Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2863 ggr
TMarklund
0

105 L akvarium

Jag har för en månad sen fått igång ett 105 L akvarium där det nu bor 5 st Endlers guppy (2 hanar, 3 honor) samt 3 st Ancistrus (okända kön). Jag hade nu tänkt att utöka med ett stim kardinaltetror, ett par med dvärgciklider samt en kampfiskhanne. Min fråga är nu då, som nybörjare hur många fiskar jag kan ha i ett 105 L? Hur stort får mitt kardinalstim vara? Kan dvärgciklider och en kamphane gå tillsammans utan att de dödar varandra? Vilka dvärgciklider rekommenderar ni? Tack på förhand och Gott Nytt År!

CaptainBunchie
0

Kamphane, eller Kampfisk över huvud taget bör inte hållas med andra fiskar alls. Alltså ska du inte ha en i ditt akvarium!

Stimfiskar ska i regel vara minst 10 stycken, jag rekommenderar dock någon mindre stimfisk, t.ex. rasboror.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

TMarklund
0

Ok så kardinaler blir för stora? Enstaka kamphanar som går utan att skada i akvarium på butiken, kan man inte ens lita på att de håller sig lugna?

CaptainBunchie
0

Nja, jag skulle väl kunna tycka det. Men det skulle nog fungera fint ändå.

Jag skulle inte lita på det, nej. Det är så fruktansvärt dumt att riskera tyvärr då både kampfisken och de andra fiskarna kan fara illa.

_

TMarklund
0

Det förstås det är ju dumt att man håller kampfiskar i sällskapsakvarium överhuvudtaget i butik då. Går inte att lita på dem! :P

emmej62
0

#1 varför ska man inte ha en kampfiskhane tillsammans med andra fiskar? har du något argument eller är det någonting du har läst? det är ett mycket dåligt påstående och dom flesta som skriver det brukar aldrig heller ha argument. #0 hur långt är akvariet?

CaptainBunchie
0

#5 Kampfiskar heter just kampfiskar av en anledning, de är i princip framavlade för att kampa/vara aggressiva. Somsagt är det så fruktansvärt onödigt att utsätta alla fiskar när man vet att det kan gå (riktigt) illa.

_

TMarklund
0

75 cm långt är akvariumet. Innebär det att det går att ha Kampfisk?

[Jens]
0

Jag får hålla med emmej62 här.

Kampfiskar behöver inte vara ensamma men däremot så får man tänka på att inte ha Kampfisk tillsammans med 'fenbitare'.

Det går utmärkt att ha dem i t ex ett 100 L akvarium om man gör rätt miljö för dem men det gäller ju alla fiskar, eller hur? 🙂

Man kan även ha Kampfisk med honor men då ska akvariet gärna vara i större volym, över 75 L är en rekommendation och det är viktigt med inredningen.

Däremot emmej62s uttalande om 'argument' håller jag inte med om alls för de flesta sköter sig bra. Det finns dock undantag och jag har även sett emmej62 uttala sig utan att ha argument med. 😉

Gott nytt år allihopa!

TMarklund
0

Ok så bara så jag förstår rätt nu JensW så kan man alltså ha en ensam hane i det 105 L akvarium som jag planerar att sammanställa? Alltså tillsammans med Guppy, Ancistrus, Kardinaltetror och dvärgciklider. Skulle man även kunna ha ett kampfiskpar i detta akvariumet?

[Jens]
0

TMarklund. Först måste du ta reda på om Guppy, kardinaltetror och dvärgciklider inte är fenbitare. Lite research får du allt göra själv 😉

Jag tolkar att det kan gå bra med Guppy och kardinaltetror men skulle nog undvika dvärgciklider. Dvärgciklider är riktigt vackra fiskar så jag skulle göra allt för att få dem ett jättefint hem än att blanda in en Kampfisk i miljön men det är vad jag tycker.

