Blir galen på min pump!!
Hej! Jag blir helt tokig på min pump! Det spelar ingen roll hur mycket jag städer min pump den typ orkar hålla igång bra i typ två dagar och det gör mig tokig! Det verkar som om den har pajat eller något. Och den pumpen som jag har är aquael fan 2-plus och jag tycker att den är helt värdelös! Men nu funderar jag på att byta pump till en Eheim Biopower. vad tycker ni om det? eller finns det någon annan bra pump till ett bra pris som ni skulle rekommendera?
Har du kollat vid "impellern" om det behövs rengöras där? Där blir det rätt igensatt ibland.
Jag har inte pumpen som du har, så jag vet tyvärr inte vad felet kan vara. Jag vet dock att när jag hade slöjstjärtar så blev pumpen FORT igensatt av skit och förlorade flödet. Kanske du har för många fiskar med en för liten pump? Det är bara positivt att ha ett filter som passar större akvarium än det man själv har - förutsatt att man kan anpassa flödet så att det inte blir för strömmigt om man har fiskar som ogillar det. Jag har Eheim Biopower och det fungerar super, är även tyst. Filtermaterialet som medkommer är också mycket bra! Jag har den största, som passar upp till 240 liters akvarium, i mitt 112-liters. Nu har dock inte jag mycket fisk, utan endast små stimfiskar som inte smutsar ner mycket. Så jag skulle klara mig fint med en mindre modell, men nu hade jag redan denna hemma.
Jag skulle föreslå Eheim Biopower 200, mellanmodellen, till dig. Den fungerar för akvarium mellan 100 och 200 liter :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Eheim Biopower är en mkt bra pump 🙂