Möglar romen?
Nu börjar jag undra här… Mina Crystal Red går med rom, och har gått med rom ända sedan de blev stora nog. Fram till för någon/några veckor sedan hade jag guppys i samma kar=inga räklingar. Men så tog jag bort guppysarna, och efter någon vecka såg jag två små räklingar. Men bara två. Nu börjar jag undra, kan det vara romen som möglar? Hur förhindrar jag det? PH-värdet är jag osäker på, men skulle tippa på 7 då räkorna uppenbarligen trivs då nästan alla går med rom. Tempraturen är 24, bör jag sänka den kanske? Nitriten i karet är borta för länge sedan, kollar regelbundet.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det kanske bara är så att dom gömmer sig?
Räkor är riktigt bra på att gömma sig och det är ju ännu svårare att se dom när dom är små 😉
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#1 får hoppas det, såg dock en nu och fick kort på den…. Så sjukt liten!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Sitter och kollar efter några i mitt nano just nu, ser en.
Kolla på/i filtret och i täta växter (om du har några sådana).
#3 då kanske dom bara gömmer sig :) har hört om folk som haft räkyngel där det bara vimlar av dom! Så började undra lite.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dom gömmer sej antagligen :) Har aldrig hört nått om att romen börjar mögla på en räka, antingen går dom med romen till den kläcks eller så sparkar dom bort den om det är nått fel på romen eller vatten kvalitén.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#5 vad bra, har aldrig haft räkbebbar innan så funderingar blir det ju när man bara ser en!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
De gömmer sig säkert. Var så för mig också med mina Körsbärsräkor såg flera honor med rom och efter ett tag såg jag flertalet små räklingar överallt i akvariet så de gömmer sig nog.
Crystal räkor är också survattensräkor o vill ha lägre ph i högre ph kan det vara svårt o få bebisarna o klara sig
#8 men nästan alla honor går med rom, då måste de väl trivas?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Låggraderade kan föröka sig i högt ph o ynglen kan klara sig men det är HÖGRE chans i lägre ph då det som sagt är räkor som trivs i lågt ph.
Goda nyheter! Jag har nu hittat 8 st yngel!!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
👍