Fisksjukdomar farliga för människan?
Hej.
Nybliven och oerfaren akvarieägare, och har precis upptäckt att våra fiskar - en Kampfisk, fem kardinaltetror (varav en verkar ha försvunnit?!) och två malar - förmodligen fått vita pricksjukan eller sammetssjukan. Inser att det finns behandling, även om jag ännu inte satt mig in i hur. Men undrar också över hanteringen. Är det farligt för människor också? Bör man ha handskar eller så när man är i kontakt med vattnet?
Har ni några bra tips på behandling också är jag tacksam.
Hälsningar Sophie
Hälsningar Sophie G. Hallgren

Nej, fisksjukdomar är inte farliga för människor.
Det finns medicin för vita prick i de flesta djuraffärer.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Den enda fisksjukdom du kan få ifrån fiskar är fisktuberkulos. Vet en som har haft det och det tog tid att bli frisk.
Om du är noga med tvätta händerna då du har matat fiskarna och hållit på med karet(vattenbyte t ex), så ska det inte vara någon risk att smittas:).
Som LavjKrattan skrev så finns medicin för vita prick i djuraffärerna. Även om det ser ut som sjukdomen har försvunnit, fortsätt med kuren fullt ut då parasiterna lägger sina ägg i sanden och kläcks och angriper fisken igen.
#2: det finns fler sjukdomar människor kan få från marina patogener😉. nu hör detta inte direkt från ursprungsfrågan men vad hade din vän fått för antibiotikum för fisk tbc? eller hade den inte fått någon antibiotika? till(trådskaparen: har du möjlighet att visa en bild på dom drabbade fiskarna? för att säkerhetställa att detta verkligen är vitaprick sjukan. annars kan du (beskriva prickarna lite mer).
Tack för era svar. Svårt att ta en bild. De är väldigt skygga än så länge.
De har väldigt små vita prickar på fenorna och kroppen. Läst att om de är ca 1 mm så ärt vitprick, och om de är ca 0,2 mm så är det sammetssjukan. Vet inte riktigt hur stora de är, tror knappt att de är 1 mm. Tyvärr är det då kanske sammetssjukan…? Vilken kanske är svårare att kurera..?
Här är en liten bild på vad för olika sjukdomar fiskar kan ha http://www.aquatics-warehouse.co.uk/extras/Info/Tank_Chart.html
#3 Jag frågade faktiskt inte vad personen fick för behandling för sig/fiskarna. Tänkte nog inte ens på det då. Tyckte nog att det var viktigare och fråga personen om mina röda fläckar på armarna. Om de liknande de märken han hade haft. Tack och lov så var det inte det.
Och när du skriver så där om olika sjukdomar, himla glad att "slippa" mina akvarium och fd pojkvännens saltvattenstank*s*.
Tack igen!
#7 instämmer
Tack, sauk1! Kan nog vara användbar, reklam eller ej. = )
Sophie