Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketttetror
Läst 1045 ggr
Nikka
0

Knäppa neontetror?

Mina neontetror har helt plötsligt blivit helt knäppa. Några av de ligger och trycker under en rot och när de väl kommer fram simmar de runt längs botten helt galna. De andra simmar runt normalt.

Jag bytte sand från svart till ljus sand för några veckor sen, kan det vara att de är "ljuskänsliga?" och blir rädda av att det är så ljust? Det vore dock konstigt eftersom jag bytte sanden för flera veckor sen och jag upptäckte detta beteende idag…

Någon som vet vad som kan ha flugit i de?

[Jens]
0

Nej, jag tror inte det har med sanden att göra utan det är nog något annat. Är vattnet okej? Ser de ut att må bra (fina färger)? Har du andra fiskar i karet som mår bra och beter sig normalt?

LajvKrattan
3

På Zoopets sida om neontetror står det att neontetror föredrar mörkt substrat och dämpad belysning. Då känns det inte helt orimligt att de blivit stressade av den nya, ljusa sanden och därför gömmer sig där det är lite mörkare. 

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Jasså, är det verkligen så men då tror jag det handlar om vanesak. Låt dem få tid.