Tyvärr är det en enda stor lögn att fiskar kan och bör gå i skålar. De dör i förtid och kan må otroligt dåligt.
Guldfiskar är en av de sista fiskarna i världen som passar i skål, så personen som kom på det kunde uppenbarligen ingenting om fiskar över huvud taget.
Däremot, om du verkligen verkligen vill ha en skål, så skulle det gå bra att köpa en 30 liter stor skål, och ha exempelvis två guppyhanar där i. Det hade fungerat jättebra.
Du behöver däremot massvis med riktiga växter och en liten pump. Och göra vattenbyte varje vecka noga :)
Om du däremot inte känner att du måste ha en skål, så finns det många små akvarium man kan köpa rätt billigt. Ett fyrkantigt litet akvarium är lättare att inreda än en skål, så jag vill rekommendera andra kar än skål på grund av den enkla anledningen. (det kan vara svårt att få till en bra syremängd i vattnet till fiskarna i en skål, då de ibland är dumt utformade och har en liten vattenyta. Större yta = mer syre = glada fiskar).
Oavsett vad du väljer, så fråga gärna här så att vi kan hjälpa dig att göra detta så bra som möjligt för fiskarna.
Hej!
Då känns det mycket bättre att köpa ett akvarium. Ska kolla och köpa ett :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Det finns ju ofta 54 liters paket för 500 kr:)
Där kan du ha fler fiskar, fast det är ändå ett litet akvarium.
Så du kan inte ha vilka fiskar som helst:)
Lycka till!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
#3 Funderar lite tror jag, men vad menar du med 54 liters paket? vad är det? Skål eller akvarium?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Akvarium med pump, doppvärmare och termometer.
Det är djurplågeri att ha guldfiskar i skålar :) och att förstå varför så kan du fråga dig själv: kan man ha en katt i en liten glasbur hela dennes liv? Då förstår du hur omoraliskt det är. Det finns lagar mot det. Guldfiskar har inte tre sekunders minne.
I ett 54-liters kan du inte ha guldfiskar i, eller stora malar som är små när du köper dem. Lita inte på djuraffärer. Skaffa guppys till exempel, en hane och tre honor.
I skålar ska du inte ha några fiskar alls i helst, alla fiskar borde hållas med ett akvarium filter. Skålar är riktigt dumt designade för fiskar. Guldfiskar ska helst bo i stora dammar :)
#6 Jag uppskattar inte din konstant hårda ton. Exempelvis kan man absolut ha vissa fiskar i skål om man tillgodoser alla deras behov på rätt sätt(problemet ligger hos personen som inreder och sköter skålen), och som du ser inledde jag mitt inlägg med att slå hål på gudfisk-i-skål-myten. Ingen mening med att upprepa hur korkat det är. Ts. Sa också att det inte blir skål, och det skrevs att 54 liter är fortfarande litet, och vilka fiskar som helst går inte. Tråkig stämning tycker jag, när tråden gick väldigt fint till.
Tack alligopa, Har bestämt mig för att köpa ett akvarium. Blir nog ett 60-liters :)
#9 Bra!
Vad har du tänkt ha för fiskar?
Bara ren nyfikenet:D
Guppys får det bli, Har alltid haft en liten extra kärlek för dom ❤️
Ja de är fina!
Har ett tiotal yngel hemma nu. De har fått fina färger:)
jag rekomenderar endlerguppys då ja tycker de är vackrast :D
#12 Ja, Har haft guppyyngel förut och det var mycket kul att se dom växa upp, Dock var dom mest vita med gul eller annan ljus sjärt.