Kampfisk, 54 liters?
Hejsan! Har en Kampfisk i skål för tillfället och han verkar trivas, men jag vill ändå skaffa ett större. Vill ha någon/några malar som håller borta algerna. Vilka fiskar trivs i samma temperatur och så vidare som kampfisken?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 det är inte alls olagligt. det är dock olagligt om det inte är en heltäckande sida utanför skålen.
Om man läser lagarna som ligger fastklistrade här på sidan;
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 - 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Så är det lagligt dels med skål samt att inte ha nån heltäckande sida på karet så länge inredningen ger tillfredställande skydd
Kampfiskar vill helst bo själva men om du verkligen vill ha några fler fiskar så tycker jag att du ska skaffa nåt på botten eller en väldigt fredlig så dom inte stör kampfisken med fina färger , typ kuhliål, ottosar till städhjälp, eller någon vänlig tetra typ Neontetra :) jag skulle dock inte ha högre än 26 grader pga. De andra fiskarna Lycka till! :)
#3 och #4 jaha så det är så? Där ser man.
Tack till #5 som är den enda som faktiskt svarat på min fråga.
Jag köper nog ett 54 liters. Blir ett gäng neontetror, gärna någon ancistrusmal. Kanske även en räka, håller de bättre ordning bland alger som växer på växter? Och så min kampis såklart. Ska bara kolla hur sambon vill ha det med möbler också ^^
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#9 De växer inte jättefort. Faktum är att jag just nu har två ancistrusyngel i mitt 54L akvarium, de är ca 3 månader gamla och ca 3-4cm stora. Men de ska snart flytta. Annars går mina vuxna i ett 180L akvarium.
Så visst kan du ha en Ancistrus tillfälligt, men det är kanske roligare att skaffa något permanent :)
// Sofia
Jag har en ancistrusmal ca 2-3 cm i en 54 liters. Min växer inte snabbt tycker jag. Får byta till en mindre när det blir för stor. Tropakvariefiskimport som jag handlat mina fiskar hos får man alltid byta sina fiskar om de inte passar eller blir för stora. Har även en black ghost som jag får byta när det blir större.
Lycka till!
Hälsningar Lilian
Min kompis har haft en ancistrusmal i ett runt 50-70 liters kar i två år nu, men den är fortfarande inte mer än ca 5 cm! Är det på grund av att karet är för litet, som att den inte kan utvecklas korrekt? Är då helt säker på att det är en Ancistrus.
Kan nog vara för lite mat.