Blir riktigt arg!
Kolla in denna annons:http://www.blocket.se/vi/51358664.htm En stor scalar i ett 60L akvarium. Har han aldrig tänkt att akvariet ser lite för litet ut för fisken? Önskar bara att vissa fiskägare kunde ha bättre hänsyn till fiskarterna dom äger och se till så att fiskarna har ett tillräckligt stort akvarium samt att fiskarna mår bra.
misstänker att folk ser fiskar mer som en inredningsdetalj än som husdjur =/
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Förstår dig! Är helt ny på allt kring akvarium då vi endast är i planerings/diskussions stadiet kring vårt första kar men fattar att det inte är bra alls! Det ser ju vemsomhelst :( Stackars fisk :(
Arsatazz hamsteruppfödning
Jag skulle gjärna vilja köpa det och rädda scalaren.
Ska försöka kontakta säljaren.
Stackars fisk ;(
Om flera skriver till blocket.se genom att använda funktionen Anmäl annonsen så tar de bort annonsen men det räddar ju inte scalaren. Borde finnas sätt att anmäla personen ifråga till jordbruksverket. Jag har skrivit ett mejl till dem och frågat och inväntar svar från både blocket ansvariga samt jordbruksverket.
Jag såg oxå denna annonsen och blev lika förbannad jag med 😡
#4 Jordbruksverkets regler är ju tyvärr väldigt luddiga.
"Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."
Eftersom det inte finns några regler alls på hur stor volym en skalar ska ha så lär det inte vara olagligt att hålla fisken i just 40 liter även om man kan tycka att det är helt galet. Och det står ju även bör och inte skall.
Det som står i böcker och Zoopet m.m. är ju bara rekommendationer och inget lagstadgat.
Men det ska bli klart intressant att se vad de skriver. Kan ju hoppas att de har något ess i rockärmen som väger tungt och gör att detta är olagligt.
Så kaka till dig som forskar i detta 👍
Riktigt dåligt!!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Det måste ju inte vara säljarens "fel" att den har en för stor scalare i ett litet akvarium. Om hen köpt akvariet med scalaren och fått höra att det går bra och inte är hemma på akvarium själv. Är det inte hos Länstyrelsen man anmäler om sånt? Men känns inte det lite onödigt ändå om det här akvariet?
#8 Håller med om att det är hysteri om för små akvarier på blocket. Det är inte mitt bord att rädda alla stackars fiskar men jag är väldigt nyfiken på vad som gäller och vilka tillvägagångssätt det finns.
Senast igår hörde jag hur en anställd på Arken Zoo berättade för en barnfamilj att "Om ni har 40 liter så kan ni ha 4 slöjstjärtar(de köpte därefter en till Slöjstjärt., sätt doppvärmaren på 26 grader, köp två Ancistrus också för att hålla algerna borta". Det är inte konstigt att en nybörjare kommer hem med en scalare till sitt 60-liters, tyvärr. Köparen är lika okunnig som säljaren.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Det kanske är bättre att maila säljaren och förklara hur det är, istället för att gå till jordbruksverket direkt. Det man inte vet kan man inte göra något åt..
En anmälan lär det inte bli men min tanke var att jordbruksverket kontaktar annonsören och förklara läget än att en privatperson gör det.
Dock är det ju:
"Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."
60L är ju inte direkt anpassat för scalarer, eller?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag blir också ledsen att se när vissa har en Kampfisk i en pytte liten "flaska" :(
#13 Nä det tycker inte jag heller men vem bestämmer vad en skalar ska ha? Det finns bara rekommendationer som inte är juridiskt styrkta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Till fåglar och kaniner m.m. finns det regler hur stor bottenyta, höjd m.m. de ska ha men till fiskar finns i stort sett inga alls.
Här finns det lite mer läsning men det är inte speciellt höga krav för att hålla fiskar.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf
Utrymmen 5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 § Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
Så ska man tolka dessa regler så har skalaren tillräckligt stort akvarium.
Du har så rätt MagArne. Jag har läst texten flera gånger och den är urusel. Intressant dock att se vad dom svarar så man kan spinna vidare på det. Om man nu kan det för det är inte lätt för den gemene mannen.
Det är trist som fan :/ många gånger tror jag att ägarna vill fiskarna väl men att det tyvärr är djurbutikspersonalen som har skamligt dålig kunskap om akvaristik och köparna går hem i tron om att det gör rätt….
Sen finns det såklart många som går och köper vad som helst utan att det har läst på om artens behov… så länge det är en cool, snygg fisk…
Köpte en gång ett 180 liters (där bara själva akvariet var mitt intresse egentligen) med ett gäng central amerikanska ciklider, en stor mal och slutligen en i hans ögon "silver haj" som såklart visade sig vara en 20-30 cm Paroon haj…
Men har sett värre… Hittade en annons för ett tag sen med ett 60 liters med en stor pleco och såklart en stor paroon haj…
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Fick ett svar där de säger att det ska skickas till rätt enhet: Hej Ditt mejl är vidarebefordrat till enheten för sällskapsdjur. Med vänlig hälsning Carina XXX XXXX XXXX
👍