Walstad på G...
Ända sen jag läste om Walstad har jag varit så sugen på att pröva.
Lite häftigt med kretsloppsprincipen.
Så nu har jag farit runt i affärerna och försökt hitta sämsta möjliga jord man kan hitta. ( alltså utan tillsatser av näring och liknande)
Det var banne mej inte lätt, all blomsterjord är ju såååå bra och fullproppad med "skit":-)
Tror jag hittat en som ska funka…
Sanden är också fixad, växterna likaså…
Så imorron drar jag igång…..
Wish Me luck…….
Vad hittade du för jord? :)
// Sofia
Jag är också nyfiken! Och jag kommer verkligen följa tråden. Lägg gärna upp mycket bilder under processens gång. Är mycket intresserad! =)
Parkland blomsterjord ( på Netto)
Eftersom jag är nybörjare och vansinnigt osäker på det här har jag bestämt att inga fiskar i karet förrän det är 99,9 % säkert.
Men kan vara kul att kanske få upp lite fina växter till att börja med 🙂
Ps, goggla inte på Parkland blomsterjord, det gjorde jag när jag kom hem med den 🤐
Jag ska bara ha den till AKVARIEVÄXTER… I promise 😃

#4😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Haha :D Jag funderar också på att ha ett walstad.. Men har inte vågat prova än :)
Följer :)
Tycker du ska testa också Fislisa…
Så kan vi gråta ut hos varann om det inte blir som vi tänkt oss 😭😃
Haha :D ja de vore ju bra att ha någon att beklaga sig med :p Har du satt igång ditt nu? Det jag funderar på är om det är svårare med ett mindre kar? Jag har ett typ 20l som står tomt..
NevaC, hur stort kar har du?
Jag har haft två små kar tidigare och vill nu ha ett större ca 200 l tänkte jag mig. Är det svårare köra Walstad med större kar? Tänkte att det borde vara som vanligt, ju större kar, desto lättare få och bibehålla bra balans?
Detta ligger några månader framåt i tiden för mig men vill börja research redan nu. Ska bli kul följa ditt projekt. Du lägger väl upp bilder så man får följa "live" sas? :)
Nackdelen med ett stort är ju själva startprocessen som då kräver mycket mer växter än vad du behöver för att starta ett mindre.
Jo så är det förstås. Men det gör mig inget att det tar tid och kräver mkt växter. Jag tycker växterna är lika kul som firrarna :) Så det är ingen skillnad då förutom just det du nämner?
#12 Nej inte vad jag vet men någon annan kanske vet något mer.
Men ååå! Vill börja nu!!
Ser du gör som i artikeln och lägger sand runt kanterna….annars ser det ganska fräckt ut när jorden syns tycker jag :) Fast man kanske minimerar risken att det ska komma upp jord om man har sand i kanterna?
Undra om det funkar ha fisk som gräver i Walstad-kar?
Ett tips är att lägga ut smörpapper på botten o hälla på den så att inte sanden flyttar på sig så jorden flyter omkring!
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Eller ställ en bunke på sanden som du sedan häller vattnet i, så bör det gå bra :)
// Sofia
En upp och nervänd tallrik funkar med.
Du har inte så mkt växter?
Det löste sej, jag hällde på stenen med mossa.
Ja, jag har nog för lite växter.
Men samtidigt vill jag se vilka som klara sej från början.
Om någon gör det…….. 😉
Det ser jättebra ut! Mycket bra jobbat!
Tack 😃
Åh vad fint! Är det javamossa du har surrat på roten? Vad har du för jord?
Tack.😃
Ja det är javamossa.
Parklands blomsterjord från Netto och så blev det Julas blästersand. ( den var så ren och fin)
Tack Alla för tips och påhejning 😊
Ser ni något som skulle vara käpprätt åt H…… Så skrik till 😃
Om du ska ha levande djur där i så har du ju på tok för lite växter men det har du ju redan skrivit själv.
Snyggt med mossan på roten🙂
Intressant att följa ditt projekt.
😭Nu hände nåt som jag inte räknat med…
Ljusrampen till karet slocknade.
Jag bytte rör MEN Icke …..
Snabbt som tusan in på nätet och beställde ny ramp….
Tillsvidare har jag en liten LED-ramp, men det känns fjuttigt.
Särskilt nu när ljuset behövs som mest…..
Var det inte klockrent. Murphys lag 😡
Brukar vara så tyvärr🙂
Men det är nyttigt med lite motgångar sägs det….
Ja, dom säger det 🤓🙂
Hur planterar man växterna utan att röra upp jord?
Jag gjorde hål med en träpinne, den använde jag sen till att peta ner växterna med. Funkade bra :-)
Jag gillar verkligen hur roten ser ut! :D
Ser ut att bli riktigt bra! :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Du får gärna berätta hur det går med blästesanden sen. Har hör lite olika men att man inte ska ha för finkorning sand eftersom det kan leda till syrebrist i jorden och uppkomsta av sumpgaser.
Jag använde nån gamal grusblanding som min eremitkräfta haft tidgare typ 1,5 mm till 5 mm. Funderar dock på starta ett till jorakvarium och det hade varit trevligt att kunna ha sand.
Hela vitsen borde ju försvinna om du kör blästersand? Det är väl tänkt att fiskbajset och annat skit ska göda jorden.
Finkornig sand och sedan engelsk-sjösten på det borde väl vara det rätta? :)
Jag själv har finkornig sand, nästan liknande blästersand och jag har problem med sumpgas i mitt akvarium.. Det lukta riktigt äckligt när man gräver runt i sanden vid vattenbyten..
Jag torr tyvärr ditt projekt kommer gå åt skogen med tanke på att du använder blästersand.. Men jag önskar dig lycka till och följer tråden!

#37 Sand är det som rekommenderas av Diana Walstad.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag läste någonstans att man kan ( om man är försiktig) ta en tunn spetsig pinne och köra ner genom sanden och därmed frigöra lite av gasen som bildas….

#39 Det stämmer bra, men malaysiska sandsnäckor kan göra jobbet åt en.

Kan man ha kuliålar eller dom går bort?
Skynda långsamt så går det fortare.

#41 Vet faktiskt inte. Jag tror inte att de skulle uppskatta att gräva i jord, så jag gissar på nej.
Hur går det? Har du tänkt plantera mer växter efter hand?
Ja, jag har påtat ner några fler…
Men jag väntar på min nya armatur, så det är lite segt med växandet 🤓
Kör du helt utan filter? Ska börja tömma mitt kar nu :D
Inget filter…
Spännande 🙂

Kul att följa!
Oflyt….
Fick hem min armatur och växterna satte en jäkla fart :-)
Men när jag kom hem efter jul så hade katterna lyckats få upp luckan och fiskat växter och det var jord i hela akvariet :-(
Då blev matte trött…
Tömde och hivade i sand, satte växterna i jordpottor istället…
Ska ta nya tag senare, för ett Walstad ska jag ha.
Och lås på luckorna…..