Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1210 ggr
[Söder om söder]
0

Varför inga yngel?

25-30 st. sakura räkor delar, sedan 5 mån., på ett 30 l akvarium men det blir inga yngel. Vatten byten görs med 25% 1 ggr/ veckan och de får en varierad kost bestående av flingfoder, algvtabletter, spirolina, broccoli eller mal-pellets. I samband med vatten byte ger jag dom "Mosura Gravidas". De får mat 4-5 ggr/v. De har även ek löv. De rör sig livligt i akvariet som de delar med en mal. I början hade jag 2 slöjstjärtar i akvariet, men de var där för att sätta igång den kemiska processen. Mina värden i akvariet är stabila och ligger på: pH 7,0 GH 5 dH KH 2 dH Nitrit 0,001 mg/l Nitrat 5-10 mg/l, lite beroende på vatten byte. Akvariet har god cirkulation och är inrätt med en stor bit javamossa. Substratet är grus, engelsksjösten. Syftet med att ha grus, är att få en god cirkulation i botten materialet och även få en stor tillväxt yta för alger. I akvariet fins även "grottor" i schiffer. Jag ser att honorna har en vit sadel men har inte sätt någon skalömsning eller någon som haft rom. Jag köpte och provade ett yngel kit från Ebi shop, det innehöll special foder som skulle gynna matsmältning och stärka skalet samt innehöll en spray som sänkte pH. Det gav inget resultat. Jag har även köpt räkor från annan odlare, om det skulle vara så att stammen var dålig. Då jag är nybörjare på räkor och saknar erfarenhet, så behöver jag hjälp med att få några yngel. Jag kan erbjuda bilder på räkor om jag lyckas få fram några.

m4rkus93
0

Vad för mål delar dom med?

LajvKrattan
0

Vad är det för mal? De flesta malar kan äta räkbebisar. Räkhonor kan också släppa sin rom om de känner sig hotade och malen skulle mycket väl kunna skrämma äggen ur dem.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Söder om söder]
0

Okej. Vet inte vad malen är för sort. En 3 cm ljus, som är tänkt att fungera som städare. Jag fick den av en kompis. Räkorna visar ingen rädsla för malen, utan klättrar gärna på malen. Det är snarare malen som störs av räkorna än tvärt om. Men jag skall testa att flytta malen till ett annat akvarium.

m4rkus93
1

Ja jag känner inte till någon sorts mal som ska kunna gå i ett sånt litet kar så det skulle jag rekommendera

LajvKrattan
0

#3 Bra att du flyttar malen. Räkor är dessutom bra renhållare själva.😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Söder om söder]
0

Tack.

[Evisen]
0

Du kanske har yngel fast du inte bara har sett dem? De Chrystal Red räkorna jag hade fick räkyngel som var pyttsmå, och syntes bara när de rörde på sig.

Med tanke på att du har eng. sjösten så kan de gömma sig rätt bra. Tycker annars att det är bra fodervariation du ger dem👍.

[Söder om söder]
0

Jag är rätt säker på att det inte är några yngel, även om du har rätt när det gäller engelsksjösten. Det är ett bra gömställe. Jag får flytta på malen och se om det händer något. Om inte annat för malens skull..

[Evisen]
0

Och du har inte sett räkhonorna bära omkring på yngel?

[Söder om söder]
0

Nej. Jag har inte sett, skal som ligger på botten eller honor med rom. Malen flyttar i dag. Hur länge är en rimlig tid till yngel? Om det är malen som är orsaken till att inga räkor har yngel.

Roxie
0

Rom bör du se ganska snart, men de kläcks inte förrän efter ca 1 månad om jag inte minns fel.

// Sofia