hängiga guppysar-
Ja, mina gyppyn verkar hängiga, iallafall två av dem. en dog igår. Men de två som jag menar du hänger lixom med stjärtfenan som om den vore tung. Och så har de lite svårt att simma och så. Vad kan detta bero på?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

De kanske är sönderavlade och börjar få krokrygg?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Fast de har inte haft det innan. Dessa är vuxna och köpta i affär för några månader sen och har sett hwlt friska ut tills nu.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
I regel brukar väl inte djuraffärsguppys leva mer än max 6 månader, då de är så sönderavlade. Så jag säger som Lajvkrattan.
// Sofia
Är det något tok med vattnet? Gör ett vattentest och kolla alla värden att dem är som dem ska vara.
Mina första guppys jag hade levde i 2-4 månader i mitt akvarium, och det är väldigt länge för dem var vuxna och stora när jag skaffade dem. Dem dog på grund av dålig odling, så enkelt är det. Men, till deras yngel så köpte jag en ny hane och han har levt i mitt akvarium i ca 6 månader nu och är lika pigg som han var dagen jag skaffade honom.
Guppys är väldigt inavlade nuförtiden och det finns faktiskt en anledning varför, man vill ha så fina guppys som möjligt och ibland är inavel det enda alternativet för att få exakt de Guppy hanar man vill ha. Dem lever rätt sällan 6 månader eller mer som min Guppy hane har gjort :/
Efter jul kommer jag börja försöka odla guppys på riktigt :) och se till att odla starka guppys och inte försöka framställa några speciella färger & former.
#2 Det kan se väldigt fina ut i affären men efter några månader kan de se hängiga ut tyvärr. Jag hade en jättefin hona som tyvärr gick bort igår och var hängig och krokig. Jag led verkligen med henne för hon var verkligen vacker. Mår illa av bara tanken att de sönderavlar så vackra fiskar som guppys är.
Var det inte du som hade problem med en glasmal som blivit krokig också? Isåfall har du dom i samma kar? Har du uteslutit att det är någonting konstigt i ditt vatten?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 Nej inte samma :)
// Sofia
#7 oh, okej. :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Oj, lever de bara så liten tid?"/ vad ledsen jag blir. Det hade jag ingen aning om. Men de har avlat ganska bra och jag har över hundra yngel, jag kommer isåfall att ta hand om dem istället för att köpa nya guppys.:-) Tack för alla svar.
#9 Tyvärr är det så. Du får köpa vildguppys eller endlers för att ha mer långlivade guppys.
#9 det är precis så man får tänka när man köper zooaffärs Guppy.. De är ofta odlade i varmt vatten, salt och olika mediciner. De växer sig stora och när de sen kommer hem till ett vanligt kar har de inget immunförsvar pga hur de avlas :( Dessutom är de redan gamla i affären, de är stora och fina men lever tyvärr bara några månader.. Men satsa på deras yngel! ;)
#11 varför skulle man odla på fiskar som är i stort sett inavlade?
#12 Läs inlägg #9.
// Sofia
Jag har haft en guppyhane som blev 2 år eller mer och han var från butik!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Otroligt bra men jag vet att vissa butiker säljer 'svenskodlade' guppys så det kanske var en sådan.
Guldfisken i Kalmar odlar själva så köper man lite mindre fisk där som inte redan är vuxna lever dom ganska länge ;)