Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1270 ggr
[sorbel]
0

Kampfiskar - några frågor

Hejsan,

Om några månader eller så kommer jag köpa en akvarium, levande växt, och allt som behövs för att "settle in" vattnet och gör det redo för fiskarna. Jag kommer låta den vara i 2 veckor utan fisk.

Jag tänker skaffa en 30 liter för min första akvarium - nåt som det här - > http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarium/nyborjarakvarier/338129. Men jag kan tänka skaffa en 60 liter också.

Jag vill gärna skaffa en hane och några honor (kampfiskar - gärna half moon!). Finns det någon sätt att hitta de som säljer fiskarna? Jag har googlat lite men har hittat bara döda forum. Hur mycket brukar de kosta?

Också, vad rekommenderar ni?

mejamylove
0

Grizzly zoo och djurhobby i uppsala har alla möjliga fenformer och färger :) 

hanar och honor bör inte gå tillsammans :)

[sorbel]
0

Oh! Jag glömde säga att jag bor i Göteborg!

Ursäkta mig. 

Och jo, hanar och honor kan vara i samma akvarium, jag har läst det överallt. Varför tycker du att de borde inte vara ihop?

mejamylove
4

#2 Man ska aldrig stoppa honor och hanar i samma akvarium(om man inte odlar förstås), antingen stressar honorna ihjäl hanen eller vice versa, eller så biter honorna på hanens fenor tills han till slut inte har några kvar och dör av det istället.

Du kan inte ha läst här i alla fall, här står det bara att hanar och honor ska gå i separata akvarium.

De heter Kampfisk av en anledning ;)

[sorbel]
0

Okej, nej, jag har inte hittat nåt här inne på kampfiskar eftersom det handlar mest på andra sorter fisk. Men jag har läst det på andra ställer så jag blev ganska förvirrad. Jag ska leta lite till efter informationen. 

Jag har läst att om de har tillräckligt plats och göm ställer kan det gå utmärkt. Men om det blir att jag måste ha en akvarium till en hane och en annan akvarium till honorna kan jag tänka mig lätt göra så.

Jag är verkligen en nybörjare och jag vill göra detta rätt. Ursäkta om jag lät som jag visste allting-- jag var bara lite förvånad. :)

Ellenor123
4

#4 Precis, om de har mycket utrymme så kan det funka, men det är inte tillräckligt med utrymme i ett 30-liters :) Jag tror att man kanske snarare syftar på ett 100-liters när man säger att de kan gå ihop om de har tillräckligt med utrymme. 

Alla är nybörjare någon gång och här kan du få svar på alla dina frågor :) Jag själv är ingen kampfiskexpert men vet att det finns många andra medlemmar här som har Kampfisk och/eller kan mycket om dom, så fråga på!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mejamylove
0

#4 Det är lugnt, om du kollar under kategorin labyrintfisk så kan  du läsa om kampfiskar :)

[KiwieMie]
0

Googla på "keeping betta males and females together".

Dem flesta sidor kommer säga samma sak, honor kan vara precis lika aggressiva som hanar och dem är ej stimfiskar. Honorna kan döda varandra och hanar också, även så kan hanen döda honan och så vidare.

Jag rekommenderar dig att du bara håller en hane eller hona i ditt 30-liters. Det är inget stort akvarium, och att hålla mer än en oavsett kön verkar dumt :) 

Som sagt, dem heter Kampfisk av en anledning ^^ "siamese fighting fish" kallas dem ofta på engelska.

emmej62
0

En regel alltid jag brukar följa är att ha en Hona på 20 centimeter och en hane per 40 cm av akvariets längd och dom centimeterna som blir kvar kan man ha fiskar som liknar kampfiskhonor. denna regel gäller dock inte alltid eftersom det kan finnas många andra avgörande saker som andra revir benägna fiskar som exempelvis dvärgciklider. det finns många myter om dessa fiskar och därför är det viktigt att när man läser om dessa fiskar eller vilken fisk som helst. att man alltid sorterar bort information som verkar överdriven man måste alltså tänka på ett logiskt sätt. tyvärr finns det inte någon bra bok på svenska än men med tanke på det ökande Kampfisk intresset tror jag det inte dröjer lång tid tills dess(:

jag tycker dock att Mejamylove och kiwiemie överdriver när hon säger att man inte skall ha kampfiskhonor med kampfiskhanar det är ju ett perspektiv som

blir lite överdriven eftersom det beror helt på situationen. man kan exempelvis inte ha en kampfiskhane med honor om akvariet är enbart 40 cm lång då blir det i regel alltid katastrof. men har man ett akvarium som är 80 cm långt och man har gott med gömställen som kampfiskar ska ha och har svag cirkulation eftersom annars utnyttjar kampfiskarna ytan som är i stark cirkulation. ser jag inte en enda anledning till att inte ha kampfiskhonor med kampfiskhanar. annars får mejamylove och kiwiemie komma med ett bra argument till detta. om man naturligtvis följer ursprungsregeln: en hona per 20 cm och en hane per 40cm. så sorbel köper du ett 60 liters kar som brukar ha 60 centimeters längd så kan du ha en hane och en hona på den ytan förutsatt att du har rikligt med växter. jag skulle rekommendera dig att köpa kampfiskar av en privat uppfödare eftersom:

.dom flesta uppfödare som är seriösa och har lång tids erfarenhet brukar göra en hemsida

.för att fiskarna brukar ha högre kvalite än dom vanliga exemplaren man köper i djuraffär gäller alla kampfiskar även halfmoon eftersom dom kampfiskar man köper ofta är som thailändarna anser dåliga exemplar genetiskt och exempelvis akvarieteknik eller andra kända grossistföretag brukar få köpa dem mycket billigare. eftersom dom är i sämre kvalite och att dom beställer dom massvis. då kan inte grossisterna föda alla deras fiskar på korrekt sätt eller i övrigt ta hand om dom på bra sätt. dock så matar en del grossister med foder som innehåller hög protein halt fast helt för mycket fet i.

