Här är mina mal hane "Monsterfish" och några bilder på ungar jag har köpt av min kompis
En av mina yngel
Bägge bilderna är ju snodda, #2 är från 2006 och #3 (med stor (C) ANETTE J.T) är från anettes hemsida
Fyfy sno andras bilder sådär 😉
Oj, en tråd med malar. Det finns såå mkt malar så det känns inte som en bra idé tyvärr.
#5 fast farido menar att det ska vara bilder på våra egna malar, inte alla som finns :) eller så tolkar jag det som
farido13, det är ett brott mot upphovsrättslagen att sno andras bilder.
Också är bilden på ancistrusen en solklar hona. Skulle uppskatta om du inte ljuger i forumet och bryter mot reglerna.
#3 Ynglet är inte ditt heller va med tanke på vattenstämplen längst ner där det står (C) ANNETE J.T Dessutom om man trycker på bilden på "din hane" så kommer man till en slovakisk hemsida. Så jag antar att den inte heller är din bild?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#10 Läs inlägg #4 :)
#8 snygg!
oj glömde att säga bilden är lånad men jag visste inte att det var olagligt att göra så. men mina malar likar så. Jag kan inte lägga in bilder på mina egna för mina dator är paj
menar att det är nåt fel att lägga in mina egna bilder. jag ville inte göra nåt dummt
Man får inte låna bilder heller på det sättet.
Nu vet du till framtiden.
jag ville ej göra nåt dummt😕
ja och tack för att du sa att man kan ej göra så.
Hypancistrus zebra yngel
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#18 så jäkla snygg! :)
Hypancistrus sp. yngel
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ancistrus sp. L144 (den äkta med blå/svarta ögon)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Haha, en "bli avundsjuk på GuUuLd's vackra fiskar"-tråd. 😃
En bild på min hane, några kanske har sett den i min yngeltråd innan men. :)
Vanlig Ancistrus sp. ska han vara. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
En rätt kass bild på en av mina Otocinclus affins också. 😛
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Här är vår stora! 🙂
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
fina bilder guuuld!
bra bilder på er alla
Här är,min Ancistrus! Vet inte vad det är men folk har sagt att det är en hanne så… Ja :) då gissar vi på det!
Nämen! Pluto är så himla svår att få bild på, men försöka kan man ju alltid :) Återkommer!
Peckoltia compta
//GuUuLd,
-IE Photography-
Baryancistrus beggini
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ancistrus sp. "super rot"
//GuUuLd,
-IE Photography-
L174 Hypancistrus sp.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Du har så underbart fina malar, GuUuLd! Vill också ha flera av dom :)
L128 Hemiancistrus sp.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag måste fråga GuUuld hur många kar har du hemma? Du verkar ha tonvis med fiskar.
Baryancistrus beggini.. Är de verkligen så där blåa i verkligheten eller har du på ngt sätt stärkt färgen GuUld? Hoppade till när jag såg den, därför måste jag fråga😉.
#39 Vi har 23st akvarier just nu. Du kan ju kolla här http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f8830a9d4ebea429a002da2-mina-kar-5
#40 De är oftast inte sådär blåa, den här bilden är tagen en liten stund efter att de blivit inkoppade i karet.. annars är de väldigt mörkblå med en ljusare blå rand på fenspetsaena.. ska kolla om jar har nån annan bild.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ett antal år gammal bild på en L239 Baryancistrus beggini
//GuUuLd,
-IE Photography-
#42 En sån vill jag haaaaa! 😍
Medarbetare på Chihuahua
#42 Jättevacker mal och tack för du lade upp en till bild🙂
#45 De sär har faktiskt blivit beskrivna och fått ett latinskt namn nu, Baryancistrus xanthellus. Tror inte det är just 177 då den har för lite gult på fenorna om den inte är större än så.. Dock har ju den malen ett antal olika L-nummer men de spelar ingen större roll idag efterslm den nu har ett vetenskapligt namn.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tack för svaret. Dom får växa till sig så ser man nog bättre vad det är för sort av dom. Man har att välja på idag är L18, L81, L177 med individuella variationer.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Oj! Det var en riktig albino :) Inte gul, så som de annars kan vara.