TMarklund
0

Ja jo klart jag kollar på det men vad jag kunnat se ska inga av de arterna jag valt vara fenbitare men jag förstår vad du menar med det så klart! :) Jo jag vill ju satsa på dvärgciklid och min sambo vill gärna ha en kampfiskhanne så jag tänkte om det skulle gå att kombinera men sen tänker jag också att när dvärgcikliderna väl leker kanske de börjar bli aggressiva mot kampfisken och det triggas något mellan dem? Går det att ha ett kampfiskpar tillsammans med Guppy och kardinaltetrorna då? Alltså utan dvärgciklider!

[Jens]
0

Ja det kan gå bra men Guppy är väldigt lockande att äta om de är alltför små och att hannen är tillräckligt stor men köper man en väldigt ung hanne så kan han vänja sig vid Guppy. Yngel äter han upp direkt. 

Kardinaler går nog bra men tänk på att kardinaler och kampfiskar vill ha olika temperatur vilket kan ställa till problem i mina ögon.

TMarklund
0

Jo jag har kollat på temperatur, hårdhets och pH-jämförelser arterna emellan och har hittat gemensamma värden enligt olika litteratur som jag läst så det är nog ett mindre problem men som du säger är det ju alltid ett problem att kampfisken äter yngel men det går väl att lösa genom att skaffa yngelkassar samt eventuellt ett yngelakvarium eller liknande? Hur är det med dvärgciklider, äter de gärna yngel från Guppys också? Kan till och med tetrorna bita på dem? Vilken dvärgciklid skulle du välja om du var jag? Jag står just nu och pendlar mellan Fjärilsciklid, Agazzii eller Palettciklid. Palett är väl mer säkerhetsvalet eftersom de kan vara något lättare att ta hand om men har du något annat förslag får du gärna dela med dig av det!

[Jens]
0

#13 Förmodar att frågorna var riktade till mig =) Det är klart man kan använda sig av yngelkasse men jag skulle hellre rekommendera en massa hornsärv där ynglen kan gömma sig. Yngelkasse är för mig ett dåligt var för honan kan bli skrämd att bli förflyttad eller känna obehag. Har du t ex hornsärv så är det som i naturen att må den starkaste överleva och på så vis inte få dåliga gener. Låter elakt kanske men så är det ju i naturen. Det ovan svarar även på om dvärgciklider äter yngel för det gör ju stort sett alla fiskar. Bolivianska fjärilsciklider är starkare och inte så sönderavlade som de populära fjärilscikliderna. Agazzii är fina ciklider =) och palettciklider med. Har man aldrig haft ciklider innan så tycker jag dock ändå att man ska börja med palettciklider för de är enkla, tuffa och härdiga och ynglar av sig väldigt lätt om man har rätt miljö för dem. Dessutom så är de fina att se på.

TMarklund
0

Jajjemen! Det antagandet stämde helt och fullt! Frågorna var riktade till dig JensW och de följande frågorna likaså! :) Ja men det är klart att de flesta fiskar också äter fisk men det finns ju de som är mer eller mindre intresserade av att äta yngel ändå ;) Men det har du ju helt rätt i faktiskt! Det är ju egentligen så man borde göra för att få ut de starkaste individerna bland ynglen! Det handlar ju helt enkelt om naturligt urval så det är ju inte djurplågeri på något sätt! Bra där, tack för idén! Det känns ju lite surt att en del ska dö givetvis men när man har ett begränsat utrymme att ha fiskar på så är det ju bättre att sålla ut de bästa! Jag har haft ciklider förut för ca 10 år sedan och odlade då både palett- och fjärilsciklider med bra resultat! Men givetvis kan jag vara ringrostig så kanske bra att ta paletten men å andra sidan så skulle jag vilja ha något ännu vackrare, ännu mer färger och lite utmaning! Agazziin har jag aldrig haft förut så det skulle vara spännande! Någon speciell typ som du rekommenderar av den fisken? Var får man tag på just Boliviansk Fjärilsciklid då? Har den lika grann teckning? Jag ställer mycket frågor, hoppas det går bra!

