Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1661 ggr
MittHundliv
0

hjälp..!!

Mina kardinaltetror är gula… eller iaf framförallt en. Vi köpte dom igår och märkte nu att den ena har en knallgul rand istället för blå. Och några andra är både gul och blå. Vad beror de på? Aldrig sett något liknande med tisigare kardinaler. :/ Sen köpte jag fem pansarmalar från samma affär när jag startade akvariumet för kanske tre månader sen och alla har dött…. jag har sett till att dom fått mat på botten, både mygglarver och flingor. Kan dom ha dött ändå pga av svält? Mina odessabarber har lekt som 17 tills för ett tag sen så kan ju hända att dom vart på dom en del och inte låtit dom äta men blir tokig. Jag ska nog inte ha fisk :( Som tur är mår mina odessa barber mega bra och mina andra malar, så kanske borde köra på endast dom känner jag.

Frida B
0

Köpte du från djuraffär? Förmodligen är det därför dina malar dör. Dom kan vara gamla, sönderavlade eller om man har otur kan dom bära på sjukdomar.

Skulle du kunna lägga ut bild på kardinalerna?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MittHundliv
0

Förmodligen.. jag pratade med dom men dom vill endast påstå att dom har svält ihjäl. Men konstigt att alla dör. Köpte fem till igår till den som va ensam (och dog idag) och funderar på att åka och lämna tillbaka dom idag.. (just ja, ja jag köpte dom på akvariehobby i uppsala). Ah ska försöka ta bild. :)

MittHundliv
0

Haha de va inte lätt å ta kort kan jag säga. Och de syns knappt :/ sen såg jag nu att den som va hel gul hade nu börjat skifta mellan blått och gult. Men de är så skumt också för dessa är tre gånger större än dom vi haft innan så ingenaning om hur gamla dessa kan vara. Gaah blir tokig. Och detta ska ändå vara den "bästa" affären men bra mycket kunnit folk och ändå känner jah mig lurad. Nej jag åker nog och lämnar tillbaka alla fiskar jah köpte igår känner jag.

MittHundliv
0

Pratade med en snubbe på affärern nu (tror de va han som ägde de) och fick lite tips. Fick tips om ett foder som lägger sig på botten och som odessabarberna inte äter. Tror nämligen att dom har vart på pansarmalarna vid leket så pansarmalarna inte har fått äta ordentligt. Värt ett försök iaf. Angående kardinalerna så hade dom sett ut så de första två dagarna när dom kommit till affären också men de hade gett med sig? Så får la se om de släpper helt enkelt.

sauk1
1

Vet inte med dina kardinaler men jag har haft bleka fiskar som färgat ut fint efter en längre tid i mitt kar. Gäller både mina mosaikguramis och kakaduaciklider. Bottentabletter är bra till pansarmalar!

Frida B
0

Alltså vill bara varna dig: Hur bra djuraffären än verkar, så skulle jag lita på de. När jag hade nitrit gick jag till en affär där de verkade jättekunniga, och de stod och pratade om olika värden, medel osv i en timma! *Och fick med mig svindyra medel, och häften där det stod om hur man startar upp kar på bästa sätt, hur man blir av med alger/nitrit/olika sjukdomar.

Hjälpte medlena? Nix, inte ett dugg. Sedan frågade jag här inne (tror jag det var), och svaren jag fick var vattenbyte. Helt vanliga vattenbyten i några dagar, utan medel eller så. Jag testade, och det funkade. Har inte haft nitrit sedan dess. Så djuraffärer säger mycket som verkar vettigt, men det kan hända att de bara svamlar.. Kan hända.

Jag skulle inte köpa fisk från den affären mer, utan från privatperson eller uppfödare. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Jens]
0

Har du kollat alla värden i vattnet eller lämnat in ett vattenprov till akvariebutiken för test?

[Evisen]
0

Och jag vill sticka in med att inte mata med mygglarver, speciellt inte om de är röda. Mygglarver är inte näringsrika och kan skapa allergi för dig.

Hur såg kardinalerna ut när du köpte dem? Var det i ditt kar de började ändra färg? Kanske bara en genetisk defekt som gör att en har en gul rand?

MittHundliv
0

#6 aah jag försöker vara väldigt kritisk så därför jag frågar här också. Men hans teori verkade stämma så jag får hålla ut och prova helt enkelt. 

#7 Nej, jag tänkte åka och köpa mat till pansarmalarna i morgon så ska köpa tester då så jag kan hålla bättre koll. Ska även köpa pH-kontroll. 