Så fina malar! 😍
#47 Det är med största sannolikhet en L018/L085/L177 (Baryancistrus xanthellus) vilket är samma art med med flera olika nummer bara och eftersom den idag fått ett vetenskapligt namn så betyder inte L-numret så mycket. Egentligen om man ska hård dra det så ska man inte använda L-nummer när de blivit beskrivna men det gör man ju ändå för att det är enklare att komma ihåg än ett långt krångligt lainskt namn.
L081 är det mest troligt inte, den har alldeles för stora prickar på kroppen för att vara en sån.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#49 ja dom blir väl som den i inlägg #25 som vuxna, nu är dom bara ca 3cm ^^ Inte det jag ville ha från början, men han jag fick dom ifrån hade inga riktigt gula, inga som han fick tag i iallafall ;) Men jag börjar tycka att dom är riktigt charmiga med sina svagt genomskinliga kroppar och läskiga röda ögon, haha!
är det nån som har eller känner nån som har en röd ancistrus
Jag har super rot.. la upp en bild längre upp tror jag, alla är dock inte så röda tyvärr..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag har också rot. 4 stycken ungar.
Varför undrade du? :)
Rot=röd 😃
Medarbetare på Chihuahua
Men det låter ju så fancy med rot <3
#58 Fast alla kanske inte vet vad det betyder och då kanske dom frågar igen om det finns någon med röda och då kanske folk blir irriterade på att samma fråga ställs om och om igen. Ibland är det mer noga med tydlighet än annars. Och jag tror att det kan vara så i detta fallet! 🙂
Medarbetare på Chihuahua
Absolut! :) Bra att du skrev det. Så slipper ännu en stackare fråga.
Den röda ancistrusen heter "super rot" av den anledningen att det är tyskar som odlat fram den :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Vad brukar "super rot" kosta, en som är ca 2-3 cm? :)
Jag köpte mina för 60;- styck. Men det kan landa på 60-130 kronor stycket. Det beror på tillgång och efterfrågan :)
(GuUuLd får gärna svara också. Jag är nyfiken på vad hennes pris ligger på).
Oj, såg en i en butik för ett tag sedan och blev lite sugen, men där kostade en liten skrutt 300 kr ^^
Här nere kostar en brun, kortfenad Ancistrus 160 kronor. Så det är väl normalt med den prisklassen kanske.
300 kronor hade jag gett för ett vuxet djur i lekkonditon. Men absolut inte för en bebis :)
Nu när ni ändå pratar om färgen på ancistrusarna så tänker jag fråga om min kille är super rot eller bara vanlig gul?
Jag undrar för min gula hona är så pass mycket blekare.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Han är en gul/guld. Din hona också. Färgen kan skifta ganska mycket mellan vit och gulorange :)
Här är en solklar super rot att jämföra med: http://petra-aqua.com/nove-zbozi/7890.jpg
Jag har för mig att rot bara har svarta ögon, inte sant?
Här har vi en hane som skulle kunna passera som rot. Även då jag är säker på att det gäller en albino/guld.
Är super rot mer eftertraktat än albino? Och vad menar #21 (guUuld) med att L144 med blåsvarta ögon är den äkta? Skulle vara intressant att veta då man kanske kommer sälja albinoancistrus i framtiden..
Absolut! Super rot är den hetaste färgen, om man nu gillar den.
Jag känner att efterfrågan ser ut såhär. Uppeifrån är mest eftertraktat och därmed dyrast. De som är på samma siffra upplever jag vara lika eftertraktade. (står där inte longfin/slöjfenad menar jag kortfenad).
1. Super rot, longfin.
3. L144 longfin och Super rot
4. L144 och Albino longfin.
5. Brun, longfin.
6. Albino
7. Brun
Vad hon menar är att L144 ursprungligen/egentligen innebär en gul Ancistrus med blå/svarta ögon. Alltså inte en albino. En albino bör betraktas som en brun som fattas pigment, medans en L144 räknas som en framavlad färg+ögonfärg. Lite som rot.
