Normala rötter?
Nu har mina nya växter slutat smälta, men istället har det börja växa ut vita rötter lite här och var från stjälkarna… 🤔 Det är alltså inte i "änden" på växterna utan mitt på, utspritt lite hipp som happ. Polysperman är värst, på den växter rötterna supersnabbt och det dröjde bara några dagar från att jag såg de första sticka ut till att de började sticka ner i sanden!
Har haft gälörten och hornsärven flytande då de verkade smälta fortare i sanden, och nu imorse när jag stoppade ner dem upptäckte jag små rotskott även på gälörten. Ska det verkligen vara så?!
Växterna ser lite halvledsna ut i övrigt, förmodligen pga helt nystartat akvarium, men det ser mycket värre ut på bilderna än i verkligheten.
Dom förökar sig ju. Måste ju slå rötter för att sprida sig. 😉
Är det så? Jag trodde inte att hornsärv och gälört skulle ha rötter. 🤔Och varför kommer rötterna från överallt utom änden av skotten?? Det ser ju jättekonstigt ut, känns helt ologiskt…
Hornsärv har väl inga rötter? Har jag missförstått något?
#4 Det är precis det jag undrar! För en vecka sedan höll alltihop på och smälta bort, och nu skjuter de ut rötter lite huller om buller från stjälkarna…
Vissa växter, som t ex vattenpest, har rötter utmed stjälken. Det är helt normalt. Men inte hornsärv.
Kolla på Zoopet i deras växtguide och sök på de växter du har. Där står det t ex hur du får sticklingar. Det nämns om rötter bildas ovan substratet.