Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1489 ggr
tomys22
0

Kön

Hej! Tvättade ett akvarium som jag har fiskar i idag. Det är kranvatten i det och är 65 l. Jag köpte två scalar och undrar om man kan se könen på dem.. Dem är randiga (svart/silver). Om det är kranvatten är det något medel jag bör köpa som jag ska ha i? Det verkar som om pumpen är för ''stark'' eller något för dem sugs till pumpen.. Jag har en ''AM-TOP 600f'' pump. Ska jag stänga av pumpen? Jag är nybörjare.

rebeckanystrom-
0

scalar ska inte gå i 65l akvarium tyvärr, även om de bara är två. dom brukar bli rätt så stora. och du ska helst låta akvariet stå en-två dagar utan fisk när man precis startat igång det så. :)

[KiwieMie]
0

65 liters är inget bra permanent hem till scalare. Visst fungerar det som odlingskar, men där ska man ju bara ha dem när dem har yngel, och det är inte ens säkert att dina inte är två honor eller två hanar :/ 

Gå tillbaka till djuraffären så snarast som möjligt och försök att ge tillbaka dem :) det hjälper om du har kvitto.

drOp
1

Scalarer är väldigt svårt att se könsskillnad på utom när de är i lek. Då kan man se på lekrören om det är en hona eller en hane, men jag antar att dina scalarer är lite unga för det. Sedan kan hanarna utveckla en "puckel" på huvudet, men det är inte alltid de gör det. 

När du byter vatten bör du alltid använda vatteberedningmedel, detta finns att köpa i din lokala zoo-/akvariebutik :) Rekommenderar dig även att köpa nitrit/nitrat-tester för att hålla koll på vattenvärdena, speciellt om karet är nystartat. 

De flesta pumpar går att reglera utblåset på så att strömmen inte blir så stark i akvariet :)

tomys22
0

Ska åka dit genast! Tack! Visste inte mycket om det.. Är det några andra roliga fiskar jag kan ha istället?

mejamylove
2

Om det är klor eller liknande farliga ämnen i vattnet så kan du behöva vattenberedingsmedel :)

[KiwieMie]
0

Du kan ha guppys eller platys där i :) utmärkta nybörjar fiskar.

drOp
0