Här är en riktig L144: http://akvaforum.no/images/fish/ancistrus_sp_l144_07.jpg
(För mig är en långfenad, blåögd Ancistrus nästan dubbelt så mycket värd som en långfenad rödögd :) Precis som en albino är (nästan) dubbelt så mycket värd som en brun. Precis som att en långfenad är (nästan) dubbelt så mycket värd som en kortfenad. Haha, förstår du? :) De slår liksom varandra som om det vore en tävling.)
Krångligt det där ;) jag tycker att guld med svarta ögon är finast iallafall, speciellt när dom har en stark gul färg. Men cornelipuss malar är väl albino? Hur är det med tillväxten på de gula med svarta ögon? Albinos ska ju tydligen växa långsammare.. Någon som vet hur snabbt albinos blir könsmogna? Hur fort växer de? (Sorry om jag kapar tråden :$)
Tack dynamitella :) då har jag fått det uppklarat :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Absolut, hennes är albino :)
Du, det kan jag tyvärr inte svara på på ett rättvist sätt, jag har bara två stycken, och de har växt precis lika snabbt som albinosarna. (men snäppet långsammare än de bruna).
Jag upplever dem (precis som super rot) att vara mycket långsamma. Här hemma behöver de vara minst 6 cm och tjocka och feta för att vilja leka. Detta tar lång tid. Så lång tid att jag tappat räkningen :)
Att jag skrev L144 den äkta är för att många kallar den bruna & albinoancistrusen för L144 vilket inte är korrekt :) För super rot i strl. 3-4cm tar jag 50kr/st :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#74 Va fasiken bor du så långt bort för! =)))
Pluto i #32 har tyvärr lämnat oss idag helt utan förvarning.😕
#76 RIP
Här är min lilla och stora Gibbiceps!
Medarbetare på Chihuahua
Den här har jag haft sen den var riktigt liten, men vad är det för sort? 🤔
Medarbetare på Chihuahua
En lite ljusare bild så ska vi nog kunna säga vad det är.. MEn det är något liknande den andra iaf.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#77 Så häftiga när dom blir så stora. Ser mysigare ut😃
#79 Ser man bättre nu kanske? Men den är ganska mörk om man jämför med de andra två! :)
Medarbetare på Chihuahua
Men, fokusen är ju inte på fisken :) Ta gärna ett par tio bilder med olika fokus, så ska du kunna få till en riktigt skarp!
Kan nog kanske vara en Pterygoplichthys pardalis kanske
//GuUuLd,
-IE Photography-
#82 har en värdelös kamera, det är hopplöst att få bra bilder. Ska be min dotter med bra kamera att ta ett par bra bilder på dem! :)
#83 Googlar på den! :)
Medarbetare på Chihuahua
Okej :)
Jag håller däremot med GuUuLd. Det ser klart ut som en Pterygoplichthys :) Vad jag reagerade på var ryggfenans form. Väldigt rak och spetsig, till skillnad från en gibbiceps.
Ja det är stor skillnad, t.o.m jag ser det! 😂
Medarbetare på Chihuahua
Det verkar kunna stämma ni, tack för hjälp, fantastiskt! ❤️
Medarbetare på Chihuahua
//GuUuLd,
-IE Photography-
#88 Ja… Men det har väl min? 🤔
Medarbetare på Chihuahua
Ja, precis men jag missuppfattade nog det som skrevs i #85
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jaha, men det är nog jag som bäddat för missuppfattningar, för jag är så otydlig! Hehe! Alltså, dom är tre! På bilden i #77 är min lilla och stora Gibbiceps, det vet jag att dom är för de ser likadana ut bäggetvå fast en är mindre… Sen är det en ytterligare som jag fotat i #78 och #81 och det är den som jag inte varit säker på vad det varit, den gömmer sig mer och var nästan helt svart när jag köpte den och då var den pytteliten. Köpte den och lilla Gibbicepsen samtidigt. Hoppas begreppen klarnar lite nu!
Medarbetare på Chihuahua
Jaja :) Jag skrev lite efterblivet ser jag nu i efterhand. Förlåt för det.
Tyckte att den hade spetsigare fenor än de pardalis jag sett förut också, likväl som gibbiceps. Men efter en googling såg jag nu att pardalis har spetsigare fenor, så det sämmer överens alltsammans.
