Anubias - frågor
Vill bara börja med att säga förlåt för att jag gör nya trådar hela tiden, men är det något jag inte vet vill jag få reda på det, dessutom är iFokus den bästa sajten jag använder.. ^^ Verkar få vettigast svar här helt enkelt, haha.
Vill skaffa anubias till mitt kar då jag har hört att den ska vara tålig och ha rätt tjocka blad. Har nämligen guldfiskar och de äter på allt de får tag på.
Behöver lära mig allt ni kan om växterna ifall jag kommer skaffa dem. Svara gärna på följande frågor om ni har tid 🙂
Spelar det någon roll vad man har för fiskar i karet (förutom risken att de blir uppätna?)
Ändrar de några värden i akvariet?
Behöver de något speciellt bottenmaterial? Gissar på att vanliga små runda stenar inte duger, haha..
Behöver de något speciellt ljus/lysrör?
Sen har jag en till fråga, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den. Berätta gärna lite allmänt om anubias och hur de ska skötas för att frodas och må bra.
Här finns matnyttig info http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_sok_resultat.php?keyword=anubias&submit1=S%C3%B6k%21&andor=+and+
Har haft anubias (minns ej rätt namn men var en variant som inte blev så stor) och det är en snygg växt som vill växa fast på en rot el dyl. Mina blommade med alldeles mjölkvita blommor (de ser ut som fredskalla typ). De växer lååångsamt så man behöver kombinera med snabbväxande växter för att hålla vattenvärdena i trim. Ev tror jag det kan komma ut giftiga ämnen om bladen bryts, men här får någon mera kunnig person fylla på….
Anubias är en väldigt lätt växt som inte kräver något speciellt. Egentligen växer den väl bäst på en rot eller sten men jag har själv haft ett akvarium fuuullt av planterad anubias och dem trivdes bra :) Du behöver inte ändra bottenmaterial eller ljus, köp en planta till att börja med om du är osäker och prova - se om den trivs :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#1 Tack för länken! :) #2 Det låter bra, brukar de finnas på vanliga djuraffärer eller vart får man tag på dem? Och om jag nu skaffar en planta, hur bär jag mig åt när jag ska plantera den? Kanske låter som en ganska korkad fråga, men jag har aldrig haft levande växter i akvarie förut, haha :)
Använd fiskelina och surra fast rötterna på en rot eller sten och inom kort kommer rötterna att själva fästa sig på roten/stenen och du kan ta bort fiskelinan. Var försiktig bara så inte linan skär in i rötterna. Finns kanske andra metoder också men såhär gjorde jag. Såhär såg det ut när de vuxit fast med rötterna:
#4 Fint! :) Får testa det om jag köper plantan. :)