Fisk i 54L ?
Hej!
Jag är nybörjare på detta och skulle uppskatta alla tips jag kan få! Jag har nu startat och inrett ett 54L eheimakvarium. Jag har grus, växter och en rot. Vad kan jag ha för roliga fiskar, räkor, sniglar?????
Har inte en enda fisk i det just nu. Det ska få stå ett tag till.
// Elin-li,
Om jag hade varit dig, så hade jag skaffat ett gäng Körsbärsräkor samt ett stim galaxyrasboror! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är sjukr sugen på galaxyrasboror. Men är de fredliga mot andra fiskar som är aningen störra. Typ Fjärilciklid? Eller är det dumt att ha fjärilciklider i ett 54L?
// Elin-li,
Tycker också att kilfläckrasboror är fina. Funkar de i ett 54L?
// Elin-li,
#3 Jag ser att du hittat zoopet, det är en jättebra sida som har bra information. Om du tittar under bilden så ser du exakt allt vad fisken behöver, vilken storlek på kar, temp på vattnet osv. :)
Fjärilciklider går bra att ha i ett 50 liter, jag tror minimum är 40 liter?
lycka till :)
Galaxyrasboror är fredliga mot andra fiskar, men frågan är om de där andra fiskarna är fredliga mot galaxyrasboran. Enligt zoopets beskrivning så bör man inte ha dom med fiskar som är mycket större än dem själva. Troligtvis för att de känner sig hotade och otrygga av en större individ.
Fjärilscikliden blir ju inte så stor, ca 6 cm. Så möjligtvis att dessa skulle kunna fungera ihop ändå. I så fall så kanske det är bäst att starta med galaxyn och låta stimmet växa till sig och sedan sätta dit ett par unga fjärilar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har beställt 10 galaxyrasboror som kommer på onsdag. Tänkte börja så och ev. sätta in fler efter hand:) Det blir nog lite räkor eller khuliålar och ett par fjärilsciklider:)
// Elin-li,