Två små nykomlingar här hemma :) ska bara få bild på dem. den ena ska tydligen vara en L-144 men när jag söker på google får jag bara upp en massa albino och den här är brunaktig med ljusare fläckar och så är den typ gul på spetsarna på stjärtfenan.
den andra är en http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=792 sån :)
L144 är en gul Ancistrus med blå/svarta ögon så det låter inte som någon L144 du beskriver.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#95 precis som jag har fattat det, det stog L144 på lappen och de som jobbade på zoo:t sa så himla säkert att det var en sån. Attans! Jag får försöka fota den någon gång så kanske någon kan hjälpa mig här.
De flesta olika "vanliga" varianter av Ancistrus som förekommer på marknaden (då främst i djuraffärer) kallas felaktigt för L144.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#97 Tråkigt, man vill ju veta vad det faktiskt är som man får med sig hem.
#98 Det är pga. brist på kunskap i både butiker och även hos grossister. Det förekommer väldigt ofta att det är fel arter tyvärr, Ancistrus är med största sannolikhet odlade någonstans men har de VF fisk så är det ofta fel och då har felet hängt med från början (dvs. från den som fångar fisken).
//GuUuLd,
-IE Photography-
#99 Okej😕 Den är fin malen vi har köpt i alla fall, jag kan nöja mig med det om det inte går att "artbestämma" om jag skickar in en bild om några dagar.
Det är ju pga. Att det idag finns så mycket färgvarianter och sen kallar väl även odlare sina färgvarianter för olika saker som gör att allt blir ännu rörigare. L144 brukar kallas guld i butik bl.a.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jo, precis. Som tur är kan man ju läsa på hemma och med lite tur få med sig önskad art hem ändå :)
Men som med snäckor.. Snäcka "black rock". Denna art eller tilltalsnamn finns inte att hitta någon stans. Inget latin, nothing. Eller ambullaria röd. What? Menar dem ampullaria? De finns inte med färgen röd.
Jag sitter ofta och kliar mig i huvudet när jag ska beställa djur :)
#103 Ja där är det likadant med räkor som Akvarieteknik säljer t.ex "Blue velvet" & "Turkos blå räka", nu har jag sett båda dessa i butik och kan konstatera att turkos blå är "Blue Jelly" & Blue velvet är troligen caridina cf. babaulti ssp. blue då alla examlpar inte är blå utan några går mer åt det bruna hållet. Tråkigt när det är så eftersom det verkligen försvårar om man vill ha information om det man köpt.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#105 #106 jag tycker det ser ut som en ancistrus
#107 så långt har vi också fattat men det finns väl olika namn för olika sorter? eller är de bara "ancistrus"?
//GuUuLd,
-IE Photography-
#109 Okej :) kan man se vilket kön det är på en sån?
Riktiga monstrum till malar, vissa utav dem då :D Riktigt läckra! Älskar malar men har inte plats för fler i mitt kar. Kanske en Ancistrus men har redan en så det får räcka "/ Fler bilder!
Hur ser man om malen är en hona eller en hane ?? 🤔
Är nybörjare med akvarium osv , och har en såndär vanlig mal som är ganska mörk med ljusa prickar ! 🙂
#110 #112
Ancistrus
hanarna har skägg honorna har inte det ;) könsskillnad ser man när dom är ca 5-6 cm
#110 Kollar via mobilen så jag kan inte se det nu iaf. Men den ser ganska liten ut? #112 Hur man ser kön på dem beror helt på exakt vilken art det är. Vanlig mal med ljusa prickar? Menar du Ancistrus då eller?
//GuUuLd,
-IE Photography-
Hanarna får långa spröt fram på nosen när de blir ca. 5-6cm och honorna har oftast inga spröt alls eller några små små fjun längst fram på nosen.
//GuUuLd,
-IE Photography-
hur stora blir dom ungefär ?
#117 dom blir upp till 15 cm :) jag har 3st på 10cm 11cm och en på 12cm :)
Våran är ganska liten än, men jag är dålig på att säga cm, får se om den utvecklar spröt sen men än så länge får det vara en tjej ;)
putt
putt