Projekt- 54L
Kul! Vad ska du ha för fiskar i karet? :)
Just nu som start fiskar har jag 2st platys och ett stim kardinaltetror. Men senare ska jag ett par fjärilsciklider, stimet med kardinaltetror och några kuhliiålar :)
Vad trevligt! Hoppas växterna växer till sig. Har du haft akvarium tidigare eller är det första gången?
#4 Tack, jag hoppas också att växterna växer till sig men jag ska köpa fler växter snart som är lite högre. Detta är mitt andra akvarium.
Är det någon annan som har pumpen Eheim 2008?
#6 Jag har inte det men varför undrar du?
Ja jag har den
#7 Pumpen låter jätte mycket och undrar då om någon annans också låter mycket
#8 Låter din mycket?
Jag har! Låter ingenting!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Det finns en magnetisk sak där det sitter en rotor på. Det man kan göra är att göra ren den delen ordentligt och smörja in det med matolja. Testa det sedan om det blir tystare. Kan finnas skit i där rotorn går också och där kan man göra rent också.
#10 Jag kanske har satt den för högt upp kanske?
#11 Okej, tack för tipset men tror du verkligen att det behövs smörjas efter bara några timmar? Akvariet är uppstartat idag!
Gjorde du själv rent pumpen innan du satte dit den? Kan vara lite smuts kvar?
#13 Jag gjorde inte rent pumpen innan för jag tänkte att den kan ju inte vara smutsig om den är helt ny.
Min säger absolut ingenting. Effektiv är den med för att va så liten.
Någon sladd som ligger emot nånstans och ger resonans kanske? Det har jag varit utför på andra pumpar
Nu har jag löst problemet! :D
Problemet var att jag hade satt pumpen för högt upp mot ytan, så nu har jag satt den längre ner.
Men så bra för det ska inte vara några problem men om du du får problem med rotorn så vet du vad du kan göra för så har jag gjort med min och det fungerar väldigt bra.
#18 Okej tack då vet jag vad jag ska göra om jag får problem med rotorn
Nu är jag tveksam men jag tror inte det går att plocka isär den här typen av pump. Eheim 2008 och 2010 är samma pump bara olika storlek. Den kallas pick up och är lätt att rengöra men jag har alldeles för mej att dom sa när jag köpte min första att den inte går att plocka isär och göra rent. Kändes konstigt för det har man alltid gjort förut.
#2 okej :) har ett gäng kuhliiålar i mitt ena 54 liters :) mina är framme väldigt mycket.
#21 Tycker kuhliiålar är så coola, hur många har du i ditt 54 liters? ;)
# 22 Ja visst är dom :) 5 st ( 1 eller 2 st är otroligt nog födda hemma hos mig!) Kuhliiålar är ju svår lekta, men tydligen lyckades mina.
#23 Oj, men tror du verkligen att 1 eller 2 st är födda oss dig då eftersom dem är så svår lekta? Kan du inte visa bild på ditt akvarium?
Jag har oxå samma pump (6 st) funkar kanon bästa pumpen till 54 liters om man frågar mig :-)
#25 Okej, vad kul att dem funkar bra! Hur ofta gör du rent filtret?
#24 Japp, 100 % säker :) Hittade de två när de var några cm mindre än föräldrarna. Och jag är säker på att ungarna inte är köpta. Det akvariet som dom var i har jag startat om och bytat ut inredningen. Jag hade rätt grovkornigsand, växter med långa tunna blad, och rätt mycket alger. Akvariet var inte i något toppskick.
#27 Okej men du har ingen bild på akvariet?
#28 nej tyvärr.
#26 inte ofta ;) men jag har balans i karen oxå ;) så typ max 1 gång i månaden ;)
#30 Det var ju smidigt och bra! Hur ska värdena vara i akvariet?
Värden? Äää jag har hållt på i snart 4 år och hat aldrig tagit ett test och alla jätt mår bra… Om man bara har lite förnuft så går det ändå att man ränsar när det börjar bli lite sketet och håller iordning ;) btw jag har 11 kar igång just nu så det funkar bra ;)
#32 Tack för svaret!
Jättesöta och fint akvarium!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
#36 Tack, vill bara att växterna ska växa lite mer.
Jo, vet någon vad det är för växt jag har i högra hörnet? När jag frågade i butiken visste ingen av personalen vad det var för växt.