Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4813 ggr
Moppie
0

Ballongmolly

Hej!

Jag har 2 ballongmollyfiskar och honan föder yngel nästan hela tiden, idag/natt fick hon 50 yngel. Är detta normalt? Jag funderar på att låta henne vara i yngelakvariet men är rädd för att hon äter upp sina yngel. Tips?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Tjeja
0

Jag har ingen aning om vad som är normalt för fiskar alls. Men att ett djur föder mycket ungar brukar i alla fall vara tecken på välmående i de flesta fall! Endel kan i och för sig bli stressade av för mycket födande men hur det är för fiskar på den biten vet jag inte heller.

Men din ballonghona trivs nog i sitt akvarium! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mejamylove
0

Platyhonorna föder i princip var fjärde vecka eftersom att så fort dom fött sina yngel blir dom dräktiga igen. Så ja det är normalt!

Moppie
0

#2 Va skönt, Då slipper jag oroa mig ;)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Jaguar_
0

Hade uppfödning av ballongmolly innan och de äter oftast inte sina bebisar, men visst händer det. Om du verkligen vill ha kvar bebisar så fånga upp några och låt några vara kvar. Ganska normalt för denna fisk att yngla av sig som fan 😉 önska jag hade några bollonger kvar i min ägo. Dom är ju så söta!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Tjeja
0

En fråga för en okunnig som mig,

Räknas Mollysar som däggdjur eftersom de föder levande ungar?

Om inte.. varför då?

Även däggdjur kommer ju från ägg liksom…

[Jens]
5

Intressant fråga men det ska utvecklas ordentligt och jag har tagit reda på saken och kan dela med mig även om jag visste att mollysar inte är däggdjur som vi så ville jag gärna hjälpa till och bena ut dina tankar.😉

Man skiljer dem på tre sätt och det är Ovipara djur, ovovivipara djur och Vivipari.

Ovipara djur lägger ägg som utvecklas utanför kroppen. De flesta djur är ovipara. De flesta ovipara djur tar inte hand om äggen när de väl är lagda. Men hos många djur vaktar en av föräldrarna äggen för att skydda dem t.ex. mot äggätande rovdjur. Fåglarna är jämnvarma djur som håller kroppstemperaturen konstant och högre än omgivningens temperatur. Fåglar måste inte bara vakta äggen utan också hålla dem vid en konstant hög temperatur. Det åstadkommes i regel genom att en eller båda av föräldrarna ruvar äggen. Mindre känt är att det finns fåglar som inte ruvar äggen. En del storfothöns lägger äggen i ruvningshögar som de byggt, främst av växtdelar. Äggen värms av växtdelarnas förmultning och av solen. Andra storfothöns utnyttjar vulkanisk värme som värmekälla åt äggen. Mindre känt är också att pytonormar ruvar sina ägg. Pytonormar är växelvarma djur som har omgivningen som värmekälla. Men de ruvande honorna blir jämnvarma. De slingrar sig runt äggen och håller äggens temperatur hög och jämn med hjälp av muskelkontraktioner jämförbara med frosskakningar hos oss människor. De flesta ormar ruvar dock inte äggen. Läs om fågeläggets uppbyggnad och syrgasförsörjning och om ruvande pytonormar på andra sidor.

Hos ovovivipara djur utvecklas äggen skyddade inuti honans kropp, men de tar inte upp näring från honan. Äggen lever på sitt förråd av gula (och vita om sådan finns). Hos en del ovovivipara djur kläcks äggen inuti honan och föds alltså levande. Hos andra kläcks äggen omedelbart efter det att de har lagts. Ovovivipari förekommer inom många djurgrupper, bland annat hos insekter, snäckor, fiskar och ormar. Men de flesta arterna inom alla de nämnda djurgrupperna är ovipara.

Vivipari innebär att ägget utvecklas till ett embryo som via en placenta (moderkaka) tar upp näring från modern. Vivipari har med största sannolikhet utvecklats ur ovovivipari. Hos alla ovovivpara tar ägget upp syrgas, hos många också vatten och näringsämnen. Det finns alltså ingen skarp gräns mellan ovovivipari och vivipari. Vivipari har utvecklats av flera djurgrupper oberoende av varandra. Vi däggdjur är naturligtvis vivipara, med undantag av kloakdjuren. Men många hajar är också vivipara. Vivipari med moderkaka kan ha funnits bland hajarna medan de äkta däggdjurens förfäder ännu lade ägg!

Tjeja
1

TACK! #36 JensW, för ett jätte bra och väl utredande svar! 😃👍

Så dessa firrar, liksom tex huggormar, låter helt enkelt äggen utvecklas färdigt och kläckas innuti innan de läggs. 

Våra barn utvecklas ju inte i ägg.

Så enkelt förklarat kan man sammanfatta det hela så här

Däggdjurs ungar utvecklas från ägg, men inte inuti ägg! 😉

Visst visste jag också att fiskar inte är däggdjur, men jag undrade ju precis det du lyckades svara så mitt i prick på! Vad själva skillnaden bestod i!