Bajsar sytråd?
Upptäckte idag att min guppyhonas avföring såg väldigt märklig ut. Ur henne hängde det, inte bara en utan fyra-fem trådar.
Försöker läsa mig till vad det kan vara men blir mest förvirrad.
Är det någon som vet vad detta kan bero på? Och hur/om man kan behandla? Hon verkar pigg och matfrisk i övrigt
camellanus? :( Bild?
Jag tyckte det var svårt att få bra bilder på barn.. det var innan jag försökte fota en fisk!
Vet inte om det syns så bra men det hänger en tunn tråd ur henne på bilden, igår var det flera stycken. Tidigare idag hängde det ut en som var i samma tjocklek som vanlig avföring men den var vitblaskig, nästan genomskinlig.
Bör jag flytta över henne till eget? Åker och köper medicin i morgon och lär väl behöva behandla hela akvariet
Flagellat har jag stött på när jag har googlat runt för att se vad det kan vara. Det blir ett besök på djuraffären i morgon för inköp av medicin och sen hålla tummarna att jag får bukt på det här.
Köp ingen medicin än utan vänta och se några dagar om det blir sämre med guppens tillstånd bara för att en fisk bajsar sytråd behöver det inte berå på flagellater.vad matar du med för foder?
Kan vara camellanus, som är en parasit (en mask) som lever i fiskars tarmar. Läs på om camellanus.
Jag matar med TeraMin. Bra mat? Har läst att man kan variera kosten så jag har även en burk Sera Flora men den har jag inte börjat ge ur än. Tar gärna emot tips på mat då det finns en uppsjö olika :-)
Läste runt en hel del och var sedan in på djuraffären. Eftersom hon ser så pigg ut i övrigt tyckte dom också att jag kunde avvakta med medicin. Salta med Ektozon och höja temperaturen till 28-29 grader och hålla koll på henne och övriga fiskar
#7 Teramin? du menar väll tetra min? tetra är inte det optimalaste när det gäller foder jag skulle rekommendera dig dr bassleer biofish fodd.
fisken är antagligen lös i magen och det behövs inte behandlas. sen är djuraffärens råd också bara dåliga i denna situation (när detta troligen inte är ett sjukdoms fall) sen så får du bestämma själv om du vill använda ektozon salt. men du ska veta att dess rykten är kraftigt överdrivna att det ska bota mycket bättre än vanligt salt exempelvis. salt har inte ens någon medicinsk effekt utan höjer enbart konduktiviteten. dock ska du som sagt vara mycket noga med om du ser något mer symtom och rapportera om så är fallet.
Tetra min menar jag förstås :-) Kollar efter maten du rekommenderar istället om den är bättre..
Det här med salt har jag aldrig hållit på med förr så jag bara lyssnar på dom jag tror ska veta. Har bara haft akvarium ett par veckor nu. Har även haft i perioder förut men gett upp då fiskarna bara dött för mig. Därför är jag väl extra orolig antar jag, det är ju så vackert med akvarium och jag vill verkligen hålla dom friska.
#9 jag förstår att det är svårt för dig att veta vad man ska göra det är det för oss alla i början. sen ska du aldrig lita på någon zoofackhandlare
så mycket eftersom dom vill bara sälja men det är förståeligt men att stå och ljuga eller inte veta vad man pratar om framför en kund det är mycket dåligt. bara alla vattenvärden är stabila för dig så kommer allt troligtvis att gå bra. men som sagt rapportera om det blir värre.