#8 Finns de några andra mygglarver eller liknande som är bättre? Det är framförallt för odessabarberna? Dom va blåa men ganska bleka när vi köpte dom, dock otroligt stora så kan hända att dom ser så mycket mer bleka ut än mina små som är mycket intensiva i färgen. Dom kom ju igår så ger det en eller två dagar till. Dom är väldigt pigga och stimmade sig snabbt med dom andra. Dock ser de lite dumt ut när dom tio är tre gånger större än dom andra 40 :P 

Känner ni att ni kommer på mer spontana tips sådär för en nybörjare, eller rättare sagt, jag är nybörjare när det gäller stort kar. Innan har jag bara haft små med levandeföda och två gånger endast haft Kampfisk. Så detta är helt nytt och känner som helt lost :P Läser och läser men i praktiken känns de som att de blir något helt annat. :P

MittHundliv
0

En annan fråga.. jag tycker det är jäääätte svårt att veta hur mycket mat dom ska ha, det känns som att jag antingen ger dom för lite eller för mycket. 

Som det ser ut nu ger jag algätarna en varsin tablett om dagen, är det för lite? Sedan ger jag både mygglarver eller flingfoder till dom som äter uppe och så försöker jag sedan få ner till pansarmalarna när dom börjar äta så dom ska få. Nu ska jag jag köpa nått bottenfoder som odessabarberna tydligen inte äter men som pansarmalarna äter så får jag la gömma det bland blommor och på deras olika gömställen. Men nu ger jag en halv bit mygglarver men det kanske är för lite? När jag ger flingfoder ger jag kanske en halv tsk som jag smular ner, läste nu att man skulle blötlägga det innan till kardinalerna i en annan tråd? Hur mycket ska man ge av flingfodret egentligen? Finns de något flingfoder som är bättre än nått annat? Förlåt för mina frågor men nu vill jag verkligen att detta ska fungera :P 

Sen också så ska vi ju som sagt köpa massa tester i morgon, vilka bör vi ha? Tänkte att de är bättre att fråga er än att affären ska pracka på oss en massa saker som man egentligen inte behöver. pH och nitrit vet jag iaf att vi ska köpa. 

Tusen tack för er hjälp, ni är guld värda!

sauk1
0

#8 Allergier gäller röda mygglarver. De vita är ju t ex vanliga mygglarver som odlas på ett helt annat sätt än de röda. De innehåller inte samma ämne som kan påverka människor. Svarta tror jag också ska vara ok.

[KiwieMie]
0

Hur stort är karet? :/

[tlundegard]
0

#11 svarta mygglarver tycker jag är bland det bästa fodret man kan ge :)

Hell
0

#10 Hej! Jag tycker att det låter som om du matar för mycket. Hur stort är akvariet som sagt, och exakt hur mycket fisk har du i det? :)

En bra tumregel när det kommer till att mata fisk är att det är jättelätt att övermata, och väldigt svårt att mata för lite.

Så länge fiskarna får av det fodret dom behöver, till exempel att malarna får algtabletter och de andra fiskarna får flingfoder som passar dom så behöver de inte ha alls så mycket mat. Titta på fiskarna och se hur små deras magar faktiskt är - det rymms inte mycket där inne!

Mygglarver och annat frysfoder ger jag bara som godis någon gång ibland. Annars får de granulat och bottentabletter. Har du möjlighet så mata hellre flera gånger per dag, fast väldigt, väldigt lite. Du kan även låta bli att mata en gång i veckan.

Blötlägga maten kan du göra om du tycker att allt sprids ut på ytan och fisken får svårt att få tag på den. Ett annat sätt är att snärta till maten mot vattenytan, det brukar göra så att en del mat lättare åker ned. Funkar kanske bättre med granulatfoder än flingfoder.

Jag använder själv AquaticNature granulat till mina och det tycker jag funkar bra. Men alla använder olika. :) 

Det kommer säkert att gå jättebra för dig, bara att fråga på. ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Evisen]
0

#11 Ja det är röda mygglarver som kan ge allergi. Dumt att jag inte betonade att det var röda mygglarver som skapar allergi hos en del personer. Finns en del trådar om mygg här om jag minns rätt.

Svarta och vita mygglarver är klart bättre än de röda, då de "odlas" upp på ett helt annat sätt än de röda som tydligen odlas i mindre bra vatten.