Fisk i 54L ?
Hej!
Jag är nybörjare på detta och skulle uppskatta alla tips jag kan få! Jag har nu startat och inrett ett 54L eheimakvarium. Jag har grus, växter och en rot. Vad kan jag ha för roliga fiskar, räkor, sniglar?????
Har inte en enda fisk i det just nu. Det ska få stå ett tag till.
// Elin-li,
Om jag hade varit dig, så hade jag skaffat ett gäng Körsbärsräkor samt ett stim galaxyrasboror! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är sjukr sugen på galaxyrasboror. Men är de fredliga mot andra fiskar som är aningen störra. Typ Fjärilciklid? Eller är det dumt att ha fjärilciklider i ett 54L?
// Elin-li,
Tycker också att kilfläckrasboror är fina. Funkar de i ett 54L?
// Elin-li,
#3 Jag ser att du hittat zoopet, det är en jättebra sida som har bra information. Om du tittar under bilden så ser du exakt allt vad fisken behöver, vilken storlek på kar, temp på vattnet osv. :)
Fjärilciklider går bra att ha i ett 50 liter, jag tror minimum är 40 liter?
lycka till :)
Galaxyrasboror är fredliga mot andra fiskar, men frågan är om de där andra fiskarna är fredliga mot galaxyrasboran. Enligt zoopets beskrivning så bör man inte ha dom med fiskar som är mycket större än dem själva. Troligtvis för att de känner sig hotade och otrygga av en större individ.
Fjärilscikliden blir ju inte så stor, ca 6 cm. Så möjligtvis att dessa skulle kunna fungera ihop ändå. I så fall så kanske det är bäst att starta med galaxyn och låta stimmet växa till sig och sedan sätta dit ett par unga fjärilar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har beställt 10 galaxyrasboror som kommer på onsdag. Tänkte börja så och ev. sätta in fler efter hand:) Det blir nog lite räkor eller khuliålar och ett par fjärilsciklider:)
// Elin-li,
Galaxyrasboror bör helst vara ensamma i akvariumet. Jag köpte mina hos en odlare här i Göteborg, som dessutom var en av de första i Sverige som började odla dem. Jag litar på hans ord och erfarenhet. De är väldigt skygga i sällskap med andra fiskar, och svälter väldigt lätt ihjäl eftersom de inte vågar sig fram för att äta. Så skaffar du galaxyrasboror, låt dem vara ensamma, då är de som finast och mår som bäst :) Jag har mina tillsammans med Körsbärsräkor i ett 54L.
// Sofia
Om du inte visste så färgar oftast rötter av sig så blötlägg/koka bort den färgen. Rotens färg försvinner såklart inte :P
Vissa rötter färgar av sig något otroligt…
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Jag håller med Roxie. Köpte mina från samma odlare. Mina (20 st) var väldigt skygga och det tog en hel vecka för mina att komma fram trots att jag bara har Red Sakura räkor i karet. Men nu är de överallt och såå vackra de är!
#8 jobbar på djuaffär men känner mig ganska grön på fiskfronten;) har i alla fall tagit enrot från de akvarierna vi har där och trätt på en växt så roten färgat inte längre;)
// Elin-li,
Hehe, men ni har fiskar i djuraffären för det är inte alla som har det? Men dock så är zoopet en bra källa för att lära sig mycket om vad fiskar kräver. Det många glömmer lätt är att här på akvariefisk.ifokus.se har en sökfunktion uppe till vänster där det står "sök på sajten" ! Mycket bra funktion och du kan söka på t ex: 54 L … då hittar du säkert massor med tips om vad andra har skrivit, sökt, bett om tips, gett förslag m.m kring ett 54 L akvarium. Man kan även söka på storlek på fiskar som t ex upp till 5 cm: Under Sökguiden - http://www.zoopet.com/fiskar/index.php