Funderar på att ta upp denna hobby igen..
Saknar att ha akvarie. Hade förut två akvarier, ett på 350 liten och ett på ca 100 liter. Men nu måste jag hålla mig till mindre storlek, 50-70 liter ca tänker jag mig. Eller ett nano ;)
Jag har haft funderingar på att ha ett akvarie med enbart Otocinclus. Men kanske bör de ha större..
Även lite sugen på någon levandefödare, det har jag aldrig haft. Gärna tex blå Guppy.
Eller rent av ett par dvärgguramis?
Mycket växter och en hel rötter är planen. Vad har ni andra i era mindre akvarier?
Jag har guppys och räkor i båda mina nanoakvarium på 30L.
I ett utav dom simmar det även en Kampfisk 🙂
Otocinclus kan fungera i ett 30L men ett ~50L är nog bättre.
Dvärgguramis bör du inte ha i ett akvarium under 50L.
Om det är någon art du undrar över hur stort den behöver, kolla gärna på zoopet.com 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
30L: 1 Kampfiskhane och 4 amanoräkor.
54L: 5 Galaxyrasbora, Körsbärsräkor och äppelsnäckor
Samt rötter och massor med växter!
// Sofia

Tack för svar! Räkor och snäckor känner jag inte så värst för att ha om jag ska vara ärlig.
Tror det det blir trist med bara ottosar? Vad skulle ni kombinera med? Om man nu utgår från akvariet är runt kanske 70 liter.

#3 Du får plats med mycket! Dvärguramier är jättecharmiga och skulle passa bra. Sen kan du ha någon stimfisk om du vill. En liten rasbora kanske?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja, bara ottosar kan nog bli ganska tråkigt.
Om jag hade ett tomt 70L och absolut ville ha ottosar så hade jag nog även stoppat i några guppys 🙂
Endast detta kan kanske ändå se lite tomt ut, beroende på hur många guppys jag hade köpt kanske jag även hade köpt ett stim sorgmantelteror eller neontetror.
#5 Jag hade dock inte valt ett stim OCH guppys, med tanke på att guppys ynglar av sig värre än kaniner :P Blir snabbt fullt då.
// Sofia
Nja, så fort tycker inte jag dom ynglar… 😉

I mitt första kar hade jag tigerbarber, zebrafiskar och kardinaltetror. Men det var läänge sen! Gillar zebrafiskar faktiskt.

Det finns ju så mycket!! Bästa starten är väl att hitta ett akvarie jag vill ha!