Tips för 250L
Hejsan! Fick till min stora förtjusning ett 250 liters akvarium igår, med Eheim ytterfilter, två lysrör och annat kul! Först tänkte jag att jag bara skulle ha en salig blandning fiskar som jag fastnat för, men sedan kom jag på att jag ville göra ett tema i karet. Har fastnat mycket för Gurami (speciellt guldgurami), så det får bli en Asien biotop! Ska ha både fisk och växter som följer temat. De fiskar jag funderar på (ska inte nödvändigtvis ha alla) är: Guldgurami (gärna andra sorter också om det går) Ett Stim på 10-20st rasboror av något slag Indisk glasmal Kuhlii-ål Tigerbarb (är dessa för aggressiva?) Ev. Slöjstjärt (hur mycket smutsar dessa ner?) Hur många av dessa skulle man kunna ha? Har ni tips på andra fina Asien-fiskar? Kommer finnas sandsnäckor i karet, behövs det någon mer städare tror ni? Skulle gärna ha någon bottenlevande fisk om det finns. Vågar man ha i bambu från en blomsteraffär eller liknande? Växter har jag redan koll på tror jag. Kommer givetvis upp en projekt-tråd längre fram! :)
/Sofia
Grattis till akvariet och jag tycker du gör allt rätt genom att ha ett tema i akvariet. Hur många fiskar bestämmer du nog bäst själv men läs gärna vilket minimumkrav fiskarna har i antal men annars ska du inte vara så orolig. Det man ska tänka på att ju mer fiskar det är desto mer är det att sköta akvariet. Kommer följa din tråd sedan =) Tigerbarber kan vara aggressiva och går gärna på och nafsar på fenor och sjöjstjärtar samt Gurami är lugna fina fiskar och vill gärna ha det lugnt omkring sig så jag tror inte det skulle passa med tigerbarber tillsammans med dem.
Tack så mycket! Men vet du om dessa fiskar fungerar med varandra? :)
/Sofia
Glasmalar vet jag ingenting om men rasboror har jag själv och de är väldigt trevliga att ha som stimfisk. Jag har 20 st tillsammans och de simmar som galningar runt bland växterna, lite skygga är mina men jag har hört andra som inte tycker de är skygga alls.
Det enda jag skulle akta mig för att skaffa mig är barberna. Slöjstjärtar blir väldigt stora och skitar ner mycket så jag hade nog inte valt dem heller men det är bara mitt tycke. =) Finns många som älskar dem..
Tack för tipsen! Jo, barberna och slöjstjärtarna hängde redan lite löst då jag hört det du säger förr ;) Kommer nog inte stoppa ner dessa i början iallafall.
/Sofia