Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1155 ggr
guppytjej
2013-12-05 21:00
0

botia

Funderar på o skaffa nån botia art som kan hjälpa till o städa bort överflödiga snäckor (några gör mig inget). Det är mest kanelbullar men även posthorn, men jag vill helst ha kvar så många sandsnäckor som möjligt o att den inte rör mina vuxna äpplen. Vill heller inte att den rör mina amanoräkor eller tar guppyngel. Har 4 kar (20,24, 54 o 180) o det är i 180 liters de kommer att bo permanent (som små kan de få gå nån vecka i de små o rensa).. Finns det nån art som kan passa?

SuperLimm
2013-12-06 08:14
0

Någon av de mindre botiorna kanske skulle kunna passa. Men räkna inte med att de bara tar "skräpsnäckorna" som du inte vill ha. Risken finns att de tar både yngel och räkor också. Jag skaffade pakistanbotior och de tar inte de större snäckorna. Utom dom plockar jag bort för hand allt medans de kommer fram. Du skulle ju kunna flytta några av de sorter du är rädd om till ett annat kar medans botiorna får städa lite något dygn i de olika karen..

Mvh Linn

guppytjej
2013-12-06 10:22
0

kan tyvärr inte flytta fiskarna mellan karen då blandas de olika linjerna o nej det vill jag inte..

Får bli utan botia o plocka själv mest posthornen som är jobbiga..

Yngel får absolut inte ätas upp inte ett ända.

SuperLimm
2013-12-06 10:42
0

Har du kollat något på helena snäckan? Som jag förstått tar de inte vuxna äpplen och de äter inte så många så alla snäckor tar slut som jag förstått det..

Mvh Linn

guppytjej
2013-12-06 11:18
0

fast det finns risk att e tar räkor ( o fisk) o nej jag vill inte ersätta snäcka med snäcka o sen tycker jag de är skitäckliga ryser bara jag ser en bil på heelenan…

Så mycket snäckor är det inte längre men de har ju lätt o föröka sig o blir lätt många då..

skulle skaffat Gurami (ja de äter ju småsnäckor) om et inte vore för att et finns risk att e ger sig på o käkar yngel.

LajvKrattan
2013-12-06 11:28
0

#4 Det finns ingen fisk eller snäcka som uppfyller alla dina krav. Du får helt enkelt kompromissa eller plocka bort snäckorna själv.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

guppytjej
2013-12-06 11:45
0

Ja jag har börjat förstå det :P

tur posthornen har fina färger iaf (e flesta rosa några blå o få bruna)..

Hade massor physor förr men de har försvunnit av sig själva.