tips på växter med bottennäring?
Skulle vilja ha lite tips på växter som föredrar bottennäring och som kan hittas lätt.
Echinodorus tror jag är ett växtsläkte som oftast föredrar bottennäring. Men skulle gärna vilja veta handelsnamn och latin.
Någon som har koll på om det finns något ställe att beställa från på nätet. Har koll på tradera och plantswap.
Är stargroparna för ett 90liters med jordbotten, skulle vara kul med växter som är anpassade.
Kom gärna med egna erfarenheter också :)
Den vanligaste inom echinodorus borde vara svärdsplantan: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53 Det jag har hört som är den bästa och mest lättskötta växt är javaormbunke: http://www.plantedtank.net/forums/myPlants.php?do=view&p=4
Microsorum pteroptus (javaormbunken) som även jensw nämner är en ganska bra växt att använda i akvarier med bottennäring. jag rekommenderar dock att alltid låta dessa växter förankra sig själva eftersom när man håller på och planterar så kan det bli lätt att man använder alldeles för mycket sand på rötterna (vilket inte alls denna växt mår bra av och kan ruttna)

#2 Visst trivs javaormbunken under de flesta förhållanden men den gynnas inte av näringstabletter i substratet. Javaormbunken har inga rötter och den tar all sin näring från vattnet. Om man försöker sticka förankringsrötterna (inte riktiga rötter) i sanden kommer de ruttna. Javaormbunkar ska bindas fast på stenar eller rötter. Den lämpligaste näringen för javaormbunkar är makronäringsämnen som droppas i vattnet.
Jag skulle vilja rekommendera echinodorus tenellus, dvärgsvärdplanta. Den är en trevlig bottentäckare som inte är särskilt kräsen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Har ingen aning om näringstabletter men visst borde det gå bra i bottennäring och då tolkar jag bottennäring som soil, jordbotten och inte det traditionella sand/grus. Hade tänkt att köpa mig massor utav dem når jag ska bygga om i det stora karet framåt vårkanten.
Får bli några dvärgsvärdplantor. Men skulle gärna vilja ha något mer kul. Har lite sorter här hemma som skulle fungera, problemet är bara att de blir så höga.
Svärdplantan JensW rekomendera i #1 har jag flera av, men de växer som hej och hejdå i karen med jordbotten. Ser ut som att de inte har läst sin egen arbetsbeskrivning när det kommer till max längden.
Men jag tror att om jag letar efter växter som är grövre och hårdare så ska de generellt kräva mer bottengödning. Vad tror ni om den idén?
Vad tror ni om anubias? Vet att den också vill sitta på rot, men kan den vara bra att ha i ett jordkar?
Tack för tipsen!
En bra sida att beställa växter ifrån är akvarieplantor.se går snabbt och de är välpacketerade.
Alla Echinodorus ska vara bra, sen tror jag Cryptocoryne arterna ska vara bra. Skulle inte gå på kraftigheten utan de växter som ser ut att ha mycket rötter.
Jordbotten läcker ut mycket näring i vattnet så snabbväxande stängelväxter är ett måste i början är också bra med flytväxter för att hålla borta alger.
Mina anubisar växer långsamt men ser ut och trivas om det beror på jorden eller inte har jag ingen aning om.
#3 det visste inte jag att det enbart var förankringrötter. dock så håller jag inte alls med om att man måste göra en fast regel att den ska få förankra sig på rötter eller stenar i akvariet. det är ju dock inget tvivel om att den trivs bättre utav det men det är ingen fast regel utan man kan göra igentligen hur man vill. och sen att enbart rekommendera makronäring är inte heller bra utan du kan lätt drabbas av mikronäringbrist i akvariet.

#7 Jag sa inte att man bara ska dosera makronäringsämnen, jag sa att det var ett bättre alternativ än mikronäringsämnen i sanden eftersom jag trodde att vi talade om root tabs.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#6 Tack! Hade helt glömt bort Cryptocoryne, trots att jag läst en hel del om de och även har en sån sort hemma. Ska kolla sidan du tipsade om, väldigt sällan man hittar det man söker på djuraffärerna.
Tror det kommer bli mycket dvärgsvärdplantor och någon slags Cryptocoryne. Någon hornsvärv, och någon anubias.
Har inte testat anubias än, skulle vara roligt att ha också.
Tack för all hjälp, känns som att jag är en bit på vägen nu.