TMarklund
0

Jag har förresten Hornsärv men den har inte alls hunnit växa till sig än tyvärr men kommer nog snart kunna vara bra skydd! Har i dagsläget några långa svärdsplantor tror jag det heter som skapar en lugn liten vik i akvariet som är täckt med andmat som har ganska bra rötter nu. Den "viken" kanske också är bra skydd för yngel? Vad tror du om dvärgciklider som leker, kan paret bli så aggressiva att de triggar kampfisken? Skulle det kunna gå att ha ett Kampfiskpar eller är det bättre att ha en ensam hane?

[Jens]
0

Du tänker helt rätt med växterna! Tycker du inte att det blir tillräckligt med överlevande så fyll på med hornsärv. Jag måste dock säga att ha Kampfisk med lekande dvärgciklider är inte en bra kombination. Kampfisk är en underbar fisk men jag tycker själv att den ska få leva ett liv som den ska göra och det är att vara i centrum i akvariet utan några andra 'aggressiva' fiskar, vilket ciklider kan bli om det är lek. Ciklider vill dock vara en hane med minst två honor och det ska finnas gott om gömställen i akvariet med härliga stenpartier och det är väl inte den miljön som en Kampfisk gillar. Dvärgciklider är otroligt fina fiskar och det finns såå många att välja emellan men jag har haft två favoriter som jag fortfarande tycker är otroligt snygga och det är dessa nedan: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=145 Tänk på att bilderna gör dem inte rättvisa. Kanske hittar du bättre bilder på google bilder men i verkligheten så blev jag förälskad i dem. Så otroligt vackra men som sagt så finns det fler. Tillbaka till Kampfisk. Skaffa dig ett extra akvarium för kampfisken. Det finns så bra akvariepaket för bra summa. Varför inte ett nanoakvarium på 30 L, dock vill jag varna för pumpen som följer med för den för väsen som jag ogillade och tvingade mig att köpa en annan och det blev bra mycket tystare. Kan det ha varit fel på pumpen? Näe, jag har två nano-akvarium och tänker nog skaffa mig fler framöver ;)

guppytjej
0

Alla ciklider ska inte vara 1:2 finns många som lever i par som tex fjärilcikliden, många dvärgciklider som också lever i par istället.

[Jens]
0

Ja, mitt fel att skriva så. Självklart finns det ciklider som lever endast i par. Även Scalarer gör det också. Tack för att du rättade mig guppytjej.

TMarklund
0

Jajjemen jag hoppas att mina Hornsärvar växer till sig lite så ska det nog bli bra! Du har nog rätt angående kampfisken men om man nu väldigt gärna vill ha den med en hona och försöka få dem att leka, funkar detta också i nanoakvarium eller hur gör man där? Är inte nanoakvarium väldigt svåra att hålla vattenkvaliteten på förresten? Väldigt fina ciklider du föreslog! Speciellt den röda dvärgcikliden! Det kan absolut vara ett alternativ! Finns det någon dvärgciklid som har ett riktigt odlingsvärde på och där man kan göra skillnad med ny avkomma kanske till och med? Menar i bevarandesyft då! Någon mer som har dvärgciklider ni kan rekommendera, drömt om eller har goda erfarenheter av? Om man vill ha Boliviansk Fjärilsciklid samt andra mer vilda sorter, var vänder man sig då? Var rekommenderar du JensW att man köper sitt nanoakvarium då och vilken tillverkare? Någon speciell form som är att föredra? Kampfiskar ska väl ha lågt vattenstånd?

TMarklund
0

Någon som har erfarenhet eller åsikter om schackbrädesciklid förresten? :)

Roxie
0

Tänk på att färgglada dvärgciklider kan konkurrera med kampfisken, vilket kan resultera i bråk. Varför inte skaffa ett fint nanokar (ca 30L) till din sambo istället? ;)

Jag hade faktiskt inte valt att ha en Kampfisk tillsammans med andra. Har dessutom för mig att det är relativt vanligt att kardinaltetror går på fenorna, både på Guppy, Kampfisk samt sina artfränder (det sistnämnda inte lika vanligt dock).

