Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1489 ggr
tomys22
0

Kön

Hej! Tvättade ett akvarium som jag har fiskar i idag. Det är kranvatten i det och är 65 l. Jag köpte två scalar och undrar om man kan se könen på dem.. Dem är randiga (svart/silver). Om det är kranvatten är det något medel jag bör köpa som jag ska ha i? Det verkar som om pumpen är för ''stark'' eller något för dem sugs till pumpen.. Jag har en ''AM-TOP 600f'' pump. Ska jag stänga av pumpen? Jag är nybörjare.

rebeckanystrom-
0

scalar ska inte gå i 65l akvarium tyvärr, även om de bara är två. dom brukar bli rätt så stora. och du ska helst låta akvariet stå en-två dagar utan fisk när man precis startat igång det så. :)

[KiwieMie]
0

65 liters är inget bra permanent hem till scalare. Visst fungerar det som odlingskar, men där ska man ju bara ha dem när dem har yngel, och det är inte ens säkert att dina inte är två honor eller två hanar :/ 

Gå tillbaka till djuraffären så snarast som möjligt och försök att ge tillbaka dem :) det hjälper om du har kvitto.

drOp
1

Scalarer är väldigt svårt att se könsskillnad på utom när de är i lek. Då kan man se på lekrören om det är en hona eller en hane, men jag antar att dina scalarer är lite unga för det. Sedan kan hanarna utveckla en "puckel" på huvudet, men det är inte alltid de gör det. 

När du byter vatten bör du alltid använda vatteberedningmedel, detta finns att köpa i din lokala zoo-/akvariebutik :) Rekommenderar dig även att köpa nitrit/nitrat-tester för att hålla koll på vattenvärdena, speciellt om karet är nystartat. 

De flesta pumpar går att reglera utblåset på så att strömmen inte blir så stark i akvariet :)

tomys22
0

Ska åka dit genast! Tack! Visste inte mycket om det.. Är det några andra roliga fiskar jag kan ha istället?

mejamylove
2

Om det är klor eller liknande farliga ämnen i vattnet så kan du behöva vattenberedingsmedel :)

[KiwieMie]
0

Du kan ha guppys eller platys där i :) utmärkta nybörjar fiskar.

drOp
0

Kuhlii-ål är en rolig liten krabat också :) Har själv 15 kuhliis i ett 65 liter med kamphonor :) Eller dvärgklogroda, dom är rätt charmiga på ett fult sätt dom med, om man är ute efter något annorlunda ;)

tomys22
0

Någon fin mal som man kan ha? Gärna en som lever ensam.

mejamylove
0

Den enda fisk i mal-väg du kan ha i ett 60 liters är otocinclus som tyvärr ska vara minst 6 :) kuhliålar, Dvärggurami och kampfiskar (honor) är också fina färgglada fiskar du kan ha. :)

Haggan73
0

Nu tittar jag in och undrar lite på mejamyloves inlägg. Funderar på att skaffa otocinclusmalar till mitt akvarium. Tolkar jag din text rätt att man ska ha minst sex stycken?

mejamylove
0

#10 yes, helt riktigt. Hur stort är ditt akvarie? :)

tomys22
0

Går det bra om man köper 3-4 av dem? Eller ska det helst vara 6?

mejamylove
0

#12 de är ju stimfiskar så de ska minst vara 6 helst fler :)

Haggan73
0

Har två st 54 liters igång, ett tredje så snart jag får hem möbeln det ska stå på.

Men sex stycken, då ryms det inte så många fler fiskar? Vågar man sätta kampfiskhonorna där? Har två st som simmar tillsammans med platys och guppies idag och det funkar.

Förlåt tomys22 om jag är inne och bråkar på din tråd

mejamylove
0

#14 Det tycker jag nog, men du kan inte proppa ner hur mycket fisk som helst ;) Antingen så kan du ha kamphonorna där eller ett Dvärggurami par, eller en liten grupp med platys/guppys eller ett stim med rasboror.

I mitt 54 liter så har jag 4 kamphonor och 6 ottosar + en ensam kuhliål som snart ska få några kompisar och ett eget akvarium :)

[KiwieMie]
0

Du behöver ej ha mer än en Kampfisk hona, dem är ej stimfiskar.

Haggan73
0

Det vet jag att dom inte är men har ju redan två stycken vackra damer så dom får fortsätta följas åt.

mejamylove
0

#16 var det skrivet till mig? Isf då kan jag berätta att självklart vet jag stt de inte är stimfiskar. Jag har ett så kallat "sorority" med några finhonor som jag inte vill använda i avel :) honor går bra att ha tillsammans sålänge dom inte bråkar, men det är jobbigt för att man alltid måste ha en backup plan för varje ny hona man köper :P

tomys22
0

Jag har en fråga ang. min pump också.. Det är en AM-TOP proffisional 

När jag fick den som ny fick jag en lapp om några varningar, pumpen och en slang, tror det är en ''syres slang''. Jag vet inte hur jag ska få på den för det står inget om de… Jag har försökt att lista ut hur men kommer ej på något..

LajvKrattan
0

#19 Är det ett innerfilter? På vissa innerfilter kan man sätta en liten slang vid utblåset som går uppåt och ökar ytrörelsen vilket leder till att mer syre binds i vattnet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

tomys22
0

#20 Jag det är ett innerfilter. Men jag ser inget jag kan sätta slangen i.

tomys22
0

Hej! Jag undrar vad ni rekommenderar för fiskar till ett 65 liters, dem/den ska kunna vara med 2 guppys och 2 platys! :)

tomys22
0

Någon som vet någon fisk jag kan ha?😴

wille_wille
0

Guppy, platy, Dvärggurami, Honungsgurami, kuhliål, fjärilscikider och ottosar till exempel.

Finns ännu fler arter om man letar lite mer 🙂

Dock så ska du nog inte ha alla jag nämnde samtidigt…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[KiwieMie]
1

Tycker att du ska satsa på bara en art, och fyra guppys (ej två). En hane och tre honor :)