodans beteende. Gömmer den sig så är den osäker och mår inte bra men är den framme vid glaset och är nyfiken så är det ändå okej även om den skulle må bättre med kompisar. Mina grodor har ju hela tiden varit väldigt aktiv och framme och inte gömt sig så särskillt mycket, men nu när jag gjort om så gömmer sig den lilla. Måste fundera lite mer på hur jag vill göra.

#20 Tack för svar! Har dock sett innan att vissa växter skiftar lite i gult på vissa blad, även innan jag gjorde nystarten så tror nog att det var järnbrist innan också så köpte nyss lite järnbollar som ska ner i akvariet :)

Nu har även grodan fått flytta, bestämde mig för det :(
Blir några fler kuhli och ottos så småningom. Gjorde test igår och hade lite nitrit så gjorde vattenbyte igen, vågar inte köpa fler fiskar ännu så väntar lite till. Har knappt matat något alls och redan gjort ett mindre vattenbyte sen förra veckan och ändå får jag nitrit :/ Är det något mer jag ska tänka på?
Hur många ppm?
För lite nitrit mår växterna gott av:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3

#24 Testade nyss och 25 ppm, har haft 50 ppm också (läste nånstans att mellan 10-15 ppm var bra?). Ingen nitrit! :)
Okej, det är ju ingen panik om man säger så, men försök minska lite:)

Hur minskar jag på bästa sätt? Fler vattenbyten? :)
Japp, fler vattenbyten:)

😃 Då fortsätter jag med samma kvällsrutin ett tag till då ;)

Är så glad då akvariet äntligen verkar ha blivit stabilt! :)
Vissa växter har verkligen börjat växa till sig o andra inte alls, så ska byta ut lite och göra det mer enhetligt och snyggare. Vattenväderna verkar stabila, och fiskarna trivs mkt bättre nu! Tack för alla era råd och tips!
Så idag vågade jag mig på att peta ner en liten ny invånare, det blev en amanoräka! Kommer köpa fler när jag ser att den här mår bra och att det fortsätter vara stabilt i akvariet, vill vara mycket, mycket försiktigt nu och inte överbefolka igen.
Efter lite städning av växter som blivit lite bruna och tråkiga så ser det nu ut såhär, kolla till höger i bild vart den nya lilla invånaren har placerat sig :)