// Sofia

Roxie
0

Sorry, såg att du redan fått likande kommentar av JensW, inte meningen att upprepa! :)

// Sofia

[Jens]
0

Bolivianska fjärilsciklider går att beställas om de inte finns i din butik. Det är inte ovanligt att man ser dem i butiker som man tror. Finns olika nanon och de jag har kostade 589 kr st om jag inte minns fel. Kanske kan man få tag i någon billigare annanstans och det är absolut inga problem att hålla vattnet bra i ett 30 L. Jag byter ca 10% vatten varje vecka och gör rent pumpen och mer behöver man inte göra för att vattnet ska vara bra. Att ha en Kampfisk tillsammans med en hona beror helt på om hanen gillar honan och tvärtom. Men jag tycker man ska börja med bara en hane och låta den leva in i sin miljö och sedan skaffa en hona men funkar de inte ihop så sära på dem direkt. Roxie har rätt. Jag hade haft Kampfisk i nano med t ex räkor. Räkor är väldigt fascinerande att titta på även om man inte kan tro det.

emmej62
0

#22 jag har haft kampfiskar tillsammans med Platy, Guppy, Black molly,

många olika loricariidae, Prakbotior, Neontetror, och listan kan göras betydligt längre och ingen har någonsin bråkat (om dom fått rätt förutsättningar) en gång när jag var nybörjare hade jag ett odlingprojekt med kampfiskar vilket slutade med katastrof eftersom jag satt en hona och en hane på en längd på 20 cm och gissa vad som hände då: jo kamphanen jagade honan hela tiden och tillslut så var honan död. men sen prövade jag att ha kampfiskar både en hane och honor tillsammans med ett stim neontetror och praktbotior vilket fungerade suveränt och då hade jag en längd på akvariet på 120 cm. därför gjorde jag regeln en hona per 20cm en hane per 40cm av akvariets längd liter antalet spelar ingen roll! och resten av centimetrarna att ha färglada fiskar eftersom det fungerade med dom måtten till alla mina kampfiskar. om du har haft kampfiskar med andra fiskar eller kampfiskahannar med kampfiskhonor och det blivit katastrof kan du gärna berätta lite mer om dina försök. det bör även nämnas att i alla mina akvarier jag haft kampfiskar har jag haft extremt mycket växter oftast musselblommor som har kommit ner ända till botten med rötterna.😃

TMarklund
0

Haha ja men jag har iaf fått budskapet nu och det blir nog inköp av nanoakvarium ;)

TMarklund
0

Ok men finns det något sätt att skilja bolivianska fjärilsciklider från de vanliga eller får man blint lita på handlaren?

LajvKrattan
0

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Bra tänkt Tmarklund! =)

TMarklund
1

Ibland glimmer det till iaf JensW ;) Tack för all hjälp allihopa! :)

TMarklund
0

Det är lite synd dock bara att den Bolivianska fjärilscikliden iaf på bilder inte verkar ha samma prakt som en vanlig Fjärilsciklid men givetvis är ju fördelen att de är tåligare! Förresten var det någon som haft erfarenhet av schackbrädesciklid? :)

[Jens]
1

Håller med dig om skillnaden mellan den bolivianska och den 'populära' fjärilscikliden men vems fel är det? Jo, vi som vill så gärna ha dem och de som säljer dem sönderavlar dem till tusen för att vi ska få dem. Sjuk värld! Bättre att välja någon annan ciklid och jag har tyvärr ingen erfarenhet av schackbrädesciklid.

TMarklund
0

Ok det är ju verkligen synd att man avlar så mycket så arterna blir svagare men det är ju bara kolla på vad vi gjort med hundarna, samma sak där. Vad synd för schackbrädesciklid verkar vara så gulliga!

[Jens]
0

Läste lite om schackbrädesciklid på zoopet och det verkar ju vara en bra sort av ciklid som är ganska så lätt att ha att göra med. Tror inte bilderna gör den rättvis men kollade lite på google bilder och den ser ju verkligen spännande ut. Säkerligen mycket häftigare ut i verkligheten.

TMarklund
0

Ja men visst ser den fin ut? Spännande och liten verkar den också vara! Det finns för mycket dvärgciklider att välja mellan!

[Jens]
1

Ja jösses, när jag höll på med ciklider så blir jag tokig över att det var så många att välja emellan ;)