.det är mycket bra att uppmuntra den svenska privatodlingen eftersom om människor börjar se lönsamhet i någonting så kan det bli fler människor som börjar i samma sak därför bidrar det till att akvariehobbyn växer i sverige vilket naturligtvis är bra eftersom det kan bli större utbud av saker i sverige från både tyska amerikanska företag jag ser ofta att facklitteraturen är mycket låg vilket inte är konstigt med tanke på det moderniserade samhället vi lever i exempelvis människor går och köper kemikalier för flera hundra kronor

utan att ens titta på boksortimentet därför tror jag att om det börjar det bli fler intresserade och seriösa akvarister kan facklitteraturen för akvariehobbyn öka det kan dock medföra istället att all information blir samlad på internet och det blir mycket lätt att sortera bort dålig information här är en bra uppfödare jag rekommenderar: embrabettas.weebly.com/

sen så behöver du i övrigt inte vänta i två veckor det är tyvärr en kraftig överdriven myt det också. det bildas verken nitrosomonas eller nitrospira eller nitrobacter  om dom inte får kvävehaltig material att oxidera  och främsta källa i akvariesammanhang är proteiner. använd istället ett bra vattenberedningsmedel som exempelvis easylife ffm för att binda eventuella klor och tungmetaller i kranvattnet. så kan du sätta i en lagom mängd fisk redan dagen efter skulle du enbart ha en hane och en hona kan du du sätta i båda samtidigt. en bra sida om du är intresserad är akvarium wiki information om kampfiskars fenvarianter och färgvarianter mycket bra

du kan söka på: halfmoon plakat betta wiki så kommer det upp en bra guide. tyvärr kan jag inte visa dig länken eftersom jag har för mig att  den inte fungerar.

emmej62
0

tyvärr märkte jag att länken till embra bettas inte blev en länk men du kan ju alltid kopiera ut den(:

mejamylove
2

#8 det var en uppfödare som brukade vara väldigt aktiv här förut som har mycket erfarenhet och hon sa att man aldrig ska blanda hanar och honor i samma akvarium oavsett storlek. Men självklart om det är 100 liter eller mer så kan det gå, men varför chansa? Man måste ändå ha en backup plan för varje par man sätter ihop. :)

[sorbel]
0

Jag pratade med hon som äger Embra Bettas idag och hon rekommenderar att inte hålla båda kön ihop. Men hon sa det går bra med ett gäng honor i en 30-60 liter kar. Jag har bestämt att inte blanda hanar och honor. Jag kan kanske köpa en liten kar bara för en hane.

Och jo, jag kommer vänta några veckor innan jag ligga fisk i. De på toppen som är jättebra och kunniga rekommendera det starkt. Jag kommer ha jord, växt, och fisk- och jag vill att alla trivs. Det går kanske snabbare men jag har inget emot att ta lite tid tills den är hur jag vill ha det och är säkert allt funkar bra och vatten har bäst pH och rätt temperatur och sånt. Jag vill också att bra bakterier har chansen att växa upp sig lite också.

Jag kommer vänta lite och köpa en större kar (ca 100 liter) för att kunna ha flera olika typ av fisk i. Jag har ändå sett på många sidor där de rekommenderar minst 5 Kampfisk honor ihop eftersom då balanserar ut aggressivitet (i en kar med bra storlek). 

Men det blir möjligt att jag helt enkelt välja andra typer av fisk som är mer peaceful. (Är inte säkert av det svenska ord för detta: fredliga?)

Jag måste hitta fiskar som passar samma temperatur, pH value, och äter inte växter. :) (Tänker på just nu: Turquoise Danio, Harlequin Rasbora, Betta - Female och kanske silver tip or green fire or penguin tetras (one school of one type of tetras, I think).)

mejamylove
1

Låter jättebra! Lycka till och dokumentera gärna här sen! :)

m4rkus93
0

-.- jag har sagt det 1000 gånger nu jo det går jag har flera par här hemma och har haft dom i minst 20 men det e absolut inget jag rekommenderar särskilt inte till en nybörjare men vet man hur man ska sköta det funkar det super… Och det 20 liters va ju självklart bara när jag fick problem med plats hemma… Vilket va typ 1 månad tror jag men som sagt har man hållt på och man vet vad man gör kan dom utan problem gå ihop och jag har haft många genom mina år…

[sorbel]
2

#13 Förstår inte riktigt varför du är sur? Jag har inte sett dig skriva om det, jag är ny i akvariefisk.ifokus. Du fick kanske extra snälla kampfiskar. ;)

m4rkus93
3

#14 inte sur på dig sur på alla andra här som inte verkar läsa det jag har säkert sagt det 10 gånger och nja jag har ju haft många kampfiskar ;)

[sorbel]
0

Jaha, då så! :)

m4rkus93
0

#16 japp ;) men som sagt inget som en helt ny på det ska prova ;)

[sorbel]
0

Nej, jag ska inte göra det. Jag kommer kanske ha en liten 20 liter eller så till en hane from Embra Bettas och några honor. Jag vill för det mesta ha fish that form schools (vad heter de på svenska?)

LajvKrattan
1

Schooling fish --> Stimfiskar 

A school of fish --> Ett fiskstim

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[sorbel]
0

#19 Tack så